Jump to content

Koblingspunkt for pluss, 12 volt


skøytelars

Recommended Posts

Har endel utstyr som skal kobles til pluss (har felles skinne for minus), og både batteribryter og plusspoler på batteri er allerede fylt opp... Kan jeg rett og slett strekke en tykk kabel fra forbruks pluss til et felles punkt der jeg kobler det resterende? Tenkte på noe så enkelt som en lang og kraftig bolt som forbrukerne og batteripluss kobles til.

Link to post

Ja, det kan du, men strømmen din bør kobles noe mer sofistikert enn det.

 

Viktigst av alt bør alt(med noen få unntak) gå igjennom en hovedstrømsbryter, slik at du kan skru av alt, og vite at ingen ting står og trekker strøm.

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post

Høres ikke ut som det er all verdens med sikringer i båten din, eller bruker du hengesikringer? (sikringsholdere som er montert på en ledning).

 

Du bør ha sikringer på alt utstyr, både for brannfaren og for å unngå unødvendig grilling av utstyr ved feil. Om du da bruker et sikringspanel, så slår du 2 fluer i et smekk.

Sikringer på alt og skikkelig koblet uten å ende opp med "en klase" med ledere på hovedbryter og batteri.

Strekk 1 grovere kabel fra hovedbryter til sikringspanel, og så ut derfra til utstyret.

Finnes mange typer og kvaliteter, her er en variant: https://www.maritim.no/bep-sikringspanel-6-sikringer#.VPoesfmG-E4

 

Automatisk lensepumpe, VHF og evt minne til radio bør kobles direkte. Og hvis du har varmer så husk på at denne kan trenge ettergangstid etter at du slår den av, viktig å ikke slå av hovedbryter før denne evt har stoppet helt.

Link to post

Finnes mye fint å bruke, og hovedsikringer bør også være på plass.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

sikringene dimensjoneres etter ledningstverrsnittet. Bruk disse tommelfingerreglene.Max sikringsstørrelse 10A på 1,5mm2,16A på 2,5mm2 og 25A på 4mm2.

Tja - ikkje nødvendigvis. Desse sikringsstørrelsane er eit greit utgangspunkt, som begrenser strømmen slik at der ikkje vert farlig temperatur i ledningen. Men på lavvoltanlegg i båt er ogso spenningsfall meddimensjonerande for ledningstverrsnittet, og i so fall kan det vera praktisk å sikra lavare enn den tabellen.

 

Magne

Link to post

Tja - ikkje nødvendigvis. Desse sikringsstørrelsane er eit greit utgangspunkt, som begrenser strømmen slik at der ikkje vert farlig temperatur i ledningen. Men på lavvoltanlegg i båt er ogso spenningsfall meddimensjonerande for ledningstverrsnittet, og i so fall kan det vera praktisk å sikra lavare enn den tabellen.

 

Magne

Ja, jeg skrev da også maks sikringsstørrelse, og brukte tommelfingerregler for å gjøre det enkelt for en som ikke har kunnskap om dette. Men for all del, kom med alle teoretiske unntak.....

Link to post

Forslaget til sikringsstørrelse versus ledningsnett er meget bra. (lagt inn litt sikkerhet der) I båt er det dog mye 0.75 og 0.5 mm2 ledninger som brukes på utstyr, så greit å legge opp en eller to kurser for 3 amp og 5 amp også,

ja absolutt, men regnet med at disse har egen hengesikring. Men du har helt rett.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...