Jump to content

Urimelige vilkår i båthavner

Artekno

Recommended Posts

Sonderer markedet etter ny båtplass og har møtt et og annet pussig vilkår hos enkelte. Ønsker ikke å nevne hvor. Det er steder jeg gjerne legger båten, om de kommer til fornuft.

Krav om "forskuddsleie" på 3X årsleie?? Litt drøyt da min forespørsel gjelder for kun én sesong. Noe oppklarende svar på hvorfor har jeg ennå ikke fått.

Krav om leie av 4 meters båtplass, fordi utliggere på 3,5m plasser er for korte til båt på 34 fot. Båten er 260 cm bred!!

Har ingen planer om å akseptere noen av delene. Er det andre som har møtt "pussige" krav hos kommersielle aktører? Jeg vet private foreninger kan finne på mye rart. Eller rettere sagt, han som rakk opp hånda da foreningsleder skulle velges, og nå må dere slite med han i to år til....

-Men kommersiell utleie bør være kundevennlig og ryddig, syns nå jeg.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Krav om leie av 4 meters båtplass, fordi utliggere på 3,5m plasser er for korte til båt på 34 fot. Båten er 260 cm bred!!

Om det er Ørsta bryggeanlegg så har de anbefalinger der 25% lengre båt enn utriggere anses som max lengde, her har jo selvsagt båtvekt og havnas beliggenhet med tanke på vind/bølgebelastninger og noe å si.

Kaptein_Kaos

Det første kravet; urimelig spør du meg.

Det andre kravet er nok mer vanlig og forsåvidt mer forståelig etter mitt hode. Der jeg ligger er det også krav til å ikke overskride lende båt for en gitt lengde utrigger. F.eks. kan vi ha maks 15 meter lange båter ved 12 meters utriggere. Disse kravene er for å ikke røyne for mye på anlegget i stormer og slikt, med tanke på at det er dyrt utstyr disse bryggeanleggene. Har forstått det slik her hos meg at havneeier er fleksibel med å justere bredden på båsene (i alle fall der det er plass til dette) slik at bredde og lengde på utriggerne passer best mulig til hver enkelt båt. Men i praksis blir det vel fort slik at man kjøper en båtplass etter lengden på utriggerne, har man for brei eller smal båt må man heller kjøpe en annen plass. Har kun hørt om et par tilfeller der folk har fått kjøpt seg en halvmeter mer bredde ved båtbytte eller lignende, men da har de eid rett til plassen fra før. Skal man begynne å justere bredden på båsene vil dette fort bli en del arbeid da også de andre utriggerne bortover langs brygga må forskyves.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Hei

Eg seier igjen. "Innskudd" er nesten alltid eit usikra og rentefritt lån til hamneeigar.

Eg fattar ikkje at båteigarar går med på det.

Askøy Seilforening har vore nemnt før.....

3*årsleiga er vel truleg fordi dei veit at hamna ikkje er så attraktiv, og at folk flyttar båtane sine til betre hamner når dei får høve til det.

Ask

Jeg fikk nylig ett tilbud med en ok årspris, men som ble ødelagt av ett "innskudd" tilsvarende omtrent 2,5-3 ganger årsleien. Dette "innskuddet" var å regne som en ikke-refunderbar engangsavgift. Jeg leter ennå etter båtplass....

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Har hatt en båtplass med et innskudd som ble avskrevet over kontrakttidens varighet (15 år) i kombinasjon med en lav årlig leie. Innskuddet kunne sikres mot pant i eiendommen hvis jeg ønsket det.

Har en båtplass i båtforening, tomt leid av kommunen, med et innskudd som jeg får tilbake i sin helhet ved oppsigelse. Det foretas også en viss årlig justering på dette beløpet. Vurderer en båtplass, kommunal havn, men driften satt bort, hvor jeg må betale et innskudd som jeg får igjen i sin helhet uten justering, ved oppsigelse. Det finnes en rekke forskjellige varianter, men det er faktisk avtalefrihet her i landetog hvis noen kun vil leie ut på en tre årskontrakt så kan man velge mellom; ja eller nei, og ferdig med saken.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ryddig svar på forespørsel om ett års leie er ikke å tilby "forskudd" lik 3 årsleier uten forklaring. Har hatt plass i Asker. Helt ryddig i utgangspunktet. Kontrakt på 1-3-5 år, hvor årsleie avhenger av leieperiode i kontrakt. Ingen "forskudd" eller innskudd. En kommersiell virksomhet skal ikke låne penger av kunden gratis!!

