kjetillunde Startet 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 6.Mars.2015 Idag skulle jeg skifte bensinfilter men det var vanskelig å fa av det gamle filteret. Er det hele den hvite plast dingsen som skal tas av slangen på hver side? Den satt bom fast... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Du må prøve å vri, eller sette en skrutrekker eller lignende mellom slangen og filteret. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
kjetillunde Svart 7.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Så slangen skal av på begge sider? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Skal du skifte filter så må jo slange av på begge sider. Men de har begrenset effekt de småfiltrene. Anbefaler deg et stort filter med vannutskiller som monteres mellom tank og motor. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 7.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 (redigert) Jeg får den bare ikke av, den sitter bom fast. Redd jeg ødelegger slangen med verktøy? Jeg har denne fra Maritim (6mm). Hvordan kan jeg sjekke om jeg skal ha 6mm eller 8mm? Takk jerognal, jeg kommer til å montere stort filter med vannutskiller mellom tank og motor. Redigert 7.Mars.2015 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 jeg bruker tang på slangen, så vri/lirke av Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 (redigert) Om man har fast tank er et fast filter med vannutskiller en nødvendighet, men om man har løs tank som enkelt kan tømmes og sjekkes så er ikke det så viktig. 40 hk motor har neppe noe større enn 6 mm slange. Redigert 7.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jerognal Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Ikke helt enig med deg her teerex. Min 50 HK hadde nederste forgasseren full av rustpartikler og eir etter vann. De der småfiltrene duger ikke. Etter at eg satte inn et fast stort filter med vannutskiller i skroget mellom tank og motor har eg aldri hatt problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Hvordan fikk du vann i din løse tank som jo er lett å unngå vann i ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jerognal Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Motoren var slik da jeg kjøpte båten. Hva forrige eier har gjort aner eg ikkje, men som sagt nederste gasser var helt fucked. Dette er 5 år siden. Da installerte jeg filter i båten og har hatt null problemer siden. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Prøv å trykk slangen mot filteret og vri rundt, ikke dra og vri. Når slangen går rundt kan du begynne å dra og vri. Funker ikke dette så sett et skrujern mellom enden av slangen og filteret, og jekk rundt. De kan suge seg godt fast de der. Dimensjonen på slangen ser du når det gamle filteret er av. Det nye ser ut til å være både 6 og 8 mm, så du er vel trygg uansett (Er slangene 8 mm så kapper du av den tynneste delen av slangestussene på filteret bare). Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Det er 6 mm slanger. Originalfilter koster ikke så mye men om det er verd prisen kan jo diskuteres. http://www.ebay.com/itm/QUICKSILVER-FUEL-FILTER-YAMAHA-F40B-40HP-4-STROKE-REPLACES-65W-24251-10-00-/171260289469?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item27dfe8a1bd&vxp=mtr Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Arny Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Dette er er mere som en grov-sil, og har egentlig ikke mye filtereffekt.La den være,og heller montere et filter med vannutskiller i båten.Det er 6mm slanger på denne tilkoblingen. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 8.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Ja jeg kommer til å montere stort filter med vannutskiller mellom tank og motor. Men er det ikke greit å skifte dette lille bensinfilteret også? Jeg vet ikke om det har blitt skiftet før jeg kjøpte båten i høst. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 jeg ville byttet , kan jo være vann og skitt der siden det ikke har vært eksternt filter ser forresten ut som at du bør spandere på deg ny propell til sesongen også Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjetillunde Svart 10.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Hehe ja jeg tenkte akkurat på det da jeg sto å prøvde skifte bensinfilteret. Kanskje pga propellen at den ikke går fortere enn 25 knop? Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Om slangen er lang nok kan den jo også klippes ! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Kanskje pga propellen at den ikke går fortere enn 25 knop? den tar nok noen knop ja, samtidig som at skadde/bøyde blader gir mer ubalanse og vibrasjon. (min Bella 440R med samme motor gjorde 30-31 knop med 13" org aluprop, din båt med alt på stell burde ikke være så langt unna...) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjetillunde Svart 12.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Kan jeg erstatte de gamle slangeklemmene med disse fra Biltema? De originale var vanskelige å få av og på og ble ødelagt i prosessen... http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Verktoy-og-tilbehor/Minislangeklemmer-4-stk-61846/ Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 (redigert) De originale er jo bare slike enkle trådklemmer og er kjempelette å få av. Skal du ha andre bør du finne noen i rustfritt/syrefast stål. Redigert 12.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
kjetillunde Svart 13.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 (redigert) Jeg strevde så mye med å få av trådklemmen at den ble helt slakk da jeg skulle ta den på igjen... kan jeg stripse slangen fast isteden? Redigert 13.Mars.2015 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 13.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 Sett en slangeklemme på vær side du,så er du sikker. Lite trolig den suger falsk luft men i tilfelle ! Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 13.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 (redigert) Kan jeg bruke disse slangeklemmene? Den som passer 2?-slange eller den som passer 2,5?-slange? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Slanger/Slanger-ovrig/Slangeklemme-33212/ Eller disse i rustfritt stål? (Ø 9–13 mm) Redigert 13.Mars.2015 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 diameteren som angis, husker ikke hva den slangen der er utvendig..? 9-13mm er nok mer riktig enn 2-2.5" iallefall :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjetillunde Svart 13.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 Ok takk Ivar, da satser jeg på 9-13mm. Det holder at de er i rustfritt stål? (står ingenting om syrefast eller A316) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.