GeirV Startet 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 10.Mars.2015 Hei, på båten jeg kjøpte i høst (23 fots daycruiser) er det montert en ankervinsj. Ilas, tror det er en av de minste modellene, med blytau. Den ble montert originalt og er fra 2006. Det jeg ser, er at det ikke er lagt opp til noen form for avlastning når bruce-ankeret er ute. Ei heller er det montert stopper når ankeret kommer inn i ankerholderen. Slik jeg ser det, skaper dette en stor belastning på ankervinsjen. er dette et problem (har jo vært sånn siden 2006) og hvordan får jeg evt løst dette når jeg har blytau? Vurderer å montere en trådløs kontroll eller fotbryter mht at tauet ikke skal være så stramt når ankeret er i holderen.... noen tips anyone? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Du behøver vel ikke å kjøre vinsjtauet helt inn. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 (redigert) Jeg har Midi versjonen fram Engbo med blytau. Når ankeret er ut så fester jeg det bare i et av kryssholtene akter.Praktisk også å kunne flytte det til andre siden for å justere posisjonen/vinkel mot brygge. Messingringen på tauet som stoppsensoren skal lese har jeg ikke "rukket" å få på plass. Kjører bare tauet forsiktig inn de siste cm. Får vel få på plass de to ringene i år så jeg slipper å gå akter å følge med på den siste biten av innkjøring. Redigert 10.Mars.2015 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.