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Guest Avmønstret#

Er det sånn at innskudd/tilskudd/eierandel/osv gir lav leie. I såfall hvilken leie betaler de av dere som har slike "innskudd" for båtplassen? Må vel nesten se bort fra offentlige/kommunale plasser i denne sammenhengen da de vel i praksis er delbetalt av skattebetalerne.

For med de rentene som er i dag kan jeg ikke se at slike penger gir veldig store inntekter, og noen må jo betale hva det koster.

Eller er det andre fordeler?

Noen som har priseksempler?

----------

Ga selv 6400,- (tror jeg, husker dårlig beløp som er betalt) for 3.5 meter i Skjeberg innenfor Hvaler. Privat på flytebrygge, gratis strøm (til periodisk bruk), vann.

Fikk tilbud på en 11 meter longside bryggeplass med strøm/vann til 10 500,-, privat, 0,- innskudd

Og sa til sist ja til en 5 meter bås med strøm/vann ved ei flytebrygge for 8 800,-, privat 0,- innskudd

Betaler ca 3.300,- årlig, 30.000,- tilskudd uten tilbakebetaling. 23 fot, tilgang til vann (gratis) og strøm (reelt forbruk). Her er også egenorganisert tilsyn.

Alternativt på privat marked, er fra 1.500-2.000 månedlig, leies ut på årlig basis. 2-3 år så har du "tjent" inn tilskuddet. Og som Mouche sier, så er det frivillig å gå inn på avtalen :)

For min del, er jeg veldig fornøyd med båtforeningen og prisene! Og med ventelister på mange år, så er etterspørselen der :)

Som regel starter og slutter alle de flotte turene på sjøen i hjemmehavn. Av den grunn er det utrolig viktig at hjemmehavnen fyller to krav. 1. hyggelig forening som oppfører seg som folk. 2. Det hjelper også med hyggelige naboer som hilser og er glade. Jeg hadde båten min på Lakseberget i Sandvika i fjor. Der var det kun krav 2 som var innfridd. Jeg fant meg en ny havn som i tillegg var betydelig billigere. Jeg synes det er verdt en ringerunde, de fleste foreninger og båthavner er fulle av trivelige folk med et smil om munden, mulig det er mye eksos fra motorveien i Sandvika...

En kommersiell virksomhet skal ikke låne penger av kunden gratis!!

Hvorfor ikke? Avtalefrihet, som sagt. Kanskje marinaen trenger kapital og det er enklere å få tilgang til dette fra kundene enn banken? Men, det er uryddig dersom det spekuleres i at kundene ikke tenker på forrenting, risiko for konkurs og risiko for at man rett og slett glemmer av depositumet når avtalen opphører.

Er det sånn at innskudd/tilskudd/eierandel/osv gir lav leie. I såfall hvilken leie betaler de av dere som har slike "innskudd" for båtplassen?

Så vidt jeg husker, da jeg vurderte plass til Smørøyet var valget mellom en kommersiell marina i Moss og Kambo (kommersiell). Kambo tok en engangsavgift på 8 kNOK ved inngåelse av kontrakt, prisdifferansen var ca 3.5 kNOK/år i leia. Jeg valgte Kambo.

