Jump to content

Kalesjeimpregnering - arbeidstemperatur og tørketid

Daniel Duppsko

Recommended Posts

Jeg skal impregnere kalesje for første gang på båten jeg kjøpte i fjor. Kalesjen er 10 år gammel, så jeg frykter ikke all verdens for den, men vil jo gjerne den skal holde litt til..

Jeg har bestemt meg for å bruke Biltemas impregnering, så dette er ikke en diskusjon om det er et godt eller dårlig valg. Spørsmålet er om under hva slags forhold jeg bør arbeid under. Ute i dag er det sol og rundt 5 grader og garantert opphold - det er ikke alltid garantert på disse kanter, for å si det slik.

På flaska står det at den bør påføres i romtemperatur eller høyere, med tørketid på 24 timer.

Jeg har ikke veldig lyst til å stå med dette på stuegolvet da barn på 1 og 3 år neppe kommer til å respektere de pålegg jeg vil gi om å holde seg unna.

Jeg vil tro mange som meg gjør dette i garasjen eller ute på terassen. Det er i alle fall planen min. Men det er vel ikke mange i dette landet som har romtemperatur utendørs når vårpussen gjøres.. den temperaturen kommer gjerne langt ut i sesongen da båten skal brukes på vannet.

Er det noe problem å gjøre dette ute nå med noen få plussgrader i lufta? Tørketiden forlenges, såpass skjønner jeg. Men problematisk ellers?

Kan det fungere å montere kalesjen på båten "halvtørr" og la den tørke seg ferdig der? Problem at det kan bli frost på natta? I alle fall nattedugg blir det..uheldig det hvis den ikke er helt tørr?

Takker for svar fra de som har erfaring rundt dette!

SP655

Temperaturen er ikke noe problem. Jeg har enten gjort det på terrassen, eller aller helst på båten slik at den kan få tørke/ strekke seg på plass der. Å montere den halvtørr er noe søl, da ville jeg heller ha smurt den inn etter montering. Kan aldri tenke meg at nattedugg skulle være noe problem. Jeg har i alle fall aldri tatt hensyn til det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg gjør dette hver vår med kalesjen på båten, dermed er kalesjen strekt og ferdig. Jeg har middelet på en spruteflaske med "dusj" og sprayer nøye over hele kalesjen. Kommer ikke inn en dråpe hos meg. Fungerer meget bra. Husk kun å impregnere utsiden av kalesjen. Om man impregnerer begge sider får ikke kalesjen luft og vil bli ødelagt.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

En gang i høst impregnerte jeg et område for så å oppleve at det kom regn under en time senere. Været var usikkert, men det hadde kommet inn noen dråper, så jeg tok sjansen. Da regnbygen var over måtte jeg sjekke hvordan det så ut på toppen. Vannet lå i fine perler og jeg var godt fornøyd. Noen uker senere kom det ny regnbyge mens jeg var i båten. Vannet lå fortsatt utenpå kalesjen og det var tørt innvendig. På bakgrunn av dette gikk jeg over hele kalesjen på mandag mens den var på båten. Klarte selvfølgelig å få skikkelig regn etter et par timer, men det så ikke så galt ut. Kalesjen rakk å tørke før regnet kom. Var mørkt, så noen grundig inspeksjon ble det ikke. Konklusjonen min er at det ikke er så nøye med temperatur og fuktighet. Har brukt en impregnering kjøpt hos Jernia. Lurer på om den heter Stabil.

Merkelig. Jeg opplever stort sett at den blir våt på begge sider ved impregnering. Men jeg smører bare utsiden da, så det er sagt. Litt avhengig av kalesjeduk kanskje?

De siste to årene har jeg ikke hatt kalesje på i det hele tatt, enda enklere;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takker for svar. Jeg impregnerte i går. Droppet spraypumpa og brukte i stedet en malingsrulle. Dette virket også helt nødvendig da jeg måtte jobbe en del med stoffet for få det ned i tekstilet. Sprayet jeg bare på ble impregneringen liggende oppå og renne av. Skulle jeg gjort dette med kalesjen på båten hadde alt prellet av og rent bort. Jeg har vasket kalesjen i grønnsåpebad og skylt godt, men allikevel ser det ut til at kalesjen har en viss avvisende effekt også på selve impregneringsvæsken. Har jeg da ikke vasket godt nok? Eller kan årsaken være at et annen type impregnering er brukt tidligere? Gjennom fjorårssesongen hadde jeg ikke lekkasjer (bortsett fra noen av sømmene), men ved vedvarende regnvær blir kalesjen våt - vannet preller altså ikke av.. Får se hva som skjer nå, om jeg får til å skape prelle-effekten eller ei. Ser uansett at kalesjen hadde hatt godt av å få sømmene sydd på ny, men det blir ikke i år.

Redigert av Daniel Duppsko (see edit history)

SP655

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...