Jump to content

Start av bensinmotor ved sjøsetting


jonjac

Recommended Posts

Hei alle,

 

Dette er første gangen jeg skal sjøsette båten jeg kjøpte sist høst, og har noen spørsmål vedrørende kaldstart av bensinmotoren (VP 130 med AQ280):

 

1. Pleier dere å starte (og varmkjøre) motoren på land før den blir satt på sjøen?

2. Jeg har lest ett sted at motoren etter vinterhvile i stort sett er helt "tørr" for olje i sylindere og stempler etc og en kaldstart derfor gir stor slitasje. Derfor bør man prøve å kjøre startmotoren (uten å starte selve bensinmotoren) noen ganger for å bygge opp oljetrykket før start. Hvordan pleier dere å gjøre det?

3. Bør man fylle olje eller CRC eller liknende i sylinderne før start?

 

Takk for svar!

 

mvh

Jonjac

Link to post
Share on other sites

Hei

 

 

 

1. Jeg pleier ikke å varmkjøre, men et minutt eller to for å slippe å oppdage lekkasjer,manglende oljetrykk, dårlig lading osv etter at båten er satt ut pleier jeg å gjøre. NB!! Pass på å å kjøre inn vann til salvannspumpa/impelleren - ellers ryker den av i løpet av fortere enn fy.

2. Er sikkert tørr og fæl etter en vinter stillestående. Men, å kjøre starter for å bygge opp oljetrykk høres litt "søkt" ut. Tror ikke starteren eller batteriet vil like det. Se pkt 3.

3. Mange sprayer sylindere med CRC el lign på høsten ved opplag. Jeg har ikke pleid å gjøre det. Hvis du gjør det nå, spray og vent ett døgn med pluggene ute.

 

Men det finnes sikkert hundre andre meninger.

 

evenR4u

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Koble en slange til sjøvannspumpa, før denne til en bøtte som fylles av hageslange. Med andre ord, motoren skal suge vann (det er også lurt å helle litt vann i tilkoplingsslangen slik at impelleren får vann med en gang). Koble fra den grønne ledningen på coilen og dra motoren på starteren til oljetrykkslampen slukker, ikke lenger. Så kobler du til tenningsledningen på coilen igjen (den grønne), og forsøker å få start på motoren. La den gå seg skikkelig god og varm, sjekk for kjølevann, at den ikke blir for varm, lekkasjer etc. Så stopper du, og drar opp peilepinnen for å sjekke at oljen er mørkebrun og uten vann. Er alt i orden er det bare å sjøsette.

 

Siden du har et 280 drev, er det også lurt å sjekke kjølevannsinntaket her, at det er åpent og ikke fullt av små skjell, noe som er typisk.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Ett lite tips som skulle vært gjort om høsten. Det kan være lurt for å forebygge slitasje å skru ut pluggene. Sprute litt olje inn i plughullene for deretter å sette pluggene tilbake. Da har du plenty med olje i sylinderene ved oppstart om våren. (Kommer til å ryke en god del med med gang)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Om du har ligget på land hee vinteren uten å tørne motoren i det hele tatt er nok forgasser og bensipumpe rimleig tørt for bensine. Du må da suge ny bensin fra tank (evt vannutskiller om du har dette) før motorene tenner. Tipper dette tar like lang tid som du trenger for å bygge opp oljetrykket med startmotoren. Tror derfor ikke jeg hadde stresset med frakobling av plugger/fordeler o.l. for å unngå at motoren skal starte mens du kjører på startmotoren.

 

Tipset om å sjekke kjølevannsintaket kan jeg absolutt anbefale. Det har grodd tett av blåskjell hos meg. Etter en vinter på land var også blåskjellene døde med det resultat at de slapp fra inntaket og ble med opp til pumpa. Der blokkerte de inntaket til pumpa slik at jeg ikke fikk nok vann og derav dårlig kjøling.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt meg båt i våres, han som har hatt alle vinterkonserveringene på denne helte på med olje rett i gasseren slik at den stoppet. Altså mens motoren gikk på tomgang, da får du jo lagt en fin oljefilm på alle flater........ men skal si det røyk noe j**** da jeg startet den.......

Atle........

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...