Regina III Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Kan disse kortene kjøpes i forkant og starter i så fall tiden (f.eks 1 uke) fra den dagen man begynner å bruke det?Ja, kjøpt tid begynner å løpe når kode aktiveres.Kjøpt kode har gyldighet ett år. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 (redigert) Det skal jeg sende spørsmål til ICE om. Men jeg regner med at det vil fungere. Noen teknisk grunn til at det ikke skulle gå bra, ser jeg ikke. Det eneste måtte være at de ikke tillater to routere på samme abonnement. Svaret var: > 1. I løpet av overgangsperioden vil både R90 og ny ruter fungere. Når hele systemet er oppgradert vil våre eldre modem, deriblant R90, slutte å fungere. > 2. Net1 i Sverige og Danmark skal også over til 4G. Ny ruter skal også kunne brukes i Sverige og Danmark, ja. > 3. Antennekontaktene på de nye modemene vil være de samme som på våre eksisterende modem. Eksternt utstyr skal kunne brukes mot de nye modemene. > 4. Etter planer skal overgangen til 4G begynne i løpet av sommeren 2015. Vi har dessverre ikke noen eksakt dato på når det vil begynne, men etter planene skal det være fullført innen utgangen av 2015. Mer informasjon om dette vil komme senere. Lars H. Fikk dette fra Net 1, ikke hørt noe mer. Spurte Net 1 SE. om dette i Jan 2015 Ser at ICE Norge skal legge om til 4G i år . > er det planer om 4G i Sverige? > vil mitt R 90 moden slutte og virke i Norge når 4G kommer der. Hej Tack för ert mejl Detta är något som ligger framför oss också under detta år. Vi kommer också att gå över till 4G. Vi här på kundsupporten har inte fått all info om vilket datum detta kommer ske, men självklart kommer det att gå ut information till alla våra kunder. Gällande hur det kommer att fungera om Norge är före oss med 4G vet jag inte men skall självklart ta den frågan vidare och lovar återkomma om det. Med vänlig hälsning Net 1 Redigert 24.Mars.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jonas78 Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Eller enda enklere, legg den i en pose og hal den opp i masten med et fall.. Så slipper man tap i antennekabelen. He he, genialt :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
alidal Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Dette står på tre.se sin hjemmeside Mobilt bredband Datatrafik fungerar inte med 3Kontant i utlandet Har kanskje blitt en endring siste år. Dette gjelder kontantkort i Danmark (og andre land) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Det skal jeg sende spørsmål til ICE om. Dette har jeg nå sendt spørsmål om til ICE. 1. Vil den nye 4G routeren fungere i Sverige før de går over til 4G? 2. Dersom nei på spørsmål 1, kan jeg da beholde R90 routeren og bruke den i Sverige frem til svenskene går over til 4G? Her er svaret: Net1 i Sverige og Danmark skal etter planene også bygge ut 4G. Vi har per dags dato ingen informasjon om når og hvor de begynner, men hvis du skal til Sverige eller Danmark ila perioden for oppgradering så vil det gamle modemet fungere i overgangsperioden. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sydvesten Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Ser tre.se selger dette med "modem" men en kan vel kjøpe bare simkort i butikkene som selger dette. De priser påfylling til 99 per uke inkludert 5Gb, så et simkort koset vel litt mer Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
alidal Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Er dette et alternativ? http://www.tek.no/artikler/klistremerke-gir-billig-tale-og-data-i-utlandet/189652 Sitér dette innlegget Link to post
