Jump to content

Prosjekttråd Albin Vega

Albinisten

Recommended Posts

I vinter har jeg endelig fått fart på arbeidet med og fikse opp og oppgradere Vega`n, legger inn bilder i tråden etterhvert.

Har hatt båten noen år, men vi har liksom ikke frigjort noe særlig tid til større prosjekter før nå. Men nå har det altså omsider løfta seg og jeg har lagt opp det elektriske på nytt, rev ut alt det gamle og starta på skratsj fra batteri, frem til hovedbryter og og panel og er nå i ferd med og strekke dette videre ut til diverse forbrukere. Jeg kunne absolutt ingenting om strøm og elektrisittet før nå i vinter og kan fremdeles relativt lite, men har plukka opp mye her på forumet og ellers lest meg frem på nettet. Det var utrolig deilig følelse når jeg hadde strekt kabel fra batteriet til hovedbryter, videre til sikrings og bryterpanel og lysa i salongen LYSTE. Endelig hadde vi strøm frem i panelet som vi på en enkel og forståelig måte kunne strekke videre til nye duppeditter! Neste på lista var en Eber d2 som også starta og gikk som en drøm etter installasjon, for en som bare noen få uker før var fullstendig amøbe på strøm føltes dette som en månelanding...

Nå står septikktank, valg av gardiner, omtrekk av diverse madrasser og puter, reahb av luker i cockpit, lanterner etc. for tur.

Skal prøve å få lagt ut noen bilder med beskrivelse av diverse operasjoner fremover.

I dag har vi hatt besøk av mekaniker for befaring med tanke på og installere "ny" motor. Resultatet av befaringen blir trolig at det blir ett for kostbart prosjekt. Men han kom med ett forslag om og montere ett "ombyggingskit" til påhengsmotor slik at gassvaier føres inn til cockpit og betjenes med den tradisjonelle gass/girspaken. Videre mente han at vi da også ved hjelp av en slags skillediode kan hente strøm ut av motor så vi får lada batteribanken. Dette kan tilsynelatende virke som ett greit alternativ?

Dette åpner igjen for og fjerne den gamle motor og frigjøre plass til en romslig batteribank, septik tank, en ekstra vannntank og/eller andre duppeditter. Mekanikern mente at en 15-20 hk ville fungere godt, men var usikker på hvor mye ampere den kunne gi i forhold til lading av batteri, noen som har peiling?

Uansett så ser det ut til at vi kan legge prosjektet ny innenb.motor bak oss og heller konsentrere oss om resten av det som skal gjøres i båten. To ting som står høyt på lista er nytt skrogtrekk innvendig i forrpiggen og installasjon av septikktank. Skrogtrekket i forrpiggen har løsna og er i ferd med og falle helt av. Må også trekke nye lednigner for lanterner og tenkte og gjøre det samtidig som liming av nytt trekk når jeg først står på alle fire og kravler rundt. Når jeg begynner med dette skal jeg legge ut de første bildene, men er også midt oppe i oppussing av leiligheten så det er litt hektisk om dagen...

Dette får bli dagens oppdatering, skal mulignes tilbringe lørdagskvelden i båten så da kan det hende jeg begynner og dra av trekk og skumgummi?!

Var en tur i båten i dag og demonterte deler av forrpiggen og fjerna en del skrogtrekk og skumgummi, legger ved to bilderhttps://baatplassen.no/bildearkiv/17/17918/img_2616.jpg

Plater og skrogtrekk/skumgummi fjerna-Jobben er i gang..https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17918/img_2649.jpg

Skumgummi slipper overraskende lett, om den er like lett og fjerne hele veien tror jeg det skal la seg gjøre for to personer og få alt revet og ut i søpla og på med ny skumgummi og nytt skrogtrekk i løpet av en helg. Noe usikker på hvor godt vi må skrape/smelte vekk gammel skumgummi, må vi holde på til vi har fullstendig glatt glassfiber?

Madrassene tok jeg med hjem og har lagt de til luft og tørk, de skal trekkes om på nytt og denne gangen skal de utstyres med glidelås så det er mulig og vaske trekket. Glemte og ta bilder av de, skal se om jeg kan få lagt ut noen bilder av de i morgen. Vi skal nå gjøre oss helt ferdig med trekket i forrpiggen og ledinger for lanterner samt levere madrasser for omtrekk før vi starter på neste jobb som trolig blir installasjon av septikktank og legging av nye slanger fra vanntanken. Tips vedrørende septikkanlegg mottas med takk!

Ang septik har jeg ingen gode tips. Men om du planlegger en stor batteribank og høyt forbruk tviler jeg på om du får nok lading fra en liten påhenger, -kanskje solceller eller vindmølle er noe å tenke på for å ha jevn strømtilgang når motoren ikke går? Tenker på solceller selv (2x85w), men sliter med å finne god plassering selv om jeg har stor tro på bruksverdien.

