Jump to content

Internett i båten. Hva skal en velge i år?

TICORA

Recommended Posts

ICE har vel sagt at de ikke har 4G-løsningen sin i drift før etter sommeren. Det blir litt sent hvis det er 4G man er ute etter. Jeg kjøpte også ICE før fjorårets ferie, og opplevde som så mange andre at det fungerer relativt fint når man ligger i en uthavn uten alt for mange andre ICE-brukere, men i en gjestehavn hvor tettheten stiger så forsvinner hastigheten i løse lufta.

Når det gjelder 4G via en vanlig mobiloperatør så er jeg foreløpig på gjerdet. Mange Sverige-turister kjøper visst rene mobildata-kort fra tre.se, men jeg har ingen erfaring med disse selv. Det frister å test dog...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Har beholdt ICEen foreløpig, men har i tilleggt skaffet meg et 4G modem fra Huawei uten binding og uten abonnement. Skaffet meg så et datatvillingkort på mitt Telenor mobilabonnement, og vil prøve ut dette i ferien i tettsteder hvor jeg vet at ICEen blir treg. I Sverige/Danmark vil jeg så kjøpe egne mobildata-kort med fri bruk som varer i en måneds tid. Ifølge SAP_2000 skal dette fungere bra.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Vel, - Jeg er kanskje ikke så lærd, men har masse erfaring. Mest av det unyttige slaget selvfølgelig, men noe kan brukes :yesnod:
Jeg gjorde det samme som deg for 2 år siden. Kastet ut Ice da jeg fikk kløe under negla pga treg hastighet. Fikk vibber tilbake til ISDN tiden hjemme og det var fullstendig ubrukelig etter min mening.

Har hatt 4G med minirouter fra Telenor i 2 somre nå og det funker stort sett like godt som fibernettet hjemme, både i uthavn og gjestehavner. Enkelte steder i ytre Oslofjord er det litt dårlig dekning, men ikke verre enn at vi får greit signal med å plassere routeren på dashbordet i cocpiten med fri utsikt til himmelen (evt. på land).
For oss så har dette fungert perfekt langs hele kysten ned til Blindleia. Vi har har aldri forsøkt på Svenskekysten, men der er det sikkert andre som kommer med innspill.

Forøvrig så er minirouteren på størrelse med en liten snuseske og fungerer perfekt i fjellheimen også.

Jeg har ICE og er like frustrert som alle andre. Tegnet abonnement hos Netcom i går 4G og 30 GB kjøpte ruter uten bindingstid slik at jeg kan teste ut om det funker. Skal bruke denne på hytta også og da er vi flere personer som surfer på nettet samtidig. Har testet ut ICe også i Hemsedal og der er det enda verre en på fjorden. Prisen på 30GB fra Netcom er den samme som for ICE kr 373.- og netcom Kr 399.- pr mnd.

Kunne ha brukt telefonen som ruter(hotspot) men syntes dette blir for tungvint men det er billigere.

Får gjøre som Sap_2000 og Rem kjøpe et datakort i Sverige og Danmark når vi er der.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Guest Avmønstret#

"Gammel" telefon med 3G og datatvilling fra Netcom. Fungerte som hakka møkk Østfold, Vestfold og sørlandet for 2 år siden. Streamet Netflix, NRK og annet uten problemer. Spredde wifi med hotspot fra telefonen. Er vel enda bedre dekning nå og 4G vil gi enda bedre hastighet. Dog kanskje ikke alle som har "gammel" telefon å avse med 4g. Men kan ikke si at 3G var for tregt når Netflix osv streamer som det skal... godt nok for oss. En vanntett Sony med 4G koster 1900,- uten binding i butikken, da er vel kanskje en slik 4g router billigere?

Dog kan en jo bare sørge for å ha "rett abo" med nok datamengde i hvilken som helst telefon, eller brett med sim, og spre vha hotspot når man trenger det. Men egen telefon til formålet er en fordel da den bør ligge på lader. Den bruker mye størm når den skal laste 4G og spre via wifi samtidig så batteriet varer ikke alt for lenge.

Er svenskekysten i sikte og en vil kjøre "sømmløst" så er det vel kanskje en del operatører som har lik pris Norge/Sverige etter hva jeg har skjønt. Tele2 kanskje?

----------

For mange er kanskje det enkleste å laste ned app fra sin mobiloperatør og kjøpe ekstra datakvote før sommeren og så ferdig med det. De fleste har jo smarttelefon nå.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Dette er min løsning i sommermånedene. Vi er mer glad i musikk enn film, så dette holder i massevis for oss.

Mobilt Bredbånd M
Bestselgeren! For deg som surfer daglig.

10 GB Min Sky 25 GB Opptil 20 Mbit/s

299,-/mnd.

Utenom båtsesongen setter jeg ned abonnementet til S og sparer en 100-lapp i måneden.

