Hantoen Startet 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2015 Hei. I dag var jeg nede i båten og demonterte dysene på min Yanmar 4 jh- dte. Når dysene var tatt ut støvsugde jeg rundt og i dysehullene for å hindre at dritt skulle havne nedi sylinderene. Når jeg så lyste/ kikket nedi, fikk jeg en overraskelse. Kjølevæske hadde kommet inn i en sylinder. Jeg fikk sugd dette ut relativt raskt, samt drenert motoren for kjølevæske. Jeg har lest meg til at jeg burde ha drenert for kjølevæske før jeg påbegynt demont. Dysene er omkranset av en varmebeskyttende foring. På utsiden av foringen er det kjølevæske, jeg fikk lekk på en av foringene og dermed var det gjort. Hva nå? Kan jeg hive i en skvett 2t olje i den aktuelle sylinderen og starte opp? La motoren gå rolig en liten stund, og så skifte olje. Problem løst?? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Ja. Men eg kjenner ikkje patenten rundt dysa om du får det tett igjen Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hantoen Svart 8.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Foringen rundt dysa er av Teflon, tror den lar seg skifte.... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Ja, den er utskiftbar og i Teflon. Komplett servicemanual finner du her. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hantoen Svart 8.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Tenker litt på det kjølevannet. Jeg bruker rød kjølevæske i lukket krets og blå til konservering av sjøvannskretsen. Vannet som kom inn i sylinderen var blått. Da er det vel neppe lekkasje fra denne foringen? heller innsug fra sjøvannskretsen via eksosport? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Sjekk hvor dypt motoren står i forhold til vannlinjen. Er toppen av motoren under vannlinjen (og ingen morsomheter om at da er hele motoren dekket av vann ), kan du få et alvorlig problem med hevertvirkning slik at sjøvann etter motoren er stoppet kan renne inn via eksosanlegget og åpne eksosventiler og inn i sylindrene. Dette skjedde for meg og kostet meg en motoroverhaling (samme type motor) på 60k! Har du vinterkonservert motoren, kan det vel være at du har fått blå frostvæske inn samme vei. Noen annen inngang kan jeg ikke se for meg. Slik løste jeg mitt problem. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hantoen Svart 8.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Takk Lars H. Båten står på land konservert. Jeg må spørre igjen på en litt annen måte. Kjølevannet som omkranser dysene, er det lukket krets? Det må det vel være? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Kan det være at båten, i f.m. enten opptak eller plassering i krybba, har fått baugen så lavt i forhold til hekken, at frostvæskeblandingen har strømmet fra eksosanlegget og inn i motoren via eksosventiler? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Takk Lars H. Båten står på land konservert. Jeg må spørre igjen på en litt annen måte. Kjølevannet som omkranser dysene, er det lukket krets? Det må det vel være? Det går ikke noe sjøvann (eller ved konservering din blåe frostvæske) gjennom noe rundt dysene. Sjøvannet kjøler det lukkede systemet i varmeveksleren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hantoen Svart 8.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Da er vi enige. Den blå "konserveringskjølevesken" i sylinderen kom inn via eksosport når jeg støvsugde i dysehullene. Brukte en 1/2" hageslange på støvsugeren. Denne passen akkurat i dysehullet, på den måten fikk jeg undertrykk i sylinderen som sugde inn kjølevæske fra eksosporten. Da slipper jeg å rote med skifte av Teflonforing, med fare for å miste biter av denne ned i sylinder. Her er hullet . Har gitt det en skvett diesel som korrosjonsbeskyttelse mens jeg venter på nysjekket/ overhalte dyser. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Da er det iallefall en fordel å bruke rød frostvæske på motoren så man ser forskjell på dette og hint Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hantoen Svart 12.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Da var dysene ferdig sjekket/ justert, samt nye heatprotector og tetningsringer på. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Da er det bare å få satt sammen delene, og sjøsette båten. Er jo snart påske. Fin temp.er det jo også her i Kristiansandsdistriktet. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 12.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 (redigert) Til info: Denne heatprotectoren/ teflonforingen er den sorte hylsa som sitter på tuppen av dysa med tetningsring utenpå. Heatprotector sitter altså ikke i dysehullene i toppen. Noe jeg trodde..... Er visst Volvo som har denne foringen i dysehullene. Redigert 12.Mars.2015 av Hantoen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 12.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Da er det bare å få satt sammen delene, og sjøsette båten. Er jo snart påske. Fin temp.er det jo også her i Kristiansandsdistriktet. ? Blir nok et godt stykke ut i april før hun får vann under kjølen. Ryker 2 helger på rappen nå til skitur og jobbing. ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.