Jump to content

Urinstein i slanger - en undersøkelse

Dreamer

Recommended Posts

Først. Veldig interresant tråd. Som mange andre her har jeg hatt som hovedregel å skylle både septikslange og tank et par ganger før jeg forlater båten. Med dette enkle rådet har jeg aldri hatt problemer med urinstein. Med tanke på på nye tømmeregler i Sverige, så gjelder vel den samme problematikken for broderfolket. Ikke lett å følge samme prosedyre fo å unngå urinstein der lenger...

Ofte finnes det spyleslange i umiddelbar nærhet til septiksuget, slik at man kan spyle tanken med ferskvann etter tømming. Det bør jo være både bedre og enklere enn å spyle med sjøvann gjennom toalettet.

(Det er ansett som god skikk å bruke eget medbrakt munnstykke om man ønsker å lemne slangen nedi tømmehullet mens man fyller septiktanken med vann)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Da må du ha god tid. Tviler på at det hjelper å ha litt vann inn i enden av en helt gjenngrodd flere meter lang slange fra dass til tank. Du får utvide testen med litt urinstein i et eggeglass med ferskvann Dreamer.

Etter påstanden fra "gsg" måtte jeg bare prøve det også. Jeg har dermed ofret mitt siste eggeglass (i den serien) i vitenskapens tjeneste. Foreløpig resultatet blir offentliggjort i morgen, men denne testen ventes å ta lang tid ..

Du "ofrer" vel ikke eggeglassene? Hørt om oppvaskmaskin?

Ingen vil ta i disse eggeglassene etterpå, så det blir kondemnering. Jeg mener å erindre et bilde der du utførte en lignende test - i en kaffekopp! Bruker du den fremdeles kanskje (du har vel oppvaskmaskin)?

Går nå over til ferskvann i toalettet. Men tidligere har jeg hatt hell med å fylle septiktank og kjøre igjennom ferskvann etter hver tur. Fyller tanken nesten full hver gang med ferskvann. Tror dette er bra for inneklima. Og som sagt, går nå over til ferskvann fra tankene. Spennende å se effekten av dette og forbruket av vann samtidig.

Går nå over til ferskvann i toalettet. Men tidligere har jeg hatt hell med å fylle septiktank og kjøre igjennom ferskvann etter hver tur. Fyller tanken nesten full hver gang med ferskvann. Tror dette er bra for inneklima. Og som sagt, går nå over til ferskvann fra tankene. Spennende å se effekten av dette og forbruket av vann samtidig.

Man unngår sikkert mange problemer ved å bruke ferskvann. Skrekkscenarioet er imidlertid at man ved et uhell får trykk på septiktanken når du ikke har trykk på ferskvannet .. Er det ubegrunnet frykt?

Ingen vil ta i disse eggeglassene etterpå, så det blir kondemnering. Jeg mener å erindre et bilde der du utførte en lignende test - i en kaffekopp! Bruker du den fremdeles kanskje (du har vel oppvaskmaskin)?

Nå kan ikke jeg huske at jeg har testet hvordan løse opp urinstein med syre i en kaffekopp, men har jeg gjort det, er garantert kaffekoppen i bruk til å drikke kaffe fra fremdeles. Etter en runde i oppvaskmaskinen med godt vaskemiddel og 70oC eller i vaskekummen med glovarmt Zalo-vann nøler jeg ikke å bruke hverken kaffekopp eller eggeglass som måtte ha hatt nærkontakt med septik. Det har også hendt at flottøren på septikmåleren har hengt seg opp, Da stikker jeg hånden nedi tanken via mannhullet og løsner den, - uten hansker. Så vasker jeg hendene godt, og kan gjerne slikke på fingrene deretter. Jeg har aldri tatt skade av det.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Skrekkscenarioet er imidlertid at man ved et uhell får trykk på septiktanken når du ikke har trykk på ferskvannet ..

Kommer ikke ferskvannet inn i toppen av dassen da, under renna? Mens septiken pumpes ut i bunn? Jeg har ferskvann på to av tre dasser og klarer ikke helt se faren for tilbakeslag av septik til ferskvannstanken. Om det skulle stige septik i doskåla er det likevel en magnetventil som stenger mot ferskvannsiden (elektriske dasser), så i alle fall med et slikt oppsett tror jeg faren er minimal. Klart, har man et oppsett der man kan risikere tilbakeslag ville jeg ha oppgradert luftingen til større dimmensjon og/eller flere slanger, og fått mindre lukt som resultat i tillegg til minsket fare for trykk :thumbsup:

Nå kan ikke jeg huske at jeg har testet hvordan løse opp urinstein med syre i en kaffekopp, men har jeg gjort det, er garantert kaffekoppen i bruk til å drikke kaffe fra fremdeles. Etter en runde i oppvaskmaskinen med godt vaskemiddel og 70oC eller i vaskekummen med glovarmt Zalo-vann nøler jeg ikke å bruke hverken kaffekopp eller eggeglass som måtte ha hatt nærkontakt med septik. Det har også hendt at flottøren på septikmåleren har hengt seg opp, Da stikker jeg hånden nedi tanken via mannhullet og løsner den, - uten hansker. Så vasker jeg hendene godt, og kan gjerne slikke på fingrene deretter. Jeg har aldri tatt skade av det.

