Jump to content

Har noen tips til webcam og værstasjon til bruk i båtforeningen?

Tom Rør

Recommended Posts

Det er nok ikke bare snakk om et bra kamera, Tom. De er det mange av. Det skal lagres og distribueres, noe som krever mye plass og ikke minst kunnskap. Dette er feil forum for spisskompetanse på dette. En mail til Caverion, Imento eller EET vil nok være et rettere fora. Tips, mail sha@eet.no med ordrett samme forespørsel. Han kan, om ikke selv selge, guide deg i rett retning.

Enig, All In ?

Redigert av Worry II (see edit history)

Det er ikke noe problem å fikse noe sånt selv (evt. med hjelp av en hobbygjeng), eller så ber man om assistanse fra en profesjonell partner. Dere bør uansett gjøre et stykke arbeid med å spesifisere hva dere vil ha (ikke produktnavn/-nummer, men tjenester/funksjoner) før det hele konkretiseres. Å kjøpe et billig-billig webkamera for å komme igang er kanskje ikke rett løsning på litt sikt.

Ting å tenke på:

1. Kamera:
    - Er det ønskelig med flere kameraer?
    - Kanskje ett kamera nå, men med mulighet for utvidelse til 2, 4, 6, 10 kameraer?
    - Opptaksfunksjon, eller kun live?
    - Skal kameraet/-ene ha motor for fjernstyring (høyre-venstre, opp-ned, zoom)?
    - IR-funksjon så de fungerer i mørket?
    - Passordbeskyttelse, selvfølgelig?
    - Kun for eget båtfolk for å sjekke status, eller som overvåkning av anlegg?
    - Værbestandig kamera, eller skal det stå innendørs og filme ut vindu?
    - Annet?
  2. Værstasjon:
    - Skal den kun vise sanntidsinfo, eller skal det lagres historikk med grafer osv.?
    - Skal den kunne overføre data til en PC/Server?
    - Annet?
  3. Noe annet som kan/bør med i en større løsning? Enten nå eller i fremtiden? Andre funksjoner utover kamera og vær? Det er greit å tenke litt på det nå, så en løsning tar høyde for dette.

Dere kan jo også høre litt rundt med andre hva de har valgt, hvorfor og hvorfra. Er de fornøyd med det de har? Hva ville de gjort annerledes, hvis noe?

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Axis er veldig gode kameraer, men de er dyre. Etterhvert som teknologien har utviklet seg har det dukket opp andre produsenter som også kan levere gode kameraer. Jeg vet ikke om jeg klarer å rettferdiggjøre prisen på Axis-kameraer, ihvertfall ikke uten å ha undersøkt alternativene grundig og sett at de ikke duger.

Axis er meget gode. Tønsberg havn har bare Axis, Vallø småbåthavn har Axis, Vrengen Marina har Axis, Verdens Ende har Axis. Dyre ja, men de bare virker. 15-20.000 som kan PTZ

De kan ftp uploade, områdeaktivitet trigge, maile osv :-)

Mvh

Windy37Gm

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Axis er gode kameraer, ja, det er vel alle enige om. Jeg mener uansett at de bør sjekke ut f.eks. D-Link sine løsninger. De har produkter for både privat- og bedriftsmarkedet, og magefølelsen min sier at de kanskje er bra nok, og ikke minst billigere enn Axis.

Men nok om det - det var jo jeg selv som tipset om at de ikke burde se på konkrete løsninger før de har definert behovet sitt på kort og litt lenger sikt. :smiley:

Og nå kom jeg på banen[emoji1]. Som leverandør vil jeg ri en kjepphest: bruk anerkjente merker som kan vise til referanser. Hold dere unna gutteromskamera. Og det finnes flere gode alternativer. Det er bedre å investere i noe en vet fungerer i mange år, fremfor en rimeligere løsning som kan gå i stykker raskt. Finnes sikkert gode løsninger der også, men det kan bli dyrt å kjøpe billig.

Ser det nevnes Axis. Ved å velge Axis, vet du hva du får. Er en grunn til at det henger slike kamera langs norske veinett, havner er nevnt etc. Axis er verdens største IP kamera produsent. Men det som kanskje er vel så viktig er å bruke et firma som virkelig kan dette, som kan sette dette opp og som dere kan kontakte ved behov. Et godt råd Tom, er å kontakte Lindtel på Teie/Nøtterøy, og snakk med Nils Petter. Det er de som drifter kameraene i Tønsberg havn, verdens ende og fuglehuk bla. Fordelen er at de kan dette, og at dere som kunde ikke blir for små til å få oppmerksomhet når det trengs. En løsning jeg tror kan settes opp, er at når et medlem logger seg inn, så zoomer automatisk kameraet til medlemmets båtplass. Trenger du noe mer info og hjelp, kan du jo bare ringe meg. Lykke til.

Redigert av All In (see edit history)

Morsomt med den All In, jeg jobber i Lindtel :-)

Samme om du kjøper av oss eller andre, Axis fungerer og gir minimalt med problemer.

Værstasjon vet jeg ikke. Skal på styremøte på Vallø idag, kan se hva vi har.

Mvh

Windy37gm

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...