Denne 100-lappen pr. mnd. sparer jeg så gjennom vinteren og bruker den på polet når båten er på vannet. Blir mye GOD ankerdram av slik nøysomhet :cheers::saint:

Enkel å ha med overalt mini-ruter_293x180_tcm52-245532.jpg

Denne miniruteren er liten og lett å ta med seg, og samtidig så kraftig at hele familien kan surfe samtidig med opptil 10 enheter. Mer info å finne her:

http://www.telenor.no/privat/mobiltbredband/

Redigert av WGM (see edit history)

Vi kjøpte Huawei-router (bildet over) uten binding. Kjøpte kort med 5 GB fra 3.se. Dette kortet greide familien og barnebarn å surfe tomt i løpet av en helg. Men da gikk det stort sett filmer/videoer på to maskiner hele dagen. I Strömstad fungerte det fullstendig sømløst på 3G. ICE har aldri levert noe i nærheten av dette. Kortet vi kjøpte hos 3.se fungerer i Sverige og Danmark. Mener å huske at å fylle opp kortet med 20 GB/en måned, koster ca. SEK 300 (usikker på prisen).

Mobilabo - hvis en skal til Sverige - så er Tele2 billigst "fra" Norge. Samme datakostnad og bruk som i Norge ... Pluss selvsagt samme ringetid og sms som Norge....Eneste operatør som tilbyr dette.. Hadde to telefoner med wifi spredning i fjor og god dekning - fungerte innaskjærs som uttaskjærs det.

NetCom og Telenor har ikke dette - de har brukt kalkulatoren og funnet ut at sin svenske del av konsernet er så "vanskelig" på pris.... Må jo være noen millioner nordmenn legger igjen på roaming ...

Jeg bør sende denne linken til Tele2 og be de kreditere meg for 2 måneders abo...... Ble jo reklame dette ...

Kortet vi kjøpte hos 3.se fungerer i Sverige og Danmark.

Hvor er 3.se Hulda? Aldrig sett noen slik butikk i Svea.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

I norge bruker jeg jobb telefon med tvilling på ipad. Gratis, og nok så lenge en ikke ser film. Har også satt den opp som wifi spot når barn vil surfe på egen telefon. Betaler heller ekstra data på mobilen enn ekstra dubbeditt. Litt mer usikker på hva jeg skal gjøre i utlandet. Mulig jeg skaffer lokalt simkort med data og har det på jobb telefon. Bruke en gammel telefon til det vanlige sim kortet. Den telefon står sjelden på når jeg har ferie.

Guest Avmønstret#

Bestselgeren! For deg som surfer daglig.

10 GB Min Sky 25 GB Opptil 20 Mbit/s

299,-/mnd.

Utenom båtsesongen setter jeg ned abonnementet til S og sparer en 100-lapp i måneden.

Denne 100-lappen pr. mnd. sparer jeg så gjennom vinteren og bruker den på polet når båten er på vannet. Blir mye GOD ankerdram av slik nøysomhet :cheers::saint:

Enkel å ha med overal

Men hør. Om du feks bruker det på full guffe i 8 uker (10GB data pr mnd), så setter du ned abo i 10 mnd (da det ikke blir brukt) så betaler du altså 2 600,- for 20GB data! Det er jo sinnsykt mye.

Og regnestykker blir ikke utrolig mye bedre om du bruker det til 299,- over lengre tid heller... dyr data.

----------

Datapakke på ett av dine eksisterende mobilabo koster 150,- for 5GB, altså 300 for 10, dvs samme pris som du betaler for dette "bredbåndet". Og du administrerer det selv enkelt via app eller en sms.

Og enda bedre. Du kan bestille datatvilling som du stapper i ruteren din. 187,50,- i etablering og 37,50,- pr. mnd.

Så da har vi et regnestykke som havner på under tusenlappen for 20GB med egen sim i ruteren din, og du kan kjapt kjøpe mer data om du trenger det. 1600,- spart om du har full drift i 2 mnd. Noe mindre om du bruker mer, men uansett. Mye ankerdramm spart.

-----------

Kan ikke skjønne annet enn at jeg må gjøre et krav på betydelige mengder ankerdramm om vi møtes på fjorden en gang. :-D

Du kan søke opp en passende by i Sveariket her.

Eneste butikk jeg får opp ligger i et sted som heter Stockholm? Vistnok et sted langt øst? Ingen butikk på Vestkysten

ad. planlegging:

Fant 3 butikker i Strömstad-området]

Mer enn hva jeg fikk til. Takk for hjelpa kjeros

ad. planlegging:

Jeg har også en 4G mini Huawei router, og jeg har tenkt å ta en tur innom Audio Video i Strömstad som det ser ut til at det er der en greit får kort fra tre.se (ikke 3.se!) Så kan jeg sammenligne med ICE.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...