Hei

Me har hatt Vega, og hadde ein vanleg kortstamma 5 hk totaktar på den. Motoren var alt for liten, og hadde for kort stamma.

Prøv å få tak i ein motor med ekstra lang stamma, og som er gira ned for tyngre båt. 15 hk er nok minimum. Motoren bør kunne vippast opp for å ikkje streka når du seglar. Dvs. braketten bør kunne hevast og senkast.

Bensintanken må òg ha plass. Neppe i motorrommet.

Lykke til med prosjektet.

Ask

Ok, takk tombok. Skal prøve det i kveld.

Når vi kommer til installasjon av septik så er det ett par ting vi lurer på, hadde i utgangspunktet tenkt og ikke legge opp elektrisk pumpe, men fortsette og bruke den manuelle pumpa vi bruker i dag (jabsco toalett). Toalettet er plassert som en egen "avdeling" i forrpiggen, men der er det ingen steder og plassere septikktank uten og bygge om deler av eksisterende innrednig så planen er og legge septikktank i ett av skotta i cockpit. Da blir det jo noen meter med rør/slanger før dritten omsider er fremme i septik. Vil dette fungere eller vil det bli for tungt og pumpe for håndkraft gjennom x antall meter og vil det øke faren for tett rør?

Guest Avmønstret#

Hadde en del timer i Vega i oppveksten men klarer ikke å se for meg planløsingen sånn i farta. Ang. septik så har jeg falltank i båten jeg har nå. Fungerer veldig bra og er jo en veldig "low tech" løsning som har forutsetninger for å fungere lenge uten kluss. Så om du har mulighet til å få septiktanken litt opp i høyden slik at den tømmer seg selv når du vrir om på bunnkrana så har en ett system som er robust og godt i forhold til div elektriske pumper osv.

Løsningen er slik at du pumper sjiten opp i tanken. Stussen på "innpumpet" i septiktanken er forlenget opp til toppen av tanken slik at godsakene ikke renner ned i skåla (kan evt ha inntaket på toppen av tanken hvis det er mulig) Stussen for uløp ligger i bunnen av tanken og har stor dimmensjon, større enn hva du har fra dassen til tanken. Mao vil alt du klarer å få inn i tanken lett komme ut av den. Når du åpner krana på utløpet gjør tyngdekraften resten, helt lydløst.

Under køya har vi dag vanntank, og hadde vel håpa vi kunne beholde det slik. En annen ting vi er nysgjerrige på er om det virkelig er slik at det er helt vanlig og tømme septik ut i sjøen? Personlig så jeg for meg at en tømte det i mottakstasjoner i havneanlegg?

Vi har litt tid til og pønske ut hvordan vi gjør dette med septikkinstallasjon, først skal skrogtrekket på plass. Også her er vi litt usikre på fremgangsmåte, har revet mesteparten av skumgummi og den har sluppet nokså lett. Er usikker på om vi må skrape/slipe/pusse til det er fullstendig ren glassfiber? Er inne på glassfiber nå, men det ligger igjen litt limrester og gammelt "kliss", må alt dette av før ny skumgummi kan limes på? Og ikke minst hva slags lim bør brukes? Vi kan sikkert lime skrogtrekket rett på skroget også, men har tenkt at ett lag med skumgummi isolerer hvertfall litt.

Halve familien inkudert meg selv er sengeliggende med feber og løs mage, så da ble det brått en liten pause i arbeidet. Men da har jeg fått tid til og finne frem noen bilder av det som hele prosjektet starta med, installasjonen av Eber d2. Litt dårlig vinkel på bildet av ebern, plasseringa kommer kanskje ikke helt tydelig frem, skal rydde opp i rotet av ledninger, tar nye bilder da.bilde

bilde

Vi har også diskutert om vi rett og slett skal ta ut penta`n og sette den på bukk i kjellern og sakte, men sikkert forsøke og restauterere den selv, pr.dags dato har ingen av oss noe peiling på motor, men en eldre motor uten noe noe videre elektriske duppeditter burde det vel være mulig og lære seg og skru? VI kan godt bruke to år på motorn, vi går uansett for den påhengs løsningen som mekankiker anbefalte oss på nevnte befaring nå i første omgang. Her er ett bilde av motor.bilde

Det var litt mer jobb en først antatt og fjerne siste rest av skumgummi og limrester fra skroget i forrpiggen gitt! Endte opp med en boks med KMI Paint and Glue Remover etter en tur til Maritim. Den skulle smøres utover med kost for så og stå og virke 45-60 minutter. Den løste opp det resterende nokså greit, men jeg måtte jobbe litt. Til slutt vaska jeg over med vann og vanlig såpe, nå var skroget vått så min opprinneloige plan om og få på isolasjonsplatene med en gang måtte skrinlegges.

