Jump to content

Sandefjord - Oslo i slutten av Mars. Trenger tips

sjørøver-viking

Recommended Posts

• 1 måned senere...

Glemte litt bort å svare her!
Første forsøk i påska gikk ikke helt som planlagt,
hadde mye problemer med motoren, knakk drivpinner på propellakselen som om de skulle vært saltstikker,
så kom ikke særlig langt. Problemet viste seg til slutt at drivpinnene jeg hadde ikke var orginale fra Honda,
og knakk for lett, bare ved å gire fra revers i laaav hastighet, over til fri, og så over i forover, så knakk den.

Så det tok to uker før vi fikk prøvd igje. Med drivpinner fra West Marin, og ny olje og litt snadder,
gikk det som det skulle, og for en tur det ble! Vi hadde god tid, alle i crewet hadde langhelgen fri,
og meg selv og kjæresten min hadde godt over en uke ferie, så vi tuslet rolig rundt tønsberg tønne, tok opp seil, men bare dreiv,
og så gikk opp til kjøpmannskjær til lønsj, og hadde første natt i gjestehavnen på Vallø. Den kvelden blåste det greit,
oppmot 10ms om jeg ikke husker helt feil, men vi lå trygt og godt i havna.
Dag to tok oss en liten tur ut på fjorden hvor vi prøvde å ta opp seilene, men ingen vind da heller,
så vi lå og drev alene i fjorden en liten stund før vi gikk opp til Horten. Der sto "landcrew" klar for å ta oss imot,
dvs fattern, og vi fikk en natt i myke senger hos far og mor i Holmestrand.
Dag tre ble det endelig litt seiling, vinden var passe, dvs lite nok for en nybegynner som meg, men nok for å ta oss agårde.
Vi kryssa fjorden over til Son for seil, og hadde mellom 2- og 2.5 knop ca på det meste. Kontra 3.6 for motor.
Vi hadde en natt i Son hvor vi møtte noen venner som holder på med en båt på slippen, og den seilkyndige i crewet måtte hjem til jobb.
Dag fire satte vi nesa mot Drøbak, og jeg er banna bein sikker på at vi så delfiner! Jeg har sett niser før i nordnorge, men mener bestemt
at disse dyrene vi så rett nord for Jeløy var mindre en niser, og hoppet i vannet som delfiner. Mulig de ikke var det, men la meg leve i drømmen :P
Rundt hvitsten tok vi opp seil, først utstaget forseil, og fikk bra fart, før vi også ville opp med storseil, og kløna alt til. Etter endel surring rundt og rundt,
tok vinden og bølgene seg såpass opp, at vi putret for motor forbi denne undervannsmuren. Vel i sikkerhet på innsiden av kongerikets forsvarsverker,
gikk vi inn i Sandspollen for en NYDELIG natt longside fjellet, med kun tre andre båter å se, i god avstand fra hverandre. Min venn fra nederland kaller plassen for "pirates of the carrabian"-plassen,
hehe, og jeg må si jeg skjønner hva han mener. Det var utrolig gøy og tilfredsstillende med første natt i naturhavn, uten strøm, lys, masse folk, og den lille angesten for at jeg har lagt til feil og blir latterligjort i nabobåten (hehe ;))
Så, pådag fem gikk vi til Sætre for drivstoff, wc og forsyninger. Grunnet veldig sein avkomst fra Sandspollen (måtte leke litt og rappelere ned fjellkanten først), så vi for oss å ta natten i Bamsebukta på Håøya, hvor det lå en blå bøye. Da vi kom nærmere, ca en time før nautisk tussmørke, så vi at bøyen var ødelagt og at det ble advart mot fortøyning. Så vi så etter bolter i fjellet, og tenkte vi kunne prøve longside, men det så litt grunt ut, så vi tenkte vi skulle ankre med landhogg. Men, det var lettere sagt enn gjort. Vi har aldri ankret før, og uten lodding/ekkolodd, og med en motor som dør på tomgang, fikk vi ikke det til. Så vi gikk litt sør, for å sjekke ut dragsund. Det var en blå bøye der og, men vi fant ut at det var litt for utsatt mtp værmeldinga, som meldte vestlig vind, og etterhvert endel styrke. Så vi tittet inn Dragsund, men igjen, uten ekkolodd og en god havneguide, fant vi ut at det kanskje var for grunt, så vi gikk vidre sør, til Tåjebukta og la oss til brygga der. Flott natt, hvor vi begge sov under åpen himmel i cockpiten :)
Dag seks (!!!) gikk vi rett vest, retning Gråøya, før vi gikk nord, grunnet "endel" vind meldt. Må da legge til at for meg er mer en 6ms "endel", da jeg ikke kjenner skuta, kan no særlig å seile, og generelt er så grønn som man får det på det blå. I alle fall gikk vi nordover retning Båtstø og Nærsnes, og da vi kom til Nærsnes ble vinden veldig "kastete", og jeg anntok av det var fordi det skøyt fart ned fjellveggen og mot havet. Kastene var så sterke at jeg opplevde det som vanskelig å styre. Jeg vurderte det slik at vi da hadde to valg; gå ut i fjorden, å håpe på jevnere vind, eller søke ly i Nærsnes. Værmeldinga viste opp mot 10-11ms (husker ikke helt) ved Steilene, så det var ikke noe jeg ønsket meg. Til crewet (kjæresten min) sin frustrasjon tok jeg en skippers-avgjørelse om å gå inn til land. Hun begynte vel å bli klar for å komme seg hjem til byen etterhvert, og det skjønner jeg godt etter seks dager på en tredagers-tur. Men som jeg sa både til meg selv, og til hun; på havet bestemmer man ikke selv når man kommer frem.

Vunden blåste over, så på morgningen dag 7 satte vi kurs mot Oslo, via Steilene og forbi Nesoddtangen. Det var den første dagen med litt "kjedlig" vær, hverken sol eller noe særlig vind. Grå himmel og lett regn, men overfarten var kort, tre små timer eller deromkring. Turen endte på Gressholmen, hvor jeg lå over helga, før jeg kom meg på egen båtplass. Det tok oss syv dager å reise 60nm, hvor mesteparten var for motor. Jeg har lært en hel del om fortøyning og om båten min, og er klar for en lang båtsommer. Takk for alle tips og interesse for turen min, håper jeg får like  mye hjelp og motivasjon når jeg støter på utallige problemer under småfiksing på båten ;)

Takk for en flott oppsummering av en fin tur, sjørøver-viking!

Kjekt å se at ingen hendelser oppstod, som kunne skremme dere vekk fra båtlivet.

Det er minst 2 ting du bør vite; Ingen spørsmål er for dumme og man kan lære så lenge man lever! Det er så mange "professorer" her inne på Båtplassen som villig vekk deler av sin kunnskapet, om båt, seiling, motorer osv. Spør i vei!!!

Gled dere til sommeren, den tror jeg blir fin i år!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...