Jump to content

Robåtturer - 150304


roeren

Recommended Posts

Aldri dårlig vær, kun dårlige klær :thumbsup: ull innerst og godt regntøy så går det bra

 

JA! Og med motorbrønn og en liten påhengs i robåten, kan man legge i vei i frisk medvind (kanskje seile litt med en trygg, liten rigg?) og så kjøre raskt hjem igjen når tiden er ute!

 

Bilde fra en tidlig prøve med motoren i brønnen - man ser at dette er før båten ble malt:

bilde

Link to post

Dette er vel en spissgatt, og dermed vanskelig å montere akter. Finnes noen braketter for dette, men mye penere og ikke minst mer praktisk med vekten sentrert der den skal være

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post

Hmm! Dette ser en ikke for ofte, hvorfor ikke ha motoren bak på hekken ?

 

 

Dette er vel en spissgatt, og dermed vanskelig å montere akter. Finnes noen braketter for dette, men mye penere og ikke minst mer praktisk med vekten sentrert der den skal være

 

st. on ga delvis svaret, ja: Motorfeste helt bak på stevnen og stevntoppen er brukt litt her på Agder, men settet (trimmen) på båten blir helt håpløs! (Det fulgte faktisk med et sånt beslag til akterstevnen på denne båten)

 

På båter med akterspeil passer det noe bedre med motoren der bak, men også på disse blir settet nokså galt når man kjører moderat fart (anderledes når båten planer; er en balje med stor motor)

 

Har prøvd motor på siden på spiss-stevninger; flere her har brukt dette. Da blir båten skjev, og propellen kommer lett opp av vann når båten ruller litt. Besværlig og litt farlig å betjene motoren er det også, ikke minst sette den på og ta den av!

 

Motorbrønn blir brukt en del på Vestlandet og i Nord-Norge - og på Færøyene finnes det nesten ikke en trerobåt uten brønn; noen har sågar to! Og der støper de plastbåter med tre-robåtfasong - og motorbrønn.

 

Også på nybygde robåter fra de "beste", tradisjonelle robåtbyggerne, blir det nå etterhvert installert motorbrønn i enkelte båter, særlig de litt større, over ca 7 m lengde.

 

Men skepsisen til motorbrønn er også ganske utbredt; man snakker om "å ta sjelen ut av båten" - og lar derfor den sjelfulle, motorløse robåten ligge uvirksom og ubrukelig!

Link to post

Det har forresten slått meg mang en gang når jeg er avgårde i færingen eller i seksæringen, enten det nå er for årer, seilende med det trygge, lille seilet, eller kjører avsted med påhengsen i brønnen, at dette er jo helt håndterlig og tilgjengelig for alle som kan kle seg godt. Og så variert som denne båtbruken er! Og god og rimelig mosjon! Og ikke er båten spesielt dyr! Også så gruntgående; kommer inn alle steder!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...