Jump to content

Ny kalesje, impregnere?

Biam1

Recommended Posts

Når jeg handlet ny kalesje av alf hansen for 5-6 år siden til tidligere båt, så spurte jeg om jeg må impregnere den. svaret jeg fikk var følgende.
" Nei hvorfor det?, Du må kanskje impregnere den om 5 år. Det er noe sprøyt dette med at kalesjen skal impregneres hvert år, dette er spredd av selgere som selger impregnering og slikt. Du skal ikke impregnere før den tar til seg vann, dette ser du ved at kalesjen blir vesentlig mørkere i fargen ved regnvær, eller ved at vannet trekker godt inn og og du blir våt på fingrene ved å ta på undersiden av kalesjen..... Da må du impregnere "

Dette er ganske ordrett hva han sa, jeg har siden fulgt dette på 2 andre båter og har ikke impregnert noen av kalesjen jeg har hatt siste årene.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Jeg har hørt følgende av en salmaker jeg bruker : tråden i sømmene skal trekke vann og da utvider tråden seg og tetter hullene.Så hvis du impregnerer så trekker ikke tråden vann lenger og du vil få lekasje i sømmene . Jeg vet ikke om det er riktig da jeg aldrig har impregnert mine kalesjer. Noen med erfaring på dette ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...