Jump to content

Rustfritt mot galvanisert.

Gnisten

Recommended Posts

Hva tenker ekspertene om miksen av metall/overflate her ved kjøp på Biltema. Rustfritt mot galvanisert på flytebrygge (som forøvrig er galvanisert).

Tenkte jeg skulle få kuttet opp denne gjengestangen (M16) i passende lengder med disse løfteøyene (M16) i hver ende.

Vil dette raskt ruste/korrodere? Bør jeg se etter rustfrie løfteøyer (Ikke i sortimentet til BT)?

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Løfteøyer i 316 får du på Tingstad, Bulten mfl.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Tipper du finner gjengestang eller evt studbolter hos Tools f.eks. Skillet går vel på elforsinket og varmgalvanisert, elforsinket er et tynt sinklag best egnet for innendørs bruk mens varmgalvanisering gir et tykkere sinklag som er betydelig mer bestandig mot vær og vind.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Varmforsinking er det eneste som duger. Andre forrmer som elforsinking, blå- eller gulkromat, elektrogalvanisering oa. er ubrukelig som rustbeskyttelse.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det er også en annen side ved saken og det er styrke. Generelt kan man si om rustfritt/syrefast versus varmgalvanisert at det holder lengre mot rust, men er til dels betydelig svakere med tanke på brudd, slitte gjenger etc. Kan jo tenke meg at mye mer slitasje/belastning på innfestestningspunktene enn hva en flytebrygge har, skal man nok søke lenge etter. Der er alt i bevegelse hele tiden.

Tipper du finner gjengestang eller evt studbolter hos Tools f.eks. Skillet går vel på elforsinket og varmgalvanisert, elforsinket er et tynt sinklag best egnet for innendørs bruk mens varmgalvanisering gir et tykkere sinklag som er betydelig mer bestandig mot vær og vind.

Begynner å dra seg til dette nå! :yesnod:

Varmgalvaniserte studbolter (M16) med varmgalvaniserte løfteøyer (M16) er vel det jeg trenger...

Da slipper jeg å kappe gjengestangen med potensielt påfølgende problemer med gjengene. Har ikke målt lengden, 20 cm bør holde. Høres det ut som en plan?

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...