Jump to content

Urinstein i slanger - en undersøkelse

Dreamer

Recommended Posts

Poenget mitt var at det finnes andre syrer enn 35% eddik. 100% eddik for eksempel, eller andre syrer, som Saltsyre. Hvor lett det er for menigmann å få tak i kraftige syrer vet jeg ikke. Det er ikke helt ufarlig å håndtere dem.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Lars H. skrev On 10.3.2015 at 9.31:

Ja, har du en 25 - 38mm slange fra dassen som er helt tett av urinstein, skal det nok mye og sterk syre til for at den skal "etse" seg gjennom metervis med urinstein. Men den jobben ville neppe Plumbo klart heller.

Sist slangen min var tett, demonterte jeg den, bøyde og bende den og slo den i kaien så urinsteinen sprutet ut. Så spylte jeg den godt og lenge og remonterte den. Ny slange hadde jeg ikke tilgjengelig.

Jeg fulgte en link om fjerning av urinsten og havnet i Skien.

http://www.termorens...æske/cid/16149/

Han jeg snakket med sa at TermoRens Rensevæske og SystemRens SEPTI var det samme.

TermoRens løste mitt problem, som var en kake i bunn av tanken som stengte for tømmerøret .

Det beste resultatet får en hvis en greier å få til en sirkulasjon.

TermoRens er en væske som er biologisk nedbrytbar og ikke inneholder noen giftstoffer. Væsken er sammensatt av sitronsyre, fosforsyre, inhibitor og vann. Den er en lettblandelig, gulbrun væske uten særegen lukt. Egenvekt 1,3 og pH 1,5.TermoRens kan brukes på alle typer plast og metaller uten å skade disse. Den skader ikke pakninger og foringer i anlegget.

Postadresse

TermoRens as

PB 2535 Kjørbekk 3702 Skien

E-post sale@termorens.no

Tlf +47 35 59 21 77

Faks +47 35 59 85 43

Mobil +47 90 59 77 21

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

byttet selv røret fra falltanken og ut i helgen for å montere svenskeavsuget, samt hele toalettet... Hadde egentlig forventet masse urinstein i denne slangen fra tank og ut - den står med innhold når tanken er "aktiv" og har gjort det i 16 år antar jeg. Men den var helt ren - bruker bare moderat med vann ( sjøvann).

Slangen fra toalettet og ut - der var det små antydninger.. Har kjørt mye eddik de siste sesongene, men vet ikke om det er årsaken til at det var såpass lite stein i systemet...

For øvrig en skikkelig drittjobb - bokstavlig talt.... Toalettpumpa tok sitt siste pust før jeg fikk skylt ut guttungens siste ladning.

roger-jo skrev On 10.3.2015 at 9.45:

TermoRens er en væske som er biologisk nedbrytbar og ikke inneholder noen giftstoffer. Væsken er sammensatt av sitronsyre, fosforsyre, inhibitor og vann.

Se det ja, den inneholder både sitronsyre og aggressiv fosforsyre.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#
  Lars H. skrev On 10.3.2015 at 9.07:

Den konklusjonen kjøper jeg ikke, da må lærebøkene i kjemi skrives om.

At ikke eddik (som er en syre) skulle kunne løse opp urinstein (som er en kalkforbindelse)

Jeg utfordrer påstanden om at urinstein er en kalkforbindelse. For å spørre først, hvor kommer all denne kalken fra?

Det ligger i kortene at urinstein er en krystallisering, da i hovedsak saltkrystaller (pluss sikkert mye annet snadder). Det forklarer også hvorfor en blir kvitt problemet om en skyller med ferskvann, ferskvann løser opp salt(krystaller).

Piss+saltvann=veldig salt vann=avleiring av saltkrystaller i røra. Siden salt er et krystall så kan det ikke fordampe. Stadige skyllinger i et rør og opptørringer i mellom med saltvann vil gjøre at salt bygger seg opp.

----------

Jeg kan definitivt ikke mye fysikk men etter det lille jeg har lest er det ionet i saltet som avgjør hvor løselig det er i base eller syre. Har ionet base eller syreegenskaper eller er det mer nøytralt. Ut fra Plumbotesten kan det virke som ionet i saltene i urinstein da har syreegenskaper og derav løser seg enklest i base.

Kan vel heller ikke utelukke at folk har ulik PH på pisset sitt osv... som kan påvirke.

Og det kan tenkes at urinstein/saltet i urinstein sine ioner er noe nær nøytral, da løses de ikke enkelt hverken med syre eller base. Men ferskvann vil gjøre susen.

NilsPils skrev On 10.3.2015 at 8.11:

Jeg praktiserer ellers å spyle med så mye vann at det ikke blir stående urin i slangene.

Samme her. Tror det er lurt på lengre sikt med tanke på lukt også.

Meget interessant test Dreamer. Takk for at du postet.

Mvh. SAP

Jeg bruker Systemrens i slangene før hver ferie. Det løser opp urinstein, men etter å ha hatt septikmåleren hjemme et par ganger for rens bruker systemrensen ca 4 dager på å få det reint. Siste helgen før ferien heller jeg derfor på en systemrensblanding som får stå en uke og løsne opp det som ligger på slangens laveste punkt. Har sluppet den årlige runden med tett do som jeg har pleid å ha hver ferie. Systemrens står i hylla i båten for bruk ved den minste antydning til treghet ved flushing.

tobixen skrev On 10.3.2015 at 10.38:

Fasitsvaret er kanskje at det kan være en god idé å skylle septiktank og rør både med syre og base innimellom? (men selvfølgelig ikke samtidig).

