Jump to content

Generelt motorproblem, eller spesifikt?


pero

Recommended Posts

Hei.

 

Kjøpte en båt i vinter uprøvet, men med forbehold om vellykket prøvetur. (/siden vi ikke hadde fått sett eller hørt motoren.)

Nå har vi sjøsatt motoren, og tatt prøveturen. Motoren (en Renault RC8D fra 1978) startet greit og gikk pent uten faretruende ulyder eller røyk. Noe tikking i ventiler mener jeg å høre, men det er det greit å justere. Det ble observert en del grums fra kjølevannet rett etter oppstarten, sammen med partikler som antakelig var rust. Motoren var kjørt med forstvæske på høsten etter alle kunstens regler. Motoren er saltvannskjølt.

 

Så til problemet. Etter å ha kjørt den på noe i nærheten av full gass en stund begynner motoren å ryke svart. Noe av kraften forsvinner og usikkerheten melder seg. Etter telefon til tidligere eier blir det opplyst at vi må følge med så ikke motoren blir for varm. Vi kjenner etter og konkluderer med at motoren antakelig ikke får nok kjøling til å gå for full gass.

 

Løsning? Tja. Det første vi kommer til å gjøre er selvsagt å bytte impeller. Den hadde vi kjøpt inn til sesongstart, men hadde lurt seg bort i rotet rundt vårpussen.. (noen som kjenner seg igjen?) Kjølevannsinntaket ble grundig inspisert før sjøsetting og funnet i orden.

 

Løsning nr. 2 er å lete etter eventuell termostat. Regner at den finnes et sted. (Fillete instruksjonsbok på fransk...) Hvis denne ikke åpner skikkelig vil kjølingen bli dårlig selvsagt.

 

Frykten for at de fleste kjølekanaler er tette av uhumskheter er imidlertid til stede. Er det noen mulighet til å få gjor noe med dette på en enkel måte, eller er motorbytte eneste alternativ?

 

Tips og råd i alle retninger mottas med takk.

 

Pero.

Link to post

Du har nok resonnert deg riktig frem, det er et problem med alle eldre saltvannskjølte motorer.

I beste fall er det bare grums i systemet, i verste fall er det nesten tæret hull i kjølekanalene.

Prøv med systemrens, fåes hos de fleste båtsjapper.

Det er et kraftig rensemiddel beregnet for å rense opp i kjølekanaler.

Blandes ut med vann som det står på flasken og deretter lar du det sirkulere gjennom motoren en stund. Det vil komme ut mye grums og rask med det samme.

 

Prøv dette først og se om det avhjelper problemet.

Termostaten må demonteres for å sikre full gjennomgang av blandingen.

 

JOH

Link to post

Kjøpte en båt i vinter uprøvet, men med forbehold om vellykket prøvetur. (/siden vi ikke hadde fått sett eller hørt motoren.)

Syns kanskje du burde vurdere å benytte deg av forbeholdsklausulen i kontrakten. Det kommer selvsagt an på hva du har betalt for båten, men når en såvidt tilårskommen saltvannskjølt motor begynner å krangle slik denne nå gjør, så tror jeg nok rynkene hadde meldt seg i panna mi, ihvertfall... :sad:

Link to post

Hvis motoren er slatvannskjølt og fra 1978 kan den ikke ha vært vurdert til særlig mye verdi ved kjøpet?

Jeg ville i alle fall vurdere anskaffelse av ny motor etter hvet for øket sikkerhet og større båtglede.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Understreker svaret til Janoho: Du må ha termostat, hvis ikke blir driftstemperaturen altfor høy med kraftig korrosjon som resultat!

M.v.h.

torbit

<{POST_SNAPBACK}>

 

Problemet er vel motsatt - dersom du ikke har termostat vil du få problemer med å oppnå arbeidstemperatur på motoren - den blir for kald! Termostaten åpner jo ved en spesifikk temperatur og kjøler da ned - dersom det ikke hadde vært termostat ville gjennomgangen være åpen og kjøle hele tiden.... Termostaten hjelper dermed til å holde en jevn og riktig temperatur..

 

Trodde jeg......

Link to post

Du har helt rett i det Goggen. Derfor foreslo jeg først å skifte impeller for deretter ta ut termostaten for å se om problemet vedvarer. Dersom så er tilfellet er det bare å gå igang med systemrens, feilsøking, skjekke toppakninger osv.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post

Du har nok resonnert deg riktig frem, det er et problem med alle eldre saltvannskjølte motorer.

I beste fall er det bare grums i systemet, i verste fall er det nesten tæret hull i kjølekanalene.

Prøv med systemrens, fåes hos de fleste båtsjapper.

Det er et kraftig rensemiddel beregnet for å rense opp i kjølekanaler.

Blandes ut med vann som det står på flasken og deretter lar du det sirkulere gjennom motoren en stund. Det vil komme ut mye grums og rask med det samme.

 

Prøv dette først og se om det avhjelper problemet.

Termostaten må demonteres for å sikre full gjennomgang av blandingen.

 

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

Systemrens skal helst stå i kjølesystemet i 2 døgn før du starter motoren på nytt (og tapper det ut igjen).
Link to post

Systemrens skal helst stå i kjølesystemet i 2 døgn før du starter motoren på nytt (og tapper det ut igjen).

<{POST_SNAPBACK}>

Takk. Lurte litt på det der. Saltvannskjølt motor byr jo på litt problemer hvis man skal kjøre med rensemiddel over tid..

 

Men er det noen som vet hvordan en ensylindret diesel på 8 hk oppfører seg når den går varm? Nevnte sort røyk, men er det typiske symptomer på varmgang? Har fått en gnagende mistanke om at det kan være mangel på luft også.. Tett luftfilter eller dårlig tilgang på luft vil nok også medføre dårlig forbrenning, mindre effekt og sort røyk. Og hvordan renser man mest effektivt et luftfilter med "metallull"?

 

Pero.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...