Jump to content

Håndholdt Simrad HH36 VHF til Simrad NSS7 Kartplotter via NMEA0183

kjetillunde

Recommended Posts

Jeg prøver å koble min håndholdte VHF (Simrad HH36) til plotteren min (Simrad NSS7). Jeg trodde jeg hadde koblet riktig men ingenting skjer. Skal det komme opp en beskjed at enhetene er sammenkoblet? Eller vet jeg ikke om kablingen er riktig før jeg aktivt sender et waypoint fra VHF til plotter?

Jeg har lyst å bruke funksjonen "track a buddy" på VHF'en og få opp posisjonen til andre fartøy på plotteren min. Jeg prøvde ringe opp et fartøy via MMSI men jeg fikk det ikke til.

På VHF'en har jeg aktivert GPS og "NMEA out". På plotteren har jeg aktivert "Receive waypoint" og satt til Baud rate 4800. VHF'en har stått i dockingstasjonen med NMEA0183 kabelen tilkoblet.

Hvordan skal de kobles for å fungere?

nmea0183_hh36.jpg

nmea0183_vhf_hh36.jpg

nmea0183_nss.jpg

Nå testet jeg kontinuitet på kabelen med et multimeter. Jeg tror det må være feil i ledningen. Jeg testet fra tall 1 til 8 i koblingen som går inn til NSS7 plotteren (se bildet fra manualen under) til hver farge i andre enden. Her er resultatet av kontinuitets testen på kabelen min. Dette stemmer jo ikke med manualen?

1. Grønn RX +

2. Gul

3. Blå

4. Grønn coax +

5. Grønn coax Ground

6. Rød coax +

7. Rød coax Ground

8. Orange RX -

Her er bilde fra manualen:

bilde

Redigert av kjetillunde (see edit history)

Jeg prøvde å bytte om på orange og grønn også uten at noe skjedde. Skal det skje noe med èn gang jeg kobler til? Hvordan kan jeg teste om det fungerer?

Hvordan sjekker jeg tilsluttede enheter? Jeg fant ingenting om dette i manualen.

Jeg fikk ikke lastet ned Installation Guide til NSS Evo 2 (operator manualen fikk jeg lastet ned men der står jo ikke dette).

Dersom bildet over fra NSS7-manualen er korrekt (jeg fant ikke dette bildet i NSS evo2-manualen), vil pin 7 være RX- og 8 være RX+. Kan noen bekrefte eller avkrefte dette?

nmea0183_nss_video_cable_close.jpg

Etter kontinuitet test med multimeter på kabelen min oppdaget jeg at:

Pin 7 har kontinuitet med Rød coax Ground i andre enden

Pin 8 har kontinuitet med Orange i andre enden

For å få det til å fungere skal jeg da koble VHF rød til Plotter Orange og VHF svart til Plotter Rød coax Ground. Men jeg vet ikke hvordan jeg får bekreftet at plotteren "ser" VHF'en...

Kjempebra MajorAndy. Nå vet jeg hvor jeg sjekker om plotteren "ser" VHF'en. :smiley:

Uten å ha koblet til NMEA0183-kabelen fikk jeg opp dette:

shot_39.png

Etter å ha koblet til NMEA-kabelen (VHF rød til plotter grønn, VHF svart til plotter orange) dukket det opp NR7 NMEA0183 Port 1 som på bildet nedenfor. Skulle det ikke stått DSC VHF? Har den ikke "sett" VHF'en?

shot_38.png

Og trykker jeg på den, kommer følgende opplysninger :

shot_41.png

Ok, så har jeg fundet og læse manualen til radioen og nu tror jeg at jeg forstår problemet.

Min VHF er koblet via Simnet og derfor får jeg disse informationer op som du ser på mine billeder.

Din VHF understøtter udelukkende NMEA-ud på den måde, at du kan bruge radioens indbyggede GPS til at sende position til din plotter, hvis du ikke har anden mulighed for at få position ind på den. Men det har du jo ikke brug for, da NSS har indbygget GPS.

Din radio understøtter ikke andre funktioner, så den eneste måde den kan kommunikere med plotterend på er at sende positionen til den. Ikke andet, og det har du ikke brug for. Så glem det kabel og brug tiden på noget andet :-)

Ja, men det mener jeg ikke at du kan. Din radio sender kun din egen position til plotteren. Ikke andet. Så dine buddys positioner kommer ikke på, for din radio sender kun den NMEA sætning, der indeholder data om din egen position.

Edit: Det står i din manual: Din radio sender sætningerne GGA, GLL, RMC og GSV. Disse indeholder kun data om din egen position.

Not possible...:nonod:

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...