Jump to content

Internett i båten. Hva skal en velge i år?

TICORA

Recommended Posts

• 3 uker senere...

Jeg fikk i dag mail fra ICE der jeg ble bedt om å bekrefte adressen de hadde på meg slik at de kunne sende den nye 4G routeren GRATIS til meg senere på våren/sommeren. Ny mail om leveringstid skulle komme i mai.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg snakket med ICE. De bekreftet at de ville ha sitt 4G nett klart til sommeren, og ville da - som Lars H sier - sende en ny ruter gratis. Det, kombinert med at jeg kommer til å kjøpe en 4G telefon snart - gjør at jeg holder igjen på å kjøpe den Huawei 4G-ruteren som jeg jo egentlig hadde lyst på.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

. Det, kombinert med at jeg kommer til å kjøpe en 4G telefon snart - gjør at jeg holder igjen på å kjøpe den Huawei 4G-ruteren som jeg jo egentlig hadde lyst på.

ICE 4G vil jo ikke funke i Sverige etter det jeg har forstått. Jeg har derfor i tillegg til ICEen skaffet meg en Huawei B593. Med tre.se kontantkort vil jeg da være godt dekket i N, SE og DK.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

ICE 4G vil jo ikke funke i Sverige etter det jeg har forstått. Jeg har derfor i tillegg til ICEen skaffet meg en Huawei B593. Med tre.se kontantkort i Sverige vil jeg da være godt dekket for sommeren.

Mulig du har rett, men da vil man jo kanskje kunne bruke sin 4G telefon som hotspot?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Men den gamle ICE-routeren vil jo fungere i Sverige frem til de også går over til 4G. Så for oss som allerede har denne routeren, er det jo ikke noe problem.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Men den gamle ICE-routeren vil jo fungere i Sverige frem til de også går over til 4G. Så for oss som allerede har denne routeren, er det jo ikke noe problem.

Forsåvidt ikke, men erfaringen fra sommerferien i fjor (første gang i Sverige med ICE-nett) var svært skuffende. Vi tenker oss til Sverige på nytt i år, og med mindre vi får rigga på plass en 4G-løsning, kan vi ikke "regne med" at ICE vil funke. Bør kanskje føye til at jeg ikke er enn moderat "nettavhengig". Men jeg setter stor pris på å ha tilgang til nøyaktige værmeldinger non stop.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Ikke noe problem Lars? Min erfaring med ICE i Sverige i ferietiden vipper mellom karakteren svært dårlig og katastrofalt

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"ikke noe problem Lars"? Nei, ikke for meg. Jeg har aldri vært uten dekning med ICE mellom Drøbak og Göteborg. Jo, forresten, for maaange år siden var det et par steder uten dekning, men det var før ICE var fullt utbygd i Sverige. Jeg må innrømme at jeg ikke bruker internett til å se på TV eller noe slikt. Så lenge jeg får over 2Mbps holder det for meg. Men som sagt ovenfor, har jeg også en 4G Huawei minirouter som jeg skal teste med svensk simkort i ferien.

Du drar vel nedover når det værste ferierushet har lagt seg Lars? Lettere da vil jeg tru?

ad. planlegging:

Dette er min løsning i sommermånedene. Vi er mer glad i musikk enn film, så dette holder i massevis for oss.

Mobilt Bredbånd M
Bestselgeren! For deg som surfer daglig.

10 GB Min Sky 25 GB Opptil 20 Mbit/s

299,-/mnd.

Utenom båtsesongen setter jeg ned abonnementet til S og sparer en 100-lapp i måneden.

Denne 100-lappen pr. mnd. sparer jeg så gjennom vinteren og bruker den på polet når båten er på vannet. Blir mye GOD ankerdram av slik nøysomhet :cheers::saint:

Enkel å ha med overalt mini-ruter_293x180_tcm52-245532.jpg

Denne miniruteren er liten og lett å ta med seg, og samtidig så kraftig at hele familien kan surfe samtidig med opptil 10 enheter. Mer info å finne her:

http://www.telenor.no/privat/mobiltbredband/

Denne minirouteren kan vel også tilkobles ekstern 4G antenne, så om man har seilbåt vil jeg tro man har en riktig så god løsning med antenne i masten og en slik som trådløs nettverkspunkt.

