Jump to content

Ilas mini ankervinsj; bør jeg montere stopper?

GeirV

Recommended Posts

Hei,

på båten jeg kjøpte i høst (23 fots daycruiser) er det montert en ankervinsj. Ilas, tror det er en av de minste modellene, med blytau. Den ble montert originalt og er fra 2006. Det jeg ser, er at det ikke er lagt opp til noen form for avlastning når bruce-ankeret er ute. Ei heller er det montert stopper når ankeret kommer inn i ankerholderen. Slik jeg ser det, skaper dette en stor belastning på ankervinsjen. er dette et problem (har jo vært sånn siden 2006) og hvordan får jeg evt løst dette når jeg har blytau? Vurderer å montere en trådløs kontroll eller fotbryter mht at tauet ikke skal være så stramt når ankeret er i holderen.... noen tips anyone?

Jeg har Midi versjonen fram Engbo med blytau. Når ankeret er ut så fester jeg det bare i et av kryssholtene akter.Praktisk også å kunne flytte det til andre siden for å justere posisjonen/vinkel mot brygge. Messingringen på tauet som stoppsensoren skal lese har jeg ikke "rukket" å få på plass. Kjører bare tauet forsiktig inn de siste cm. Får vel få på plass de to ringene i år så jeg slipper å gå akter å følge med på den siste biten av innkjøring.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...