Raymond Romsdal Startet 5.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 5.Mars.2015 Har leitet og selvfølgelig fått pris fra Volvo 1400kr/stk for dysespiss og denne som jeg er litt skeptisk til dog er jo alt maskinert i kina nådags.. http://www.ebay.com/itm/Fuel-injector-nozzle-DLLA145P394-341-0401-848-082-6PCS-LOT-/300815756445?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item460a042c9d&vxp=mtr ca 700kr for et sett med 6stk.. og funnet noen til rundt 300kr stk i tyskland men, de sender ikke til norge.. har lest at noen butikker i norge og skaffer dette rimeligere en volvo penta? Mvh Raymond Og er det noen som har en brukt dyse og selge? trenger selve dysehuset.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 5.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2015 Dysene er vel noke av det viktigeste på ein dieselmotor.,ville ikkje spart der.Sjekk med eit dieselverksted,kansje dei har rimligere Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 5.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2015 Hei Har du prøvd Økonomideler ? , jeg betalte 250,- stk. i 2011 , Ellers ligger det mye info her vedr. jobben med dyseskift Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Raymond Romsdal Svart 5.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2015 Leste den tråden og hørte med de, fikk bare svar at de ikke fikk tak i dyser.. :\ Så det fungerte ikke i detta tilfelle.. Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 5.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2015 Hvorfor gå over bekken etter vann ? Dette finner du hos Vestfold Elektrodiesel rett borti bakken.Telefon: 33 30 92 60 - E-post: post@vedas.no Ikke dritbillig, men du vet hva du får, god service og billigere enn den lokale VP-pusher'n (som i mitt tilfelle påsto at jeg måtte skifte hele dysa,da det ikke gikk an å skifte spisser på dysene til KAD 44 - DET gjorde det ! VE-D skiftet, testet og justerte til godt under halve prisen av nye) Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 5.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2015 Er det ikke denne du skal ha ? 13 Eur i porto http://www.ebay.com/itm/1x-Einspritzduse-BOSCH-0433171281-DLLA145P394-/371212035546?pt=DE_Autoteile&hash=item566df625da&vxp=mtr Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Raymond Romsdal Svart 5.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2015 prøvd å få kontakt med vestfold elektrodiesel i hele dag uten svar... den fra tyskland sender ikke til norge fikk jeg i svar når jeg kontaktet de på mail.. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 5.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2015 Det var da merkelig , det står de shipper worldwide , de har til og med kalkulert frakt til Norge , jeg har handlet 100 vis av ting i minst 15 år og har aldri opplevd lignende , jeg hadde ikke kontakte dem på mail engang , det er bare å handle og betale med paypal , pengene får du igjen uansett om det skulle bli noe tull !! noe jeg heller aldri har opplevd ! Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Raymond Romsdal Svart 5.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2015 hrmf.. ta en telefon til vestfold elektro diesel, om ikke så blir det å bestille fra de.. har du vært fornøyd med dysene derfra? Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 5.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2015 Det der er orginale Tyske Bosch dyser , ingen ting å lure på..! Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
jonn Svart 5.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2015 Først kjøpte jeg dysespisser på nettet, tok de med til Lønsethagen elektrodiesel som skulle montere de, de frarådet meg å sette de inn, pga. uorginale spisser. Lønsethagen elektrodiesel Molde fikk tak i orginale dysespisser fra Bosch, til en firesylindret Ford. De måtte monteres, trykktestes, skimses opp etc for å få det rette trykket. Det har jeg ikke angret på, det koster litt, men en er helt sikkert at dette blir rett. Betalte ca.3600 for alt. Sitér dette innlegget Link to post
Antilia Svart 5.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2015 Minge`s universal service i Trøkstad. Tlf: 69827878 Skaffet dyser til min Perkins. 440,- stk. + 120 pr. stk for montering og justering. http://www.minges.no/ Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
WGM Svart 5.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2015 hrmf.. ta en telefon til vestfold elektro diesel, om ikke så blir det å bestille fra de.. har du vært fornøyd med dysene derfra? Tjaaa ... Vet ikke helt hva som påvirker og hvordan jeg skal måle graden av fornøydhet på dysespissene. Skiftet mine før sesongen i fjor og alt har fungert prikkfritt - Så da er jeg vel fornøyd med dysespissene også Sitér dette innlegget Link to post
