kjetillunde Startet 14.Mars.2015 Del på Facebook Startet 14.Mars.2015 Jeg prøver å koble min håndholdte VHF (Simrad HH36) til plotteren min (Simrad NSS7). Jeg trodde jeg hadde koblet riktig men ingenting skjer. Skal det komme opp en beskjed at enhetene er sammenkoblet? Eller vet jeg ikke om kablingen er riktig før jeg aktivt sender et waypoint fra VHF til plotter? Jeg har lyst å bruke funksjonen "track a buddy" på VHF'en og få opp posisjonen til andre fartøy på plotteren min. Jeg prøvde ringe opp et fartøy via MMSI men jeg fikk det ikke til. På VHF'en har jeg aktivert GPS og "NMEA out". På plotteren har jeg aktivert "Receive waypoint" og satt til Baud rate 4800. VHF'en har stått i dockingstasjonen med NMEA0183 kabelen tilkoblet. Hvordan skal de kobles for å fungere? Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Skal du bruke denne funksjonen blir VHF en NMEA talker, mao VHF out+ = Tx+ og VHF out- = Tx-. VHF rød til Plotter grønn og VHF svart til Plotter orange. Standard NMEA0183 protokoll er 422, virker ikke den prøv 232, baudrate 4800 er viktig. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
kjetillunde Svart 14.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Det var nøyaktig slik jeg koblet det Bodehode (VHF rød til Plotter grønn og VHF svart til Plotter orange). Skal det komme opp en beskjed at enhetene er sammenkoblet dersom det fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Du kan gå ind i netværksindstillinger på plotteren. Der vil tilsluttede enheder vises. Se i manualen hvor du finder det! Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 14.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 (redigert) Nå testet jeg kontinuitet på kabelen med et multimeter. Jeg tror det må være feil i ledningen. Jeg testet fra tall 1 til 8 i koblingen som går inn til NSS7 plotteren (se bildet fra manualen under) til hver farge i andre enden. Her er resultatet av kontinuitets testen på kabelen min. Dette stemmer jo ikke med manualen? 1. Grønn RX + 2. Gul 3. Blå 4. Grønn coax + 5. Grønn coax Ground 6. Rød coax + 7. Rød coax Ground 8. Orange RX - Her er bilde fra manualen: Redigert 14.Mars.2015 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ørjans Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 (redigert) Det er feil i NSS manualen, bytt om på orange og grønn. Rød - Orange Sort - Grønn (Jeg har en evo2 på benken her som er koblet slik og den har full kontakt begge veier med PC) EDIT: Laster du ned manualen til NSS evo2 er merkingen her korrekt, NSS og NSS evo2 bruker samme videokabel Redigert 14.Mars.2015 av Ørjans (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 14.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 (redigert) Jeg prøvde å bytte om på orange og grønn også uten at noe skjedde. Skal det skje noe med èn gang jeg kobler til? Hvordan kan jeg teste om det fungerer? Hvordan sjekker jeg tilsluttede enheter? Jeg fant ingenting om dette i manualen. Jeg fikk ikke lastet ned Installation Guide til NSS Evo 2 (operator manualen fikk jeg lastet ned men der står jo ikke dette). Redigert 14.Mars.2015 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 14.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Hvordan sjekker jeg om NMEA0183 koblingen er opprettet? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Som jeg skrev: Se i netværksopsætningen på plotteren om den kan "se" VHF'en. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 14.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Som jeg skrev: Se i netværksopsætningen på plotteren om den kan "se" VHF'en. Ja det er akkurat det jeg er ute etter men jeg fant det ikke ut.? Jeg fant heller ingenting om dette i manualen. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 14.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 (redigert) Dersom bildet over fra NSS7-manualen er korrekt (jeg fant ikke dette bildet i NSS evo2-manualen), vil pin 7 være RX- og 8 være RX+. Kan noen bekrefte eller avkrefte dette? Etter kontinuitet test med multimeter på kabelen min oppdaget jeg at: Pin 7 har kontinuitet med Rød coax Ground i andre enden Pin 8 har kontinuitet med Orange i andre enden For å få det til å fungere skal jeg da koble VHF rød til Plotter Orange og VHF svart til Plotter Rød coax Ground. Men jeg vet ikke hvordan jeg får bekreftet at plotteren "ser" VHF'en... Redigert 14.Mars.2015 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 15.Mars.2015 Del på Facebook Svart 15.Mars.2015 Du skal vælge "Settings" fanen/siden. Tryk herefter på "Network" og herefter på "device list". Så får du en liste op over de andre instrumenter, plotteren kan se i netværket. Her burde din VHF dukke op hvis den er forbundet korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 15.Mars.2015 Del på Facebook Svart 15.Mars.2015 Ja det er akkurat det jeg er ute etter men jeg fant det ikke ut.? Jeg fant heller ingenting om dette i manualen. Noen tips? Her kan du se hvordan min VHF optræder i enhedslisten under netværk.: Og trykker man på den, kommer følgende oplysninger : Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 15.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2015 (redigert) Kjempebra MajorAndy. Nå vet jeg hvor jeg sjekker om plotteren "ser" VHF'en. Uten å ha koblet til NMEA0183-kabelen fikk jeg opp dette: Etter å ha koblet til NMEA-kabelen (VHF rød til plotter grønn, VHF svart til plotter orange) dukket det opp NR7 NMEA0183 Port 1 som på bildet nedenfor. Skulle det ikke stått DSC VHF? Har den ikke "sett" VHF'en? Og trykker jeg på den, kommer følgende opplysninger : Redigert 15.Mars.2015 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 15.Mars.2015 Del på Facebook Svart 15.Mars.2015 Ok, så har jeg fundet og læse manualen til radioen og nu tror jeg at jeg forstår problemet. Min VHF er koblet via Simnet og derfor får jeg disse informationer op som du ser på mine billeder. Din VHF understøtter udelukkende NMEA-ud på den måde, at du kan bruge radioens indbyggede GPS til at sende position til din plotter, hvis du ikke har anden mulighed for at få position ind på den. Men det har du jo ikke brug for, da NSS har indbygget GPS. Din radio understøtter ikke andre funktioner, så den eneste måde den kan kommunikere med plotterend på er at sende positionen til den. Ikke andet, og det har du ikke brug for. Så glem det kabel og brug tiden på noget andet :-) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 15.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2015 (redigert) Jo jeg har bruk for det, jeg har lyst å bruke funksjonen "track a buddy" på VHF'en og få opp posisjonen til andre fartøy på plotteren min. Major Andy: står det Status: "Bus Off" eller "Bus On" når du trykker på VHF'en din i enhetslisten? Redigert 15.Mars.2015 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 15.Mars.2015 Del på Facebook Svart 15.Mars.2015 (redigert) Ja, men det mener jeg ikke at du kan. Din radio sender kun din egen position til plotteren. Ikke andet. Så dine buddys positioner kommer ikke på, for din radio sender kun den NMEA sætning, der indeholder data om din egen position. Edit: Det står i din manual: Din radio sender sætningerne GGA, GLL, RMC og GSV. Disse indeholder kun data om din egen position. Not possible... Redigert 15.Mars.2015 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 15.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2015 Så det er ikke mulig å bruke VHF-funksjonen "track a buddy" og sende til NSS7 via NMEA0183 slik at posisjonen til andre fartøy dukker opp på plotteren? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 15.Mars.2015 Del på Facebook Svart 15.Mars.2015 Kort svar: Nej Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 16.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2015 Åh filler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.