Jump to content

Solcellepanel til 110ah batteri

Mark Read

Recommended Posts

Siden båten er liten og uten bysse, samt har utenbordsmotor, er strømforbruket lavt. Det blir vel den sedvanlige ladingen av padder, samt kjøleboks, pluss et par lamper. Har ikke regnet ut forventet totalforbruk pr.dag, men det kommer nok ikke opp i uendelig mange watt med mindre det plutselig begynner å regne (noe som gjerne skjer her vest) og man blir liggende og glo på film halve dagen... (Tilgang til skjerm er også avgjørende for ungdom som kjeder seg - lest WW3 breaks loose... :giggle: )

Jeg har kun ett batteri til forbruk - påhengsen drar jeg i gang. Batteriet er på 110ah, og jeg tenkte på et 20w panel som dette fra Sunwind;

http://www.seatronic.no/solcellepaneler-solcellepaneler-c-422_99/sunwind-solcellepanel-p-2502

Hvilken regulator burde jeg gå for? En del av dem ser temmelig dyre ut - kanskje litt overkill...?

Og så var det plasseringen - jeg har (foreløpig) ingen pushpit på båten, så det mest praktiske hadde jo vært på dekk. Kanskje som det er gjort her;

bilde

Lukegarasjen på min båt er for liten, det blir nok å montere det rett foran den, nærmere masten. Muligens en litt upraktisk plassering? Magert med sollys under bommen?

Bilde av båten;

bilde

Noen tanker, tips og innspill?

Solcellepanelenes verste fiende er skygge. Det skal ikke så mye skygge til før solcellepanelet ikke klarer å levere noe særlig A inn til batteriet. Jo nærmere masta, jo større sjanse for skygge. Det er kanskje ikke noe problem i ditt tilfelle, avhengig av hvordan din båt ligger i forhold til solen og dens bane.

Det høres ut som om panelet skal dekke strømbruk underveis, ikke bare sørge for lading i forkant av turer. Da bør du regne litt på forbruket når dere er på tur, og hvor mye du er nødt til å putte inn i batteriet for å sikre at det holder seg såpass oppladet at det kan levere nok strøm ut igjen til alle strømslukere.

20W solcellepanel gir forøvrig ikke mye strøm inn til batteriet. På en veldig fin dag og med god vinkel mot sola tipper jeg at du kanskje kan klare 1,2 - 1,5 A inn på batteriet. Det betyr at 5 timers lading av batteriet dekker ca. 3 timers lading av én enkelt iPad (som trekker inntil 2,1A).

Jeg har et 100W fleksibelt panel, og jeg har valgt å ikke montere det fast. Jeg tar heller ulempen med å ha en ledning liggende over dekk for å kunne plassere panelet der det må ligge for å fange mest mulig sol uavhengig av hvordan båten ligger fortøyd. Jeg har montert en plugg i et av de utvendige oppbevaringsrommene, og kobler til panelet der når jeg vil lade. Sist sommer så jeg på det meste ca. 6,5 - 7 A inn på batteriet, og da var panelet vinklet 90 grader på sola og med en (billig) MPPT-regulator.

Edit: Fikset et par skriveleifer...

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...