pero Startet 2.Mai.2005 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2005 Hei. Kjøpte en båt i vinter uprøvet, men med forbehold om vellykket prøvetur. (/siden vi ikke hadde fått sett eller hørt motoren.) Nå har vi sjøsatt motoren, og tatt prøveturen. Motoren (en Renault RC8D fra 1978) startet greit og gikk pent uten faretruende ulyder eller røyk. Noe tikking i ventiler mener jeg å høre, men det er det greit å justere. Det ble observert en del grums fra kjølevannet rett etter oppstarten, sammen med partikler som antakelig var rust. Motoren var kjørt med forstvæske på høsten etter alle kunstens regler. Motoren er saltvannskjølt. Så til problemet. Etter å ha kjørt den på noe i nærheten av full gass en stund begynner motoren å ryke svart. Noe av kraften forsvinner og usikkerheten melder seg. Etter telefon til tidligere eier blir det opplyst at vi må følge med så ikke motoren blir for varm. Vi kjenner etter og konkluderer med at motoren antakelig ikke får nok kjøling til å gå for full gass. Løsning? Tja. Det første vi kommer til å gjøre er selvsagt å bytte impeller. Den hadde vi kjøpt inn til sesongstart, men hadde lurt seg bort i rotet rundt vårpussen.. (noen som kjenner seg igjen?) Kjølevannsinntaket ble grundig inspisert før sjøsetting og funnet i orden. Løsning nr. 2 er å lete etter eventuell termostat. Regner at den finnes et sted. (Fillete instruksjonsbok på fransk...) Hvis denne ikke åpner skikkelig vil kjølingen bli dårlig selvsagt. Frykten for at de fleste kjølekanaler er tette av uhumskheter er imidlertid til stede. Er det noen mulighet til å få gjor noe med dette på en enkel måte, eller er motorbytte eneste alternativ? Tips og råd i alle retninger mottas med takk. Pero. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 2.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2005 På saltvannskjølte motorer blir gjennomgangen i kjølesystemet ofte dårligere etterhvert. Har hørt at noen da dropper å bruke termostat slik at denne ikke begrenser gjennomstrømningen unødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 2.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2005 Du har nok resonnert deg riktig frem, det er et problem med alle eldre saltvannskjølte motorer. I beste fall er det bare grums i systemet, i verste fall er det nesten tæret hull i kjølekanalene. Prøv med systemrens, fåes hos de fleste båtsjapper. Det er et kraftig rensemiddel beregnet for å rense opp i kjølekanaler. Blandes ut med vann som det står på flasken og deretter lar du det sirkulere gjennom motoren en stund. Det vil komme ut mye grums og rask med det samme. Prøv dette først og se om det avhjelper problemet. Termostaten må demonteres for å sikre full gjennomgang av blandingen. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 2.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2005 Kjøpte en båt i vinter uprøvet, men med forbehold om vellykket prøvetur. (/siden vi ikke hadde fått sett eller hørt motoren.) Syns kanskje du burde vurdere å benytte deg av forbeholdsklausulen i kontrakten. Det kommer selvsagt an på hva du har betalt for båten, men når en såvidt tilårskommen saltvannskjølt motor begynner å krangle slik denne nå gjør, så tror jeg nok rynkene hadde meldt seg i panna mi, ihvertfall... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 2.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2005 Hei, Er ikke så veldig motorkyndig, men jeg tror ikke det skal være termostat i en saltvannskjløt motor. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2005 (redigert) Hvis motoren er slatvannskjølt og fra 1978 kan den ikke ha vært vurdert til særlig mye verdi ved kjøpet? Jeg ville i alle fall vurdere anskaffelse av ny motor etter hvet for øket sikkerhet og større båtglede. Redigert 2.Mai.2005 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Janoho Svart 2.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2005 Hei, Er ikke så veldig motorkyndig, men jeg tror ikke det skal være termostat i en saltvannskjløt motor. <{POST_SNAPBACK}> Jo, det er termostat, men den åpner på en helt annen temperatur enn ferskvannskjølt. Typisk rundt 50 grader. JOH Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 2.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2005 Det enkleste å gjøre er å skifte impeller. Fortsatt varm, ta ut termostat å kjør uten. Er motoren fortsatt varm gå på med systemrens. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
torbit Svart 3.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2005 Understreker svaret til Janoho: Du må ha termostat, hvis ikke blir driftstemperaturen altfor høy med kraftig korrosjon som resultat! M.v.h. torbit Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 3.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2005 Understreker svaret til Janoho: Du må ha termostat, hvis ikke blir driftstemperaturen altfor høy med kraftig korrosjon som resultat! M.v.h. torbit <{POST_SNAPBACK}> Problemet er vel motsatt - dersom du ikke har termostat vil du få problemer med å oppnå arbeidstemperatur på motoren - den blir for kald! Termostaten åpner jo ved en spesifikk temperatur og kjøler da ned - dersom det ikke hadde vært termostat ville gjennomgangen være åpen og kjøle hele tiden.... Termostaten hjelper dermed til å holde en jevn og riktig temperatur.. Trodde jeg...... Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
CB. Svart 3.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2005 Du har helt rett i det Goggen. Derfor foreslo jeg først å skifte impeller for deretter ta ut termostaten for å se om problemet vedvarer. Dersom så er tilfellet er det bare å gå igang med systemrens, feilsøking, skjekke toppakninger osv. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Whistler Svart 3.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2005 Du har nok resonnert deg riktig frem, det er et problem med alle eldre saltvannskjølte motorer. I beste fall er det bare grums i systemet, i verste fall er det nesten tæret hull i kjølekanalene. Prøv med systemrens, fåes hos de fleste båtsjapper. Det er et kraftig rensemiddel beregnet for å rense opp i kjølekanaler. Blandes ut med vann som det står på flasken og deretter lar du det sirkulere gjennom motoren en stund. Det vil komme ut mye grums og rask med det samme. Prøv dette først og se om det avhjelper problemet. Termostaten må demonteres for å sikre full gjennomgang av blandingen. JOH <{POST_SNAPBACK}> Systemrens skal helst stå i kjølesystemet i 2 døgn før du starter motoren på nytt (og tapper det ut igjen). Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
pero Svart 4.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2005 Systemrens skal helst stå i kjølesystemet i 2 døgn før du starter motoren på nytt (og tapper det ut igjen). <{POST_SNAPBACK}> Takk. Lurte litt på det der. Saltvannskjølt motor byr jo på litt problemer hvis man skal kjøre med rensemiddel over tid.. Men er det noen som vet hvordan en ensylindret diesel på 8 hk oppfører seg når den går varm? Nevnte sort røyk, men er det typiske symptomer på varmgang? Har fått en gnagende mistanke om at det kan være mangel på luft også.. Tett luftfilter eller dårlig tilgang på luft vil nok også medføre dårlig forbrenning, mindre effekt og sort røyk. Og hvordan renser man mest effektivt et luftfilter med "metallull"? Pero. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 4.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2005 Og hvordan renser man mest effektivt et luftfilter med "metallull"? Pero. <{POST_SNAPBACK}> Trykkluft og løsemidler. CRC forgasserrens på sprayboks?Lufttørkes før tilbakemontering. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.