Jump to content

Erfaringer med Volvo Penta AQAD 41

bjohek

Recommended Posts

Enig med Zach her. Men første inntrykket synes jeg sier det meste egentlig, for du har uansett ikke anledning til å sjekke "alt" innvendig. De kan ta en komp. test selvfølgelig, kjøre den god og varm, opp på full fart skal greie mellom 3700 og 3900 RPM på fullt. Og varmen på motoren skal ikke stige markant !!

Første inntrykket, sjekk generell vedlikehold, er motoren ren og ryddig ? Er det saltvannavleiringer på oljekjøler, varme veksler, og sjekk eksoskrøket etter turbo og rundt saltvannpumpen ? Oljelekkasjer ? vann/slanger er de tette ?

Har han kvitteringer på service, andre reparasjoner eller loggbok ?

Starter den greit ? røyker gjør den uansett :yesnod:

Redigert av Terje (see edit history)

Terje

Nidelv 300 sport
Volvo penta D6

Jeg har en havarert 41A motor i garasjen og en nyoverhalt 41P-A som skal inn i båten snart. Min gamle motor gikk som en klokke, og så ut til å være godt vedlikeholdt. Likevel fikk jeg havari på et stempel i sommer. Årsaken er usikker, da jeg ikke har åpnet motoren ennå. Snakket med verksted (Sørlandets Sylinderservice) om overhaling kontra ny motor. De var helt tydelige på at overhaling var å foretrekke fordi dette var en av de beste motorene til VP og det at motoren er helt mekanisk (ikke full av dyr elektronikk),

Jeg kjøpte derfor en 41P-A motor de har overhalt og satser på mange år uten problemer nå.....

Hans Petter

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...