Antilia Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 (redigert) Hentet mine hos Minge i dag. Hadde med de gamle dysene og spissene ble byttet mens jeg ventet. De sjekket de gamle spissene og de var ikke ille. De ble renset, pakket ned og lagt med som reserve spisser. Nye tettninger ble montert på dysene og kopper pakninger lagt i pose. Bra service!!! Redigert 9.Mars.2015 av Dinos (see edit history) Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Raymond Romsdal Svart 9.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Bestilte fra kina, de kom på 1500kr for 12stk.. verdt å prøve, må jo testes før det settes i motoren uansett.. Vestfold elektrodiesel kom på 15000,- samme som volvo omtrent.. kunne slå det ned til 13000,- å det er kun spissene.. arbeid kommer i tillegg.. Han sa faktisk at siden prisen er så stor forsjell på så skader det jo ikke å prøve bare man tester dysene godt før det settes i motoren.. Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 9.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Lure litt på å kjøpe dysetester selv og så gjøre det til vane og plukke de ut en gang i året og teste de... er jo letteste måten og oppdage å forhindre mye skit..? Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Jeg betalte kr 11000,- hos asker elektrodisel i 2014. Det var schimsing og bytte av 6 dysespisser. I år har jeg kjøpt dysetester på ebay schims og spisser kjøpes inn først etter test. Har alltid et ekstra sett med dyser i reserve in cace. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
I.M.S. Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Jeg prøvde "uoriginale" dysespisser for en tid tilbake. 18 dyser på 3 hjelpemotorer om bord i samme båt. Motorene begynte å fuske etter ca 200 timer i tur og orden. 16 av dysene hadde da "hengt" seg og brennstoffet rant rett igjennom. Det ble med det ene forsøket. Sitér dette innlegget Link to post
Sjø stjernen Svart 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Var det kina spisser? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt Sjøløva på 30 fot Link to post
Whiskey Svart 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Betalte ca 8000 i høst for 6 spisser og shimsing/rens av mine dyser (Yanmar 6LP) fra Balche og Sørensen på Holmlia... bra service o g hyggelige folk. Da leverte jeg altså dysene selv, var grei skuring å skru de ut. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
I.M.S. Svart 20.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2017 Dysespissene hadde faktisk Bosch - merke og Bosch delenummer og var merket Made in Turkey (???). Leverandør trodde ikke på meg når jeg sa dette med Tyrkia, men meldte tilbake etter en stund at de hadde "sjekket" på lageret sitt og funnet ut at jeg hadde rett. Hvor de opprinnelig kom fra ville de ikke si, men heldigvis erstattet de spissene med nye Made i Germany. Sitér dette innlegget Link to post
Sjø stjernen Svart 20.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2017 Ser mye av bosch spissene er produsert i Brasil Sitér dette innlegget Mitt prosjekt Sjøløva på 30 fot Link to post
Mort1 Svart 20.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2017 Bosch sine dysespisser er ofte laget i Brazil, Tyrkia og India. I tidligere tider(før 2000) var mye slikt bosch utstyr produsert i tyskland, og det var merkbart bedre kvalitet på det som var produsert i tyskland, kontra de andre landene til å begynne med. Det ble betydelig bedre kavalitet på Brazil, Tyrkia og India pruduksjon etterhvert. Mener å huske at produksjon i Brazil, Tyrkia og India begynnte i +- 2000 på det som Bosch leverte i Norge..... Og dysespisser kjøper man originale! Med det mener jeg f.eks at Volvo dysepisser er originalt Bosch. Bare pappesken er forskjellige. Til eksempel kunne et kule/rullelager koste kr1000,- i bosch og kr200,- i SKF. Samme SKF nr var stemplet på selve lageret.... Ikke så nøye med originalt på land, der blir man jo stående, men alltid kjedelig å måtte ta arbeidet om igjen pga dårlige produkter. Å ta ut dysene en gang i året for kontroll er unødvendig arbeid. Dysene kontrolleres etter timetall i henhold til instruksjonsbok, muligens hver 200t på 41 motoren, eller når det oppstår problemer. Kan selvfølgelig være en fordel med en kontroll hvis man skal krysse nordsjøen f.eks. Typisk levetid på Bosch dysespisser er ca 1000t i fritidsbåter, men selvfølgelig med storvariasjon i forhold til driftsbetingelser og spesielt renhet på diesel. Noe av det beste man kan gjøre for renhet på diesel er å inspisere/rengjøre tanken med jevne intervaller, bytte dieselfilter ofte nok, og ha et skikkelig, stort nok forfilter med vannutskiller, f.eks type Separ eller Racor. Finnes sikkert mange andre og... Dette øker driftsikkerhet for motor og dermed sikkerhet for båt og mannskap...... Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 20.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2017 Apropos dyser, er det dumt å la båten stå i opplag uten, har fått de tilbake nå, men fryktelig kaldt å stå og skru... tenker på at det er åpent inn i sylinderen og kanskje fuktig luft, kan jeg risikere korrosjon? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Mort1 Svart 20.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2017 Ja, det blir risiko for korrosjon. Hvis dysene skal være ute i vinter tar en litt olje inn sylindrene og turner motoren for hånd, obs oljen kan bli liggende i brennkammeret i stempelet avhengig av utforming på stempel. Ta så reine filler i dyseåpning. Før dyser monteres bør en da kjøre motor på starter, uten dyser i, for å være sikker på å unngå væskeslag. Det beste er nok å få de montert så fort som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.