spk Startet 9.Mars.2015 Del på Facebook Startet 9.Mars.2015 Har Bavaria 37 cruiser 2007 modell som ble levert med et ekstra forbruksbatteri montert fra fabrikk. Jeg vil nå bytte ut de to forbruksbatteriene med 3 nye og koble inn en batterimonitor. De 3 nye batteriene kobles i parallell, og så tenker jeg å bruke original 95 kv.mm pluss ledning inn på første batteri. Minuspol kobles til shunt for batterimonitor. På minussiden er de to originale batteriene parallellkoblet med en 95 kv.mm kabel fra minuspol på batteri 1 til minus på batteri nr 2, enkelt og greit. (Hvorfor har de ikke gjort det slik på pluss?) Fra plusspol på begge batteriene forsvinner ledningen inn bak/under kartbordet i retning av hovedbrytere. Kan det tenkes at Bavaria kobler sammen de to forbruksbatteriene på hovedbryter?? (det virker i såfall unødvendig komplisert) Er det noen som vet hvordan pluss på ekstra forbruksbatteri er koblet sammen med resten? (I original koblingsskjema er det kun vist ett forbruksbatteri) Når jeg skal inn med nye batterier, kan jeg jo koble begge pluss ledninger på pluss ut av batteribanken. Det bør ikke være et problem - eller? (2 x 95 kv.mm. er iallefall stort nok tverrsnitt..) Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 9.Mars.2015 Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Kan det være at begge batteriene har egen ledning bort til egen hovedbryter, slik at du kan velge om du vil bruke ett eller begge (evt alle tre når du har montert inn ett til). Da vil du kunne spare ett batteri hvis du vil, og har full kontroll. Hvis det ikke er tilfelle, kan du godt koble batteriene sammen på pluss også, slik at de blir som ett stort. Det bør uansett være egen kurs på startbatteri, slik at du ikke tapper det i uthavn. Tverrsnittet på hoved-kabelen bestemmes først og fremst av forbruket ditt, og ikke totalt antall batterier, slik at du behøver ikke øke tverrsnitt selv om du setter på flere batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 9.Mars.2015 Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 På den Bavariaen jeg hadde sto det tre batterier under benken i salongen. 1 start 70At og to til forbruk.2x180 At. - ¨på forbruksbatteriene var koblet sammen og gikk til shunten og videre til hovedbryter hvor den var koblet samens med - fra startbatteriet. + på forbruksbatteriene var koblet sammen og gikk til en 150A Knivsikring. + fra startbatteriet gikk rett til startmotoren. Sitér dette innlegget Link to post
spk Svart 10.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Bårdp - det var nyttig informasjon, jeg ser tre knivsikringer som er montert bak sofaryggen over batteribanken. Fra knivsikringen går sikkert pluss videre til hovedbryter for forbruk. (det er kun to hovedbrytere, en for start og en for forbruk). Sitér dette innlegget Link to post
spk Svart 16.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2015 Nå er de tre nye forbruksbatteriene koblet sammen i parallell og pluss er koblet til båtens ledningsnett. Minus er koblet til båtens ledningsnett, og startbatteriet er tatt ut av båten (altså ligger pluss og minus til startbatteriet uten kontakt med noenting). Begge hovedbrytere er av. Når jeg måler spenning mellom startbatteri pluss og startbatteri minus - får jeg 2,86 volt! Hvor kommer denne spenningen fra når båten er uten andre batterier? (her er det ikke batteri for baugpropell eller vinsj). Når jeg legger jeg inn hovedbryter for startbatteri lyser instrumentpanelet opp en kort stund og det høres en serie med klikk som fra et rele bak i 'maskinrommet'. Er det nok energi lagret i skillediode til å gi sånne effekter?. Andre ideer? Ennå har jeg 2,86 volt spenning i båten.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.