Observerer at det er store forskjeller på folk her....... Jeg er nok i andre enden av skalaen der Lars, og har følelsen av at romdrakt hadde vært riktig arbeidstøy til en septikjobb. Både eggeglas og kaffekopper hadde havna i søpla.

Redigert av Maruma (see edit history)
Guest Avmønstret#

Har prøvd å lese meg litt opp og tror nok dette med kalsium er noe man tenker fordi det er hva som er "standard" belegg man får med ferskvann. Dvs hvis man har såkalt "hardt vann", som faktisk er ganske uvanlig i Norge, men dog. Har man det så får man belegg. Men ferskvann er ferskvann og saltvann blir noe annet.

Så har jeg googlet og lest en del rundt urinsalt, og det er nok det som er "synderen" i kombinasjon med saltvann så blir det nok salter til at krystallene etterhvert bygger seg opp i rørene. Salt er krystaller og kan derfor ikke fordampe. Stadige prosesser med saltvann/piss i rør som tørker opp og vi er i gang.

Og det er ikke bare bare å bli kvitt, som vel mange har erfart. Saltkrystaller kan være sure eller basiske basert på om ionene er negativt eller positivt ladd. Men med sjøvann og urin som utgangspunkt (sjøvann er litt basisk, urin er normalt midt på skalaen) vil jeg tro...? Og da hjelper ikke sterk syre eller base direkte, men det er jo tenkelig at urinstein inneholder andre stoffer som reagerer og som gjør at syre/base har en viss virkning uansett.

Det vi vet er at ferskvann skyller ut salter, det er en kjemisk reaksjon som da skjer ikke bare "vasker vekk". Så det som egentlig mangler i testen er ett glass med ferskvann i.

Så jeg vet da søren... fersvann er i hvertfall en klar kandidat som problemløser. Kanskje bruk av syre/base jevnlig holder rørene så rene at saltene ikke får festet seg og blir skylt hele veien til tanken? Så kanskje en kagge med utblandet eddik eller utblandet salmiakk som man klunker oppi nå og da er det som skal til? Ulempen er vel da at en kverker alle forsøk på å ha en god bakteriekultur i septiken for å forhindre lukt... og da står vi igjen med ferskvann.

En kjemisk analyse av urinstein og en fysiker kunne sikkert kommet med noen enkle råd.

Dette stemmer bra med mine undersøkelser. Jeg har tidligere gjort et lignende eksperiment hvor jeg brukte alt jeg fant av kjemikalier, som Coca Cola, ketchup, eddik, maskinoppvask, tynner, rødsprit osv. Ca 20 forskjellige midler som vi har i husholdningen. 2 stoffer virket, nemlig nevnte Plumbo og et annet som heter Rento. Ingen av de andre stoffene hadde noen som helst virkning. Jeg bruker eksos-slange til avløp men har ikke testet stoffene på denne.

Guest Avmønstret#

Blir spennende å se. Antagelig skjer ingenting fordi det er forskjell på å bruke ferskvann til skylling, og dermed unngå hele problemet, og det å bruke ferskvann for å løse et eksisterende problem oppstått pga saltvannsbruk...

Men kanskje det går, om det får stå lenge nok? Men antagelig må vel vannet byttes ut og av og til da det mettes med salter og effekten av ferskvann vil gå mot null ganske fort hvis det virker i det hele tatt da... Eller en stor beholder slik at det er mye vann...

-----

Og en siste ting jeg ikke tror noen har prøvd, enzymer. Er jo en del vaskemiddel som er enzymbasert nå så kanskje det burde testes? Men det tar vel helst organiske materialer så igjen, aner ikke om det vil virke.

Det må jeg nesten ha en kilde på. For det er litt rart. Sjøvann inneholder forsvinnende lite kalsiumi forhold til feks magnesium, natrium og klor. Så det er nærliggende å tro at det er de saltene som det er definitivt mest av som lager problemet, ikke en av saltene som det er veldig lite av...

Det er nok ikke så enkelt som at det saltet det er mest av er det som gir mest avleiring i lukkede slanger. Det desidert vanligste saltet i sjøvann er natriumklorid, altså vanlig koksalt. Men i likhet med andre natriumsalter, har natriumklorid veldig høy løselighet i vann og det betyr at hvis man har natriumklorid i en slik slange, vil det løse seg opp i vannet og renne bort. Hadde det vært ute i et åpent system, kunne situasjonen stilt seg annerledes, siden fordampning kunne gjort at selv lettløselig salt ble felt ut. Men jeg kan ikke tenke meg at dette kunne skjedd i et toalett hvor man stadig spyler igjennom vann.

