Jump to content

kan jeg lakke finerplater (se bildet) ?

sjonkel

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Hei du! Jeg holder på med akkurat det samme i min Joda 7900 ! Jeg startet med byssa, siden den var veldig solbleket og rufsete. pusset veldig forsiktig med 180 og 240 papir for hånd, og brukte lakkbeis med farge. (mahogny brun) Resultatet ble veldig fint, også på "platene" i midten, men det kreves tålmodighet da lakkbeisen sliter litt mer å sitte pent - så bruk god tid og en jævla god kost. IKKE stopp midt i arbeidet - og for guds skyld - pass på at det ikke renner striper! Gikk over etterpå med halvmatt lakk - to strøk, og fikk den teksturen jeg var ute etter. (ønsket ikke helblank/shiny, da jeg ikke syns det passer..) fikk et pent spill i de forskjellige tresortene som er brukt, uten at det ser "malt" ut. Noe mahogny-rødt ble det, så belag deg på å ta det meste ombord når du først setter igang, så ikke noe ser hjemmegjort ut.. (Jeg klarte ikke stoppe, så jeg forsatte rundt alt "ute" i båten)

Du spør om du kan bruke to forskjellige farger, og jeg vil si ja - men det er jo forskjellig materiale, så jeg fikk forskjellig farge selv om jeg brukte samme lakkbeis på alt.

På de listene du har rundt må du være jævlig god til å pusse, siden en lakkbeis setter veldig farge der det er hakk og det kan fort bli skjoldete der du ikke har pusset godt nok. Jeg endte med å ta av listene og gi de en omgang med 80-papir først. Lykke til med de små, smale listene i byssa (hvis du også har den byssa med hvit "matte" på toppen, der bør du spørre kona om hun har tålmodighet til å gå over med en pitteliten pensen, men det er verdt det! Ble veldig fint hos meg!

(Skal se om ikke jeg får lagt ut et bilde i morgen, jeg orker ikke ut i båten igjen i kveld...!)

Redigert av LineVictoria (see edit history)

"-Hvis Gud hadde en plan med plastbåter, så hadde han lagd plasttrær!" (Sitat pappa.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...