roeren Startet 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 6.Mars.2015 Fin tur over Kristiansandsfjorden på onsdag 4/3. Rodde frem, motor tilbake. Motorbrønnen viser seg å være meget praktisk, gjør at jeg får rodd mye mer enn uten (trenger ikke bekymre meg for motvind tilbake igjen) Blankt og stille; ikke farlig at riggen ennå ikke er installert! Sitér dette innlegget Link to post
Fyrlykten Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 God trim og fin utsikt Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Midtpinne Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Nydelig. Kjenner at jeg har vært for lenge på land nå. Bare to uker igjen så er det helgene mine en stund framover, da blir det båttur. Forhåpentlig i like fint vær som du hadde her. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 7.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 He-he! Idag rodde jeg en times tur i kuling og regn (og godt regntøy); fint, det og! Sitér dette innlegget Link to post
Fyrlykten Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Aldri dårlig vær, kun dårlige klær ull innerst og godt regntøy så går det bra Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
roeren Svart 7.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Aldri dårlig vær, kun dårlige klær ull innerst og godt regntøy så går det bra JA! Og med motorbrønn og en liten påhengs i robåten, kan man legge i vei i frisk medvind (kanskje seile litt med en trygg, liten rigg?) og så kjøre raskt hjem igjen når tiden er ute! Bilde fra en tidlig prøve med motoren i brønnen - man ser at dette er før båten ble malt: Sitér dette innlegget Link to post
Fyrlykten Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Hmm! Dette ser en ikke for ofte, hvorfor ikke ha motoren bak på hekken ? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
naumar.no Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Dette er vel en spissgatt, og dermed vanskelig å montere akter. Finnes noen braketter for dette, men mye penere og ikke minst mer praktisk med vekten sentrert der den skal være Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post
roeren Svart 8.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Hmm! Dette ser en ikke for ofte, hvorfor ikke ha motoren bak på hekken ? Dette er vel en spissgatt, og dermed vanskelig å montere akter. Finnes noen braketter for dette, men mye penere og ikke minst mer praktisk med vekten sentrert der den skal være st. on ga delvis svaret, ja: Motorfeste helt bak på stevnen og stevntoppen er brukt litt her på Agder, men settet (trimmen) på båten blir helt håpløs! (Det fulgte faktisk med et sånt beslag til akterstevnen på denne båten) På båter med akterspeil passer det noe bedre med motoren der bak, men også på disse blir settet nokså galt når man kjører moderat fart (anderledes når båten planer; er en balje med stor motor) Har prøvd motor på siden på spiss-stevninger; flere her har brukt dette. Da blir båten skjev, og propellen kommer lett opp av vann når båten ruller litt. Besværlig og litt farlig å betjene motoren er det også, ikke minst sette den på og ta den av! Motorbrønn blir brukt en del på Vestlandet og i Nord-Norge - og på Færøyene finnes det nesten ikke en trerobåt uten brønn; noen har sågar to! Og der støper de plastbåter med tre-robåtfasong - og motorbrønn. Også på nybygde robåter fra de "beste", tradisjonelle robåtbyggerne, blir det nå etterhvert installert motorbrønn i enkelte båter, særlig de litt større, over ca 7 m lengde. Men skepsisen til motorbrønn er også ganske utbredt; man snakker om "å ta sjelen ut av båten" - og lar derfor den sjelfulle, motorløse robåten ligge uvirksom og ubrukelig! Sitér dette innlegget Link to post
Fyrlykten Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Ok skjønner Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
roeren Svart 9.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Det har forresten slått meg mang en gang når jeg er avgårde i færingen eller i seksæringen, enten det nå er for årer, seilende med det trygge, lille seilet, eller kjører avsted med påhengsen i brønnen, at dette er jo helt håndterlig og tilgjengelig for alle som kan kle seg godt. Og så variert som denne båtbruken er! Og god og rimelig mosjon! Og ikke er båten spesielt dyr! Også så gruntgående; kommer inn alle steder! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.