Bruk vest!

Tre.se og tre i DK krever hvert sitt SIM. Blir på samme måte som Telenor i Norge og Sverige.

Jeg var kjempefornøyd med tre.se i fjor. 50 gig for 399,- holdt i bøtter og spann.

Når vi var i DK året før kjøpte jeg datakontantkort fra TDC

Mener det var 149,- for 10 gig.

Skal vi til DK til sommeren får jeg se hvem som har best deal. Tok vare på TDC kortet og håper det er mulig å lade på nett i forkant.

Det er hvertfall mulig hos tre.se ble jeg fortalt.

Mvh. SAP

Hei

Jeg har/hatt Ice.net og vært langt fra fornøyd her på vestlandet.. derfor stoppet jeg abb. i høst .

Har føreløpig kun vurdert andre løsninger , men nå når Ice tilbyr 4G er det vel gjerne vært å vente..?? har R90 modem og utv. båtantenne .

Ønsker jo gjerne at antennen kunne brukes på 4G så jeg tok å ringte dem men det kunne ikke bekreftes enda .

Jeg antar at det har noe med det nye modemet å gjøre ? om det er tilkobligsmuligheter ?? for det er jo samme frekvensområde 4G skal sendes på

Er ikke helt inne på dette men antennen min mottar 450-470 Mhz , eneste forskjell jeg ser nå er at det nye heter LTE , kansje det er avgjørende ??

:smiley::smiley:

Har noen fått en tilbakemelding fra ICE om det påløper ny bindingstid hvis en mottar den nye rutern. Fikk også mail fra dem i dag om adresse oppdatering.Er svært skeptisk til måten de Gjør det på hvis det blir ny bindingstid.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Jeg fikk i dag mail fra ICE der jeg ble bedt om å bekrefte adressen de hadde på meg slik at de kunne sende den nye 4G routeren GRATIS til meg senere på våren/sommeren. Ny mail om leveringstid skulle komme i mai.

Er du sikker på at den gamle ruteren vil fortsette og virke når du får den nye 4G routeren?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Er du sikker på at den gamle ruteren vil fortsette og virke når du får den nye 4G routeren?

Det skal jeg sende spørsmål til ICE om. Dette har jeg nå sendt spørsmål om til ICE.

1. Vil den nye 4G routeren fungere i Sverige før de går over til 4G?
2. Dersom nei på spørsmål 1, kan jeg da beholde R90 routeren og bruke den i Sverige frem til svenskene går over til 4G?

Men jeg regner med at det vil fungere. Noen teknisk grunn til at det ikke skulle gå bra, ser jeg ikke. Det eneste måtte være at de ikke tillater to routere på samme abonnement.

Jeg sendte tidligere disse spørsmålene til ICE:

> 1. Vil gammel R90 router fremdeles kunne brukes i Norge?

> 2. Vil ny router kunne brukes i Sverige og Danmark?

> 3. Jeg har pr. nå en 5dBi ekstern antenne tilkoblet min R90 router, vil den kunne brukes på ny router?

> 4. Vil overgangen til 4G være klar til sommeren?

Svaret var:

> 1. I løpet av overgangsperioden vil både R90 og ny ruter fungere. Når hele systemet er oppgradert vil våre eldre modem, deriblant R90, slutte å fungere.

> 2. Net1 i Sverige og Danmark skal også over til 4G. Ny ruter skal også kunne brukes i Sverige og Danmark, ja.

> 3. Antennekontaktene på de nye modemene vil være de samme som på våre eksisterende modem. Eksternt utstyr skal kunne brukes mot de nye modemene.

> 4. Etter planer skal overgangen til 4G begynne i løpet av sommeren 2015. Vi har dessverre ikke noen eksakt dato på når det vil begynne, men etter planene skal det være fullført innen utgangen av 2015. Mer informasjon om dette vil komme senere.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...