Jump to content

Hvordan mykner jeg stivt tauverk?

Lars H.

Recommended Posts

Her om dagen fant jeg på et mørkt kott en gjenglemt kveil med 16mm tauverk. Det er ubrukt og har nok ligget der noen 10-år. Men det er

veldig stivt, og ubrukelig slik det er nå. Jeg kjørte det en runde i vaskemaskinen på 30oC finvask med tøymykner uten at det ble mykere.

Tips til å få det mykt, eller er det klart som restavfall?

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er vel ikke usannsynlig at det over 25 år gamle tauverket er fortapt. Det ble i sin tid kjøpt hos Timms Reperbane på Alnabru i Oslo.

Pruksjonslokalene der brant forøvrig i 2008, men de produserer fremdeles, dog i Trencin i Slovakia.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

25 år? -da kan du jo legge det ut på finn som "retro"! Er vel noen trendy Oslofolk som kjøper det da, til blodpris. :)

Spøk til side, legg det i bløt med tøymykner. Så lager du fast fortøyning på brygga ut av det. Tipper det blir bedre etter bruk. Ubrukelig å ha ombord da det sikkert er umulig å jobbe med det.

Bruddstyrken er sikkert ikke som før...

Slikt tau bruker jeg til rusk-arbeid, hagearbeid, surring på tilhenger etc. -liksom siste nådestøtet før det går i søpla...

Kanskje jeg skal bruke det til fendring ved å surre det rundt den ene utriggeren av metall? Å bruke det til fast fortøyning går ikke, det er alt for stivt til å spleises.Tørketrommel har jeg aldri hatt, og å henge det i tørkeskapet med varm/kald luft blir neppe det samme

Som jeg skrev i første innlegg Juego, hjalp ikke det på dette tauverket. Men jeg gjør det årlig med alt annet tauverk.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Nei for all del, dette tauet må du ikke kaste på dynga. Dersom tauet har lagt mørkt og ikke utsatt for sollys , så er det like godt som da det kom ut fra Reperbanen. Dersom jeg tolker bildet i begynnelsen av denne tråden riktig, så er dette et nylontau, eller mer presist; polyamidtau (PA). Ut fra bildet så ser det ut for at tauet er rimelig hardt slått, derav er det stivt og vanskelig å hanskes med, og noen tøymykner skal du glemme. Tauet er slått hardt, og forblir hardt! :smiley: Kan tenke meg at tauet stritter voldsomt imot dersom du forsøket å kveile det. Men samtidig skal du vite at tauet er "berge-sterkt", og du kan ganske sikkert løfte to stk "Trudelutter" etter dette 16 millimeters nylontauet, det har en nominell bruddstyrke på mellom 5,2 og 5,4 tonn. Tauet skal du glemme å bruke til den daglige dont, det blir en slåsskamp hver eneste gang. Men det er et fantastisk tau til bruk i fastfortøyninger; det er sterkt, har en viss form for tøyelighet,(opptil 40 % forlengelse før det ryker), og er et av de beste med hensyn til gnag, og så synker det. Med hensyn til spleising så gjør du neppe dette med ren handemakt. Men spenn det fast i en skrustikke, og så bruker du en pumpetang til å ta av litt snurr, og så, med hjelp av en god "merlespiker" for å lage åpning mellom kordelene, så er det bare å spleise i vei. Bruker du i tillegg en kause i løkka, så har du det beste utgangspunket for et fortøyningsfeste/tau du kan glede deg over i mange år framover. Lykke til!

Vel, tauet er nok for stivt til det meste. Og det var faktisk mykt og smidig den gang jeg kjøpte det. Så en eller annen strukturell endring har skjedd i løpet av alle disse årene.

Vel Lars, er det nylontau som Rubben foreslår, skal du bare la det ligge i vann, gjerne noen dager eller uker. Nylon, eller Polyamid er hygroskopisk og oppnår maksimal styrke og smidighet ved vannoptak på noen % (3-4 hvis jeg ikke husker aldeles feil)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

En liten bi-kommentar.

Tau skal ikke ha skyllemiddel. Det ødelegger fibrene. Likt som med Ull.

Men Milo el. tilsvarende ullvaskebiddfel er topp.

Skal det vaskes tåler Polamid/polyester 50-60grader, Polypropylen og Dyneema (Spectra) 30 grader.

Polyamid tar til seg 1 - 7% vann. Når maks styrke er har ikke jeg fasiten på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...