aebi Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 vi som holder oss i Norge da? kva anbefales her? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 vi som holder oss i Norge da? kva anbefales her? Har brukt mobilen med stort hell de siste 2-3 somrene fra svenskegrensa og nedover sørlandet. God dekning, god hastighet både når jeg har brukt Necom sitt nett og Telenor sitt. Bare å slå på "hotspot", eller wifideling på telefonen og koble til pc/nettbrett og hva man måtte ønske å bruke. Virker som ei kule. ------ Har også datatvilling fra vanlig mobilabo i ett nettbrett som har eget simkort. De fleste leverandørene har en app hvor en kan kjøpe mer datamengde hvis en trenger det. ------ Jeg ser ingen grunn til å ha et eget abo eller egen dings for å ha nett i båten. Om du har en smarttelefon som er gått av med pensjon kan du stappe en datatvilling i den og bruke den som permanent modem i båten. Tror det koster under 30,- i mnd for en datatvilling. Sitér dette innlegget Link to post
aebi Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 (redigert) Nyttig info Pinkvin. Takk! Og kunsten da blir å holde seg unna Telenor! http://www.dinside.no/933791/bruken-som-koster-deg-mest-paa-mobilen Redigert 24.Mai.2015 av aebi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
goorf Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Jeg bruker Banzai 4g. Koster meg 599 i mnd med fri bruk av tale, sms og 100gb data. Har tvillingsim til en router som gir meg wifi ombord. Dette har fungert veldig bra for oss, vi bor i båten og er studenter begge to. Streamer netflix, tv2 sumo, viaplay osv uten problemer. Eneste negativet jeg har funnet er at dem ikke har bankid enda. Men dette sier dem skal komme. Når vet jeg ikke. Dette fungerer fungerer ikke i utlandet vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Har brukt ICE i jobben i mange år på kysten i Nord-Norge og min erfaring er at Ice er totalt ubrukelig når man er i bevegelse. Det er elendig drit, skulle ikke vært lov å ta betalt for sånn møkk. Punktum Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Som fortalt i en anden tråd har jeg opsagt ICE sidste år og nu investeret i et fast abonnement fra 3, der kan bruges i rigtig mange lande - incl. Sverige og Norge. Det koster 250 om måneden men så får man en 4G router med og har 100 GB om måneden i dataforbrug. Installerede den i båden her i helgen sammen med et Apple TV. Det gik fint at streame film fra Netflix! Farvel DVD-afspiller.... Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 God hastighed Pæn router Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Nå har jeg lett på 3 sine svenske nettsider, fordi jeg vurderer å kjøpe et 3Bradband Kontant abonnement for bruk i båten til sommeren. Jeg finner bare kontantabonnementer som gir en gitt kvote pr dag/uke/mnd, f.eks. disse eksemplene: 3Bredbånd 5 GB Vecka -> 99,- SEK, -> 5 GB inngår 3Bredbånd 30 GB Månad -> 299,- SEK, -> 30 GB inngår 3Bredbånd 60 GB 90 dagar -> 599,- SEK, -> 60 GB inngår Alle kontantabonnementene ser ut til å ha en tidsbegrensning, så jeg kan kjøpe f.eks. 60 GB, men dette er bare gyldig i en mnd eller 90 dager fra første dags aktivering, avhengig av hvilket abonnement jeg velger. Etter at tidsperioden er over antar jeg at eventuell rest forsvinner. Det er flere har inne som har sagt at 3 har kontantabonnementer UTEN tidsbegrensing, så hvis jeg kjøper f.eks. 60 GB, så kan jeg bruke dette litt etter litt, gjennom f.eks. et helt år, ikke innen en mnd eller 90 dager. Grunnen til at jeg spør er nettopp det - jeg vil ha muligheten til å skru av bredbåndet 1. oktober i år, og skru det på igjen 1 mai neste år og fremdeles ha restsaldoen tilgjengelig på abonnementet. Jeg finner heller ingen kontantabonnementer med 100 GB kapasitet, selv om andre har sagt at de har dette. Er det jeg som er trøtt og midlertidig blind, eller har de ikke kontantabonnementer uten tidsbegrensning? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Jeg tror alt har tidsbegrensning. Jeg finner heller ikke varianten som MajorAndy har kjøpt i Danmark på hjemmesiden til 3 i Sverige. Det hele virker nokså forvirrende på en enkel sjel som meg. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Jeg tror alt har tidsbegrensning. Jeg finner heller ikke varianten som MajorAndy har kjøpt i Danmark på hjemmesiden til 3 i Sverige. Det hele virker nokså forvirrende på en enkel sjel som meg. Da er vi to, Hulda. Sidene til 3 er ikke akkurat verdens mest brukervennlige sider, og for meg gir de lite info. Jeg er helt "mobilignorant" og vil ha alt inn med teskje. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Key Freak Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Jeg kjøpte 50 Gb fra 3 i fjor sommer. Det varte i 30 dager, og vi var ikke i nærheten av å bruke opp det på våre to uker langs svenskekysten. Men det ser ut til at prisene har gått opp siden da, for vi betalte SEK 299 for denne pakken... Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Mulligan Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Telenor. Krafsebrett. EU-surf. Koster meg max 29.- om dagen. Neste år forsvinner roaming charges. Da betaler jeg som om jeg var hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Joa, Mulligan, men det hjelper ikke i Sverige og Danmark nå i år. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Det var en personlig betraktning. I båten sitter jeg ikke med nesa i skjermen hele tiden. Skulle jeg bli ivrig koster det meg 29.- om dagen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 (redigert) Det gjør ikke vi heller. Bruker for det meste nettet til å hente e-mail, betale regninger, nyheter og værmelding fra DMI. Man blir nokså avhengig etter hvert. Greit at det fungerer. Redigert 26.Mai.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 Huawei 5786 skal visstnok støtte 4G+ som kommer nå. Noen som har prøvd den? Evt funnet den rimeligere annet sted? (Uaktuelt å kjøpe med binding, har ubegrenset datamengde på jobbabo). Eller er det smartere å bruke Pinkvinmetoden og kjøpe en rimelig smarttelefon? Finnes det rimelige som støtter 4G+? https://www.dustinhome.no/product/5010818145/e5786 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 Eller er det smartere å bruke Pinkvinmetoden og kjøpe en rimelig smarttelefon? Finnes det rimelige som støtter 4G+? https://www.dustinhome.no/product/5010818145/e5786 Alternativt kan du bruke routerpengene til å kjøpe et "tafsebrett" med sim og 4g som du dedikerer til båten. Det kan du stappe med maritime apper og en datatvillingsim fra ditt mobilabo (slipper kostnad ved eget abo "bare" for å få data). Med en god navigasjonsapp på brettet har du da også en plan B ifht evt. plotter ++. Med litt kløkt kan du legge opp til å streame netflix, nrk, suomo osv til Tven i båten, eller musikk til stereoen. ------------- Kan forsåvidt gjøre det samme med en telefon. Hva er 4g+? Jeg har aldri opplevd hastighetsproblem så lenge det er dekning, forsåvidt ikke på 3g ved bruk av netflix engang. Er det dekning så opplever jeg 4g som svært raskt. Smarttelefon med vanlig 4g får du fra tusenlappen på elkjøp. Ipad mini 16g med sim var det billigste brettet med 4g jeg fant på elkjøp, 2 773,-. Apple er jo kongeprodukter sånn generelt så jeg tror jeg ville valgt det fremfor en billig telefon. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 Mange bra forslag her Pinkvin! 4G+ er vel en ny subgenerasjon 4G som Telenor begynner å rulle ut nå. Ser de snakker om 300Mb/s i teorien, og at det er forholdsvis få tlf som støtter standarden ennå. Er absolutt et alternativ å kjøpe nytt dedikert tafsebrett heller. Har også en gammel Galaxytab som ligger og slenger da den tapte kampen mot sin samtidige iPad så det suste, men den er nok kun 3G. Og de høye hadtighetene blir nok foreløpig skjeldne i fjordene her i vest, men av en eller annen grunn har Telenor satt opp 4G sender på taket av båtforeningen sitt hus i havna jeg besøker mest, så da ser jeg for meg at podene kan streame og surre som de vil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.