For Oksval betalte jeg (for en stor båtplass) en betydelig sum for en eierandel. Oksval er et andelslag, har i utgangspunktet køordning for båtplass, og har fortrinnsrett for lokalbefolkning ihht reglementet. Da jeg kjøpte Solveig var det ledig plass til meg - om det bare var flaks eller det skyldes den generelle markedssituasjonen akkurat nå vet jeg ikke. Jeg har regnet litt på det, og tilsynelatende ligger prisen jeg betaler, med renter, årlig avgift og noe dugnadsinnsats, en del lavere enn alternative tilbud jeg fant andre steder i indre Oslofjord. Beliggenheten er riktignok noe suboptimal, langt å komme seg dit med bil, relativt lang gangavstand til/fra ferge, ganske utsatt plassering ... men når man først er der, fantastisk utsikt, lite problemer med is, kort vei til det meste av destinasjoner i indre Oslofjord. Men nok om det - innskuddet er altså en eierandel. Kjøp og salg av eierandeler er regulert, det må gå gjennom styret og det må skje til fastsatt pris. Det kan jo hende at styret justerer denne prisen både opp og ned. Det kan vel til og med hende at man mister alle rettigheter pga uforutsette hendelser (konkurs, kommunen som trekker tilbake tillatelser, etc), da er innskuddet tapt. Men jeg forventer uansett at jeg får tilbake innskudd med renter den dagen jeg flytter ut fra Oksval.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Som regel starter og slutter alle de flotte turene på sjøen i hjemmehavn. Av den grunn er det utrolig viktig at hjemmehavnen fyller to krav.

Å, ja ... det er vel flere krav enn som så. Det må være et trivelig sted å oppholde seg, jeg sover gjerne over i båten, og ofte er man jo på vedlikeholdsturer, Lakseberget utgår stort for min del pga nærhet til motorveien.

Men jeg har jo et stort problem i Oksval - båten er for stor og havna for trang, og jeg er for dårlig på finmanøvrering, så jeg tør ikke legge inn der uten hjelp fra fruen. Det er en av grunnene til at jeg bl.a. etterlot båten på Kjørbo her om dagen ;-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Guest Avmønstret#

Tror en kan dele båtplassmarkedet i Norge i to:

1. Indre Oslofjord

2. Resten

I et synkende marked vil kunder kunne velge mellom flere aktører mtp båtplass, i hvertfall i tettbygde strøk, og da vil de med urimelige vilkår falle i gjennom. Samtidig vil jo skattebetalerplasser, aka kommunale plasser alltid ha en fordel mtp pris så dit ønsker man seg uansett, noe som egentlig hemmer konkurransen for kommersielle aktører.

Men for mange er det ikke så mange valg om man vil ha noenlunde nærhet til bosted og da må man vel fort bare betale det det koster om man vil ha båtplass.

-------

Mye tyder vel på et overetablering i deler av Oslofjordområdet. Tipper vi får svaret i løpet av denne sesongen. De siste 3 årene har jeg fått båtplass på første forespørsel langs Østfoldkysten. I år sendte jeg to e-poster og fikk tilbud om plass begge plassene. I mellomtiden har det blitt etablert flere hundre ekstra båtplasser i området.

Jeg tror de mest pengekåte aktørene vil få det tungt fremover om ikke båtmarkedet og bruken gjør et kraftig byks oppover denne sesongen.

Det er jo veldig enkelt å bytte båtplass om man kan tjene noen tusenlapper på det så er det bare å ta løs fortøyningene og seile dit så jeg tror kommersielle aktører er veldig sårbare.

Om jeg lå på en kommersiell plass med innskudd og så at det begynte å bli glissent med båter tror jeg nok jeg hadde bedt om innskuddet og putret avgårde til en plass uten innskudd.

----------

Der jeg er i markedet, Østfold, hadde jeg ikke engang vurdert en plass med innskudd med mindre det var noen veldig åpenbare fordeler ved det.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Har en firemeterplass (lysåpning 3,70) i Leangbukta i Asker, og der er innskudd/omsetningsverdi i dag 136.700 og med årlige fellesutgifter på 3.990. Er det en slik plass ledig kan du få leid den for rundt 8.000 for sesongen uten noe innskudd.

I Lillesand, som vel ikke er Indre Oslofjord Pinkvin, så var prisen på en kommunal plass med innskudd 111.000 og en årlig leie på 7400 i 2012 og sikkert ikke noe lavere i 2015.

Så også pris på en ny båthavn, private drevet, i Lillesand og tror innskuddet der ville bli å 280.000 (!) for en slik plass, men et beskjedent årlig gebyr på drøye tusenlappen.

De to førstnevnte havnene/prisene reflekter reell kostnad og er ikke kommersielt drevet. Tror at det å opparbeide/drifte båthavner ofte koster langt mer enn folk er klar over?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...