skøytelars Startet 6.Mars.2015 Del på Facebook Startet 6.Mars.2015 Har endel utstyr som skal kobles til pluss (har felles skinne for minus), og både batteribryter og plusspoler på batteri er allerede fylt opp... Kan jeg rett og slett strekke en tykk kabel fra forbruks pluss til et felles punkt der jeg kobler det resterende? Tenkte på noe så enkelt som en lang og kraftig bolt som forbrukerne og batteripluss kobles til. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Thomas Svart 6.Mars.2015 Del på Facebook Svart 6.Mars.2015 Ja, det kan du, men strømmen din bør kobles noe mer sofistikert enn det. Viktigst av alt bør alt(med noen få unntak) gå igjennom en hovedstrømsbryter, slik at du kan skru av alt, og vite at ingen ting står og trekker strøm. Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
skøytelars Svart 6.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2015 (redigert) Viktigst av alt bør alt(med noen få unntak) gå igjennom en hovedstrømsbryter, slik at du kan skru av alt, og vite at ingen ting står og trekker strøm.Skjønner det, men hva gjør jeg når koblingspunktet på hovedstrømbryteren ikke har plass til mer? Og hva bør gå utenom? Redigert 6.Mars.2015 av skøytelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 6.Mars.2015 Del på Facebook Svart 6.Mars.2015 Høres ikke ut som det er all verdens med sikringer i båten din, eller bruker du hengesikringer? (sikringsholdere som er montert på en ledning). Du bør ha sikringer på alt utstyr, både for brannfaren og for å unngå unødvendig grilling av utstyr ved feil. Om du da bruker et sikringspanel, så slår du 2 fluer i et smekk. Sikringer på alt og skikkelig koblet uten å ende opp med "en klase" med ledere på hovedbryter og batteri. Strekk 1 grovere kabel fra hovedbryter til sikringspanel, og så ut derfra til utstyret. Finnes mange typer og kvaliteter, her er en variant: https://www.maritim.no/bep-sikringspanel-6-sikringer#.VPoesfmG-E4 Automatisk lensepumpe, VHF og evt minne til radio bør kobles direkte. Og hvis du har varmer så husk på at denne kan trenge ettergangstid etter at du slår den av, viktig å ikke slå av hovedbryter før denne evt har stoppet helt. Sitér dette innlegget Link to post
skøytelars Svart 6.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2015 Eneste sikringer her er i bryterpanelene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 6.Mars.2015 Del på Facebook Svart 6.Mars.2015 Ja da ville jeg vurdert sterkt et sikringspanel av noe slag. Feks det i linken, personlig har jeg sansen for BEP, virker som god kvalitet. Og 2 paneler kan kobles sammen så du får 12 utg. Sitér dette innlegget Link to post
skøytelars Svart 6.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2015 Sikkert lurt ja... Hvordan dimensjonere sikringer? Aner jo ikke hvor mye diverse forbrukere trekker. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Mars.2015 Del på Facebook Svart 6.Mars.2015 Men det kan du finne ut. Det står gjerne på selve enhetene. Står det 15W på en lyspære, ja da trekker den 15/12 = 1,25A Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
skøytelars Svart 6.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2015 Men det kan du finne ut. Det står gjerne på selve enhetene. Står det 15W på en lyspære, ja da trekker den 15/12 = 1,25A Genialt, takk! Men skal sikringen da være på 1,25A, eller litt større? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordnissen Svart 6.Mars.2015 Del på Facebook Svart 6.Mars.2015 Genialt, takk! Men skal sikringen da være på 1,25A, eller litt større?Det stemmer det, den skal være litt større enn strømtrekket☺ (nermeste sikring over) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Mars.2015 Del på Facebook Svart 7.Mars.2015 Finnes mye fint å bruke, og hovedsikringer bør også være på plass. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
peso Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Genialt, takk! Men skal sikringen da være på 1,25A, eller litt større? sikringene dimensjoneres etter ledningstverrsnittet. Bruk disse tommelfingerreglene.Max sikringsstørrelse 10A på 1,5mm2,16A på 2,5mm2 og 25A på 4mm2. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 sikringene dimensjoneres etter ledningstverrsnittet. Bruk disse tommelfingerreglene.Max sikringsstørrelse 10A på 1,5mm2,16A på 2,5mm2 og 25A på 4mm2. Du blander ikke med 220v nå da? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Mr. Stian, strømmen er den samme uavhengig om det er 12v/230/400v osv. Så vil absolutt si at det peso nevner er korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 sikringene dimensjoneres etter ledningstverrsnittet. Bruk disse tommelfingerreglene.Max sikringsstørrelse 10A på 1,5mm2,16A på 2,5mm2 og 25A på 4mm2. Tja - ikkje nødvendigvis. Desse sikringsstørrelsane er eit greit utgangspunkt, som begrenser strømmen slik at der ikkje vert farlig temperatur i ledningen. Men på lavvoltanlegg i båt er ogso spenningsfall meddimensjonerande for ledningstverrsnittet, og i so fall kan det vera praktisk å sikra lavare enn den tabellen. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Ikke vet jeg, derfor jeg spurte. Fant en side som sa at en 2 kvadrat kabel greide 20a så derfor jeg lurte. Vet at fra husbygging så stemmer det som står over hvertfal Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Forslaget til sikringsstørrelse versus ledningsnett er meget bra. (lagt inn litt sikkerhet der) I båt er det dog mye 0.75 og 0.5 mm2 ledninger som brukes på utstyr, så greit å legge opp en eller to kurser for 3 amp og 5 amp også, Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Tja - ikkje nødvendigvis. Desse sikringsstørrelsane er eit greit utgangspunkt, som begrenser strømmen slik at der ikkje vert farlig temperatur i ledningen. Men på lavvoltanlegg i båt er ogso spenningsfall meddimensjonerande for ledningstverrsnittet, og i so fall kan det vera praktisk å sikra lavare enn den tabellen. Magne Ja, jeg skrev da også maks sikringsstørrelse, og brukte tommelfingerregler for å gjøre det enkelt for en som ikke har kunnskap om dette. Men for all del, kom med alle teoretiske unntak..... Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Forslaget til sikringsstørrelse versus ledningsnett er meget bra. (lagt inn litt sikkerhet der) I båt er det dog mye 0.75 og 0.5 mm2 ledninger som brukes på utstyr, så greit å legge opp en eller to kurser for 3 amp og 5 amp også, ja absolutt, men regnet med at disse har egen hengesikring. Men du har helt rett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.