Jump to content

Hvilken grunning og lakk til gammel yamaha

Scand7100

Recommended Posts

Kontakt en butikk om driver med billakk, der har de peiling. Holder på med prosjekt på jobb der vi skal lakkere en 8hk Yamaha. Stakk da utom Sandtec på Gandal i Sandnes, fikk med meg enkomponent slipegrunning, enkomponent baselakk (metallic) og en tokomponent klarlakk til å ha på til slutt. Klarlakken er motstandsdyktig mot bensin, noe som kan være en fordel. I tillegg er den slitesterk. Vi kjøpte spraybokser da dette ble enklest. De moderne dysene på disse boksene er visstnok såpass gode at de gir et tilfredsstillende resultat.

I følge dem er framgangsmåten som følger;

Etter grovsliping (vi gjorde det med inntil 180 korning på sandpapiret) må motoren tørrslipes med 240-papir. Som så mye annet er grunnarbeidet svært viktig for god finish til slutt. Så må overflatene avfettes med f.eks. aceton (ikke rødsprit). Maskering av det du ikke vil lakkere og avfetting igjen der du har kladdet under maskeringen.

Grunnes så med enkomponent slipegrunn, to strøk. Det første såvidt dekkende, la tørke 5-10 min før et neste og mer dekkende strøk.

Dette skal så tørke helt før grunningen kan tørrslipes til en jevn overflate med 500-papir. Våtsliping kan ødelegge grunningen, derfor tørrsliping.

Påføring av enkomponent baselakk (i motorens farge). Først et såvidt dekkende strøk enten horisontalt eller vertikalt. Her er det viktig å passe på at å ikke "punktlakkere", altså at ikke lakkere med korte "støt" med sprayboksen, men med jevne bevegelser for å unngå store dråper som gir ujevn overflate. La dette tørke 10-15min før et mer dekkende strøk den andre retningen (overflaten på første lakkstrøk skal være svakt klebrig mot tørr før neste strøk). Sjekk over at alle flater har fått en jevn dekning og overflate, eventuelt fyll på hvis lakken ikke har dekket skikkelig.

La tørke i 10-15min.

Lakkeres så over med tokomponent lakk, først et såvidt dekkende strøk den ene veien og så heldekkende den andre veien (horisontalt/vertikalt). Prøv å unngå for mye overlapp da dette kan føre til at lakken siger, men samtidig må det være litt overlapp for å la lakken få kunne flyte sammen skikkelig og danne en jevnest mulig overflate. Den tokomponente lakken tåler både bensin og vann og må til for å beskytte den fargede baselakken under. (De tokomponente sprayboksene må brukes opp i løpet av noen få timer når du først har "startet" dem).

Tidsberegningene er ut fra en romtemperatur på rundt 20 grader.

bilde

(Den rosa lakken er for å lakkere rånete flammer på siden av motorlokket, etter elevene mines ønsker :giggle: )

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...