.bilde

Alt i alt er jeg godt fornøyd med denne limfjernern, ett miljøvennlig produkt og en slipper og jobbe med maske og før du søl på kroppen fører det i verste fall til lett kløe og ubehag.

bilde

Ferdig renska, vaska, tørka og klart til og lime på isolasjon...

bilde

Kjøpte selvklebende skrogisolasjonsplater hos Maritim for 189,- stykket, 100x50x1cm. Det gikk med fire plater på en båtside. På bildet kan det se ut som skjøtene er ujamne og stikker utenfor hverandre, bildet ljuger, platene var lette og jobbe med, sitter jevnt og fint og limet ser ut til og hefte godt. Nå gjenstår styrbord side pluss to skott. Nå har jeg lært og feila litt og føler jeg har rutinen inne så resten av denne jobben skal gå temmelig greit. Det største problemet er alt som må flyttes frem og tilbake mens en jobber i en såpass liten båt som Vega tross alt er.

I løpet av få dager bør det være klart til selve trekket, som nok er en arbeidsoperasjon det er lurt og være to stykker på. Det får vi nok ikke til før i eller etter påske.

bilde

Bildet illustrerer vel greit hvordan forholdene blir i en liten båt til en viss grad skal brukes samtidig som den pusses opp.

Før du starterrenovering av motoren (ref: legger utpenger på deler) så sjekkat det fortsatt finnes deler av ymse slag.

Eksempelvis har Tor Sneve i Sandvika latt meg forstå at tilgang på nye topper til min MD5a vil kunne være vanskelig. Og det er det samme jeg ser på de fleste bruktannonser for MD5 - "muligens sprekk i toppen".

Hva heter Volvoen din?

Flott jobb i forpiggen der - bra tips med denne limfjerneren til Maritim.

Festina lente: jeg tror motorn er en md6a, skal lokalisere serienr. Så vil det la seg gjøre og få bekrefta hva den heter, årsmodell etc. Enkelte deler kan nok være leie og få tak i, men håpet er at det sitter noen rundt omkring med små "private lager"... Vi har som sagt god tid med denne motorn, vi har også delvis tilgang til ett avansert plate og sveiseverksted så har i all vår naivitet tenkt at visse deler kanskje kan repareres/gjenskapes. Nå blir det uansett en sesong eller to med påhengsmotor hvor gass og girwaier føres frem til gasspak i cockpit. En mekaniker mente det her ikke har betydning om påhengsmotor sitter montert på midten kontra en av sidene på hekken, kan godt hende det stemmer, men jeg ble litt overraska, hva tenker andre om den påstanden?

Forsøker og holde litt liv i tråden selv om det ikke har skjedd så veldig mye de siste dagene, men noe har da blitt gjort. Har demontert skott og skap på babord side og har handla inn skrogtrekk, gardinfester og stenger og litt annet småtteri, planen er og få gjort ferdigstilt babord side i forpiggen med nytt skrogtrekk i starten av påskeferien. Det var en del jobb og demontere skap og jeg tror det blir omtrent like mye plunder og sette det sammen igjen, men da er det jo hvertfall nytt og pent trekk inne i skapa og ene siden av senga. Styrbord side får vente til etter påske, nå må båten gjøres klar så første familietur kan gjennomføres og sesongen erklæres for åpna! Nye gardinstenger skal opp, selv om vi enda ikke har noen gardiner og henge opp :giggle: 1

Skal bytte ut ett par lysbrytere, rydde opp i noe ledningspaghetti her og der, vaske vanntanken og legge ny vannslange. Begynner og se at lista over alt som skal utbedres på båten er så lang at ved siden av jobb og andre ting rekker vi ikke alt før sesongen starter. Vi må bare prioritere og få unna det som skal til for å få baåten klar for tur. Kommer bilder når forpiggen er ferdigstilt.

• 6 måneder senere...

Båtsesongen er på hell og det er snart tid for og ta fatt på det vi rett og slett ikke rakk i våres, vi pussa opp leilighet samtidig og det var på en måte en del ting der som var viktigere når det knep litt på...!

Denne høsten og vinteren skal vi lime opp skrogtrekk på styrbord side i forrpiggen, montere septik og pumpe og sette opp solcelleanlegg. 

I våres var planen at innenbordsmotor skulle heises ut og kjøres hjem i kjeller og restaureres der, dette ble det hverken tid eller plass i kjeller til, så det er utsatt til neste vår igjen...

Båten har også noen små sår her og der i glassfiber (skal ta bilder), noen som har noen gode tips på hva en kan bruke for og "fylle" disse hullene og såra?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...