Så spørsmålet er ikke hvilke salter det er mest av generelt, men hvilke salter det er mest av som har løselighetsprodukt under en viss grense, som gjør at de ikke blir løst opp og transportert bort av vann.

Guest Avmønstret#

Jeg tipper problemet er at slangene står tørre mellom spylingene. Salter kan ikke fordampe og blir liggende igjen. Med gjentatte sykluser så bygger det seg opp. Blander seg sikkert masse deilige greier inn i samme slengen, og det er vel ikke utenkelig at det også er bakterievekst til stede også. Så det er vel en blanding av saltkrystaller og biologisk materiale. Base/syre biter jo på biologisk materiale, og salt løses vha ferskvann. Forsåvidt enkelt nok å unngå, men hvordan bli kvitt når en først har det? Ligger jo an til at Plumbo gjør susen. Så får en kanskje spyle godt med ferskvann ved anledning og tro at det ikke bygger seg opp igjen?

Testen med urinstein i ferskvann har nå vart i 27 timer. Foreløpig er det ingen tegn til forandring på den biten med urinstein som ligger i bløt. Testen fortsetter, men foreløpig ser det ut som om vann ikke er egnet til å løse opp urinstein innen rimelig tid.

Men det er trolig riktig - som flere har vært inne på - at ferskvann virker preventivt ved å gjennomspyle slangene (og kanskje tank) fra tid til annen.

saltvann er jo det som sammen med urinen tilfører de stoffene som steinen dannes av. Så med ferskvann i slangene mangler man det som trengs. Urinstein er altså forbindelser som er tungløselige i vann, så det er ingen grunn til å forvente at man vil kunne vaske den bort. Derimot om man tilfører noe som løser stenen så hjelper det. Kalkholdige salter vil løses i syre og derfor vil jevnlig bruk av eddik hjelpe.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Guest Avmønstret#

I min søken etter kunnskap leste jeg at kosthold og medisinering påvirket PH verdien på urin. Vegitarianere har surere enn de som spiser mye kjøtt.

Så spis mer salat og mindre grillpølser :-D

Jeg tipper problemet er at slangene står tørre mellom spylingene. Salter kan ikke fordampe og blir liggende igjen. Med gjentatte sykluser så bygger det seg opp.

Det er riktig at salter ikke kan fordampe, men de kan løses opp i vann og skylles bort. Nettopp derfor kan det ikke være natriumkloriden som skaper problemer fordi hver nye spyling vil skylle bort det som sitter igjen av salt fra før. Alle natriumsalter er lettløselige i vann, så selv om det er mye mer natrium enn kalsium i sjøvann, vil disse avleiringene garantert inneholde mye mer kalsium enn natrium. Kalsiumoksalat, kalsiumkarbonat og kalsiumfosfat er alle mye mindre løselige i vann enn natriumklorid, så det stemmer godt med at urinstein inneholder kalsiumforbindelser. Hadde det vært mest natriumforbindelser, ville Dreamer greid å løse det opp i vann.

Etter vel tre døgn med urinstein i ferskvann, er det ingen tegn til at steinen skal løse seg opp. Steinen er like hard som da forsøket startet. Konklusjon: Ferskvann egner seg ikke til dette formålet, kun som forebyggende.

Du kunne jo prøvd med varmere vann. Løseligheten går generelt opp med temperaturen. Om jeg skulle bruke ferskvann for å forebygge oppbygning av urinstein, ville jeg brukt så varmt vann som mulig.

Sist eg hadde tett slange fra toalett til septik endte eg opp med å stake slangen og altså mekanisk løsne belegget.

Eg gjorde en liknende test som Dreamer, men forsøkte ikke Plumbo.

Men konkluderte som Dreamer med at svake syrer som eddik ikke hadde noen effekt på urinstein.

Av de syrene eg testet var det saltsyre som fungerte.

Den gangen hadde eg tank I aluminium og vågde ikke å flushe syre gjennom tanken.

Septi er jo et syrebasert produkt som skal være spesielt godt egnet til å løse opp urinstein. Det besto tidligere stort sett av sitronsyre, nå er det en betydelig andel fosforsyre I kombinasjon med sitronsyre. Så da tenker eg at produsenten har testet dette gjennom bruk.

Det er jo kunnskap vi kan dra nytte av...

Forøvrig er det mange år siden urinstein har voldt meg problemer, årsaken er nok mer flushing enn tidligere.

Det spiller ingen rolle om det flushes med sjø eller ferskvann bare urinen blir spylt ut av slangen...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...