Samt å unngå at det står urin eller saltvann i systemet når båten ikke benyttes. Jeg skyller altid ned 2-3 liter ferskvann i systemet når båten ikke er i bruk. Hellig overbevist at det hindrer dannelse av urinstein.

Å etterskylle med ferskvann mellom helgeturene, er nok lurt. I tillegg til å få skylt slanger og dass, slipper en at det står sjøvann i doskålen. Dette har en lei tendens til å lukte råttent etter å ha stått i ro en uke med sommervarme.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kaskazi skrev On 10.3.2015 at 10.44:

Jeg skyller altid ned 2-3 liter ferskvann i systemet når båten ikke er i bruk.

Samme her! Vi tømmer drikkevannsdunkene i do når turen er slutt. Det blir gjerne 3-4 liter. Har ikke hatt problemer med urinstein etter at vi begynte med dette.

Jeg har kun hatt litt ferskvann i doskålen for å hindre den råtne lukten, men skal sannelig helle i noe mer slik at slangene blir skylt. Jeg har stengekran for sjøvannet inn til den elektriske dassen, så det burde gå greit å hindre at også sjøvannet kommer inn under den operasjonen.

Guest Avmønstret#
  Framtia skrev On 10.3.2015 at 11.59:

og for de som lurer så er urinstein en kalkforbindelse som vesentlig består av kalsiumfosfat (fosfor skilles ut med urin, mens kalsium har man rikelig av i sjøvann).

Det må jeg nesten ha en kilde på. For det er litt rart. Sjøvann inneholder forsvinnende lite kalsiumi forhold til feks magnesium, natrium og klor. Så det er nærliggende å tro at det er de saltene som det er definitivt mest av som lager problemet, ikke en av saltene som det er veldig lite av...

Kikker en litt på tysk Wikipedia, kan en lese nedenforstående. Det gjelder riktignok for urinaler og toalettsystemer på land, men som du sier Framtia, burde da sjøvann forsterke effekten.

Urinstein entsteht durch eine chemische Reaktion von kalkhaltigem Wasser (in der Regel das Spülwasser) und Urin. Der im Wasser gelöste Kalk verbindet sich mit dem Urin und der Harnsäure (urinsyre) als Katalysator zu einer unlöslichen Kalk-Magnesiaverbindung. Diese Verbindung liegt als eine Mischung aus Calcium- oder Magnesiumcarbonat, -oxalat, phosphat und sulfat vor. Durch den Einsatz von Regenwasser zur Spülung des WCs oder Urinals lässt sich die Bildung von Urinstein verhindern.

min hypotese nå er at salter som Ca eller Mg -sulfat eller -fosfat løses best i syre. Mens for Ca- eller Mg oksalat så kan det være at kraftig OH (lut) klarer å bryte dobbeltbindingene og at man oppnår dette resultatet (jeg er forøvrig kjemiker, men har ikke syslet med slikt på over 20 år... Har satt en kollega i gang med å tenke litt dypere... :lol:

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg angrer stadig på at jeg solgte lærebøkene i kemi fra gymnastiden. Fysikkbøkene har jeg beholdt, og de åpnes og leses i stadig vekk. Jeg er forøvrig pensjonert elektronikk/data ingeniør. Men bøkene fra elektronikkhøyskolen er stort sett utdatert!

Takk til Dreamer for fin test! :thumbsup:

Jeg la opp septik i båten min i fjor vinter, det er da min første båt med septik. Har lest masse om dette her på båtplassen og kom til konklusjonen at jeg aldri skal ha septik på tanken når båten parkeres. Jeg har også lagt meg opp en rutine som etterhvert går av seg selv (syns det var litt styr i begynnelsen) Etter at tanken er tømt, pumper jeg inn en del saltvann og tømmer igjen. Når jeg har parkert fyller jeg doen med ferskvann og pumper da tilsammen 10 liter ferskvann inn i tanken, de to tre siste literene i skåla blander jeg med sanitærveske og pumper til skåla nesten er tom. Jeg har et håp om at dette skal forhindre tull i etterkant, blir spennende å se om den formidable skyllejobben jeg gjorde før opptak også vil hjelpe på lukt i starten av sesongen. Jeg er ikke så veldig kresen av meg, men å reparere septikstyr vil jeg prøve alt for å unngå......

Da må du ha god tid. Tviler på at det hjelper å ha litt vann inn i enden av en helt gjenngrodd flere meter lang slange fra dass til tank. Du får utvide testen med litt urinstein i et eggeglass med ferskvann Dreamer.

Først. Veldig interresant tråd. Som mange andre her har jeg hatt som hovedregel å skylle både septikkslange og tank et par ganger før jeg forlater båten. Med dette enkle rådet har jeg aldri hatt problemer med urinstein. Med tanke på på nye tømmeregler i Sverige, så gjelder vel den samme problematikken for broderfolket. Ikke lett å følge samme prosedyre fo å unngå urinstein der lenger...

Hvor sterk eddik ble benyttet?

Vi har rene slanger ombord med manuellt do vi bruker 35-45% eddiksyre.

Nå har vi innstallert elektrisk do. Så får vi se om det blir forskjell.

Må legge til at vi etter hver tur fyller opp tanken med ferskvann og blander med edikk.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...