bjohek Startet 13.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2015 Jeg vurderer å kjøpe en båt men Volvo Penta AQAD 41 motor som er ca 20 år gammel. Har noen arfaringer med en slik motor? Hva børe jeg se etter? Hva er antatt levetid på en slik mottor? Ønsker jo ikke å få mottorhavari eller bytte motor de første årene. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 13.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 Tips: Du kan starte med å søke opp tidligere tråder her på BP om denne motoren, og det er det mange av! Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 13.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 (redigert) Enig med Zach her. Men første inntrykket synes jeg sier det meste egentlig, for du har uansett ikke anledning til å sjekke "alt" innvendig. De kan ta en komp. test selvfølgelig, kjøre den god og varm, opp på full fart skal greie mellom 3700 og 3900 RPM på fullt. Og varmen på motoren skal ikke stige markant !! Første inntrykket, sjekk generell vedlikehold, er motoren ren og ryddig ? Er det saltvannavleiringer på oljekjøler, varme veksler, og sjekk eksoskrøket etter turbo og rundt saltvannpumpen ? Oljelekkasjer ? vann/slanger er de tette ? Har han kvitteringer på service, andre reparasjoner eller loggbok ? Starter den greit ? røyker gjør den uansett Redigert 13.Mars.2015 av Terje (see edit history) Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Hans-Petter Svart 13.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 med normalt godt vedlikehold så holder disse nesten evig Sitér dette innlegget Link to post
raymondromsdal Svart 14.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Og uten vedlikehold så ryker man fort på 30k.. (min ligger i garasjen i deler, er i sweden på helgetur for å hente reservedeler nuh) litt ot :) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 14.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Hei,det finns gode motorer med svært godt rykte fra flere hold innenfor de fleste merker. Denne Volvoen er en av dem.Dvs.om den er vedlikeholdt. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
furhan Svart 14.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Jeg har en havarert 41A motor i garasjen og en nyoverhalt 41P-A som skal inn i båten snart. Min gamle motor gikk som en klokke, og så ut til å være godt vedlikeholdt. Likevel fikk jeg havari på et stempel i sommer. Årsaken er usikker, da jeg ikke har åpnet motoren ennå. Snakket med verksted (Sørlandets Sylinderservice) om overhaling kontra ny motor. De var helt tydelige på at overhaling var å foretrekke fordi dette var en av de beste motorene til VP og det at motoren er helt mekanisk (ikke full av dyr elektronikk), Jeg kjøpte derfor en 41P-A motor de har overhalt og satser på mange år uten problemer nå..... Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.