Jump to content

Yanmar 4 jh-dte, kjølevæske i sylinder ved demontering av dyse

Hantoen

Recommended Posts

Hei. I dag var jeg nede i båten og demonterte dysene på min Yanmar 4 jh- dte. Når dysene var tatt ut støvsugde jeg rundt og i dysehullene for å hindre at dritt skulle havne nedi sylinderene. Når jeg så lyste/ kikket nedi, fikk jeg en overraskelse. Kjølevæske hadde kommet inn i en sylinder. Jeg fikk sugd dette ut relativt raskt, samt drenert motoren for kjølevæske. Jeg har lest meg til at jeg burde ha drenert for kjølevæske før jeg påbegynt demont. Dysene er omkranset av en varmebeskyttende foring. På utsiden av foringen er det kjølevæske, jeg fikk lekk på en av foringene og dermed var det gjort. Hva nå? Kan jeg hive i en skvett 2t olje i den aktuelle sylinderen og starte opp? La motoren gå rolig en liten stund, og så skifte olje. Problem løst??

Sjekk hvor dypt motoren står i forhold til vannlinjen. Er toppen av motoren under vannlinjen (og ingen morsomheter om at da er hele motoren dekket av vann :lol: ), kan du få et alvorlig problem med hevertvirkning slik at sjøvann etter motoren er stoppet kan renne inn via eksosanlegget og åpne eksosventiler og inn i sylindrene. Dette skjedde for meg og kostet meg en motoroverhaling (samme type motor) på 60k! Har du vinterkonservert motoren, kan det vel være at du har fått blå frostvæske inn samme vei. Noen annen inngang kan jeg ikke se for meg.

Slik løste jeg mitt problem.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk Lars H. Båten står på land konservert. Jeg må spørre igjen på en litt annen måte. Kjølevannet som omkranser dysene, er det lukket krets? Det må det vel være?

Det går ikke noe sjøvann (eller ved konservering din blåe frostvæske) gjennom noe rundt dysene. Sjøvannet kjøler det lukkede systemet i varmeveksleren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da er vi enige. Den blå "konserveringskjølevesken" i sylinderen kom inn via eksosport når jeg støvsugde i dysehullene. Brukte en 1/2" hageslange på støvsugeren. Denne passen akkurat i dysehullet, på den måten fikk jeg undertrykk i sylinderen som sugde inn kjølevæske fra eksosporten. Da slipper jeg å rote med skifte av Teflonforing, med fare for å miste biter av denne ned i sylinder.

Her er hullet . Har gitt det en skvett diesel som korrosjonsbeskyttelse mens jeg venter på nysjekket/ overhalte dyser.

bilde

Da er det iallefall en fordel å bruke rød frostvæske på motoren så man ser forskjell på dette og hint :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...