Jump to content

Galvanisk isolering ved bruk av kun batterilader

naumar.no

Recommended Posts

Jeg begynte i vinter å skulle bygge om i båten fra 110V til 220V, men ettersom det er vanskelig å finne elektrofirmaer som vil gjøre dette OG gi meg samsvarserklæring, har jeg heller landet på at jeg bygger om med Ladac-systemet neste år. I år vil jeg da ha 110V i båten og koble meg til via en Noratel 230V->110V skilletrafo. På 110V-siden har jeg i tillegg en orginalt montert Zinc Saver galvanisk skille på nullederen. Siden jeg måtte bytte batterilader, har jeg kjøpt en 230V-variant. I all enkelhet tenkte jeg å koble denne direkte til 230V landstrøm når jeg trenger dette, slik at jeg da kobler meg til to punkter, en for batteriladeren og en for trafoen som går videre til alt 110V-utstyret.

Trenger jeg noe eget galavanisk skille mellom landstrøm og batterilader? Usikker på om jordingsdelen av laderen er lik minussiden ut på ladekablene. Har ikke målt om godset på laderen har kontakt med minus i båten når den er koblet til, men vil ikke tro det?

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Det er nettopp det du må finne ut.
Man kan måle om det finnes gjennomgang mellom jord på laderen og batteri-minus.
Men uten kunnskap og utstyr kan du dessverre ikke måle om laderen "lekker" til jord når den er aktiv.
Jeg ville ta kontakt med produsenten/kyndig leverandør først, da for å høre om laderen skal være galvanisk isolert i det hele tatt.

Er den det da trenger man ikke ekstra galvanisk isolering for den.

Noe annet du skriver.

Zinksavere monteres direkte på jordlederen, slik at hele båtens jording må passere den.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...