Freddysbmw Startet 14.Mars.2015 Del på Facebook Startet 14.Mars.2015 Starter og går fint,ikke vann i oljen,temp ok,hiver ut ferskvann i ekspansjonstanken ved belastning fra ca 2000 omd og oppover. Gangtid Ca 650 t. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Jeg var og kikket nøye på en båt jeg vurderte å kjøpe med 3126 motorer for et par år siden. I den anledning leste jeg meg opp endel på disse motorene. En av tingene jeg husker jeg leste om var det du nå opplever. På båten jeg kikket på hadde den ene motoren begynt å kaste vann ved belastning. Dette var når den var 3-4 år gammel mener jeg. Enden på visa var at toppen ble byttet og en delt regning mellom PonCat og eieren. Oppstod dette plutselig eller gradvis? Har motoren din gått varm (f.eks ved impellerhavari) tidligere? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dante Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Er dette etter motor er kjørt litt og gjennomvarm? Kan være luft som ligger i systmet. Fyll opp til max og blø av systemet for luft. Gjenta etter et par mindre turer hvor motoren har blitt gjennomvarm. Noen motorer, som f.eks volvo sin 63, er nervøse på dette. Selv om du peilet og alt så ok ut så plutselig kastet den ut et par tre liter i dørken, fylte opp igjen med samme resultat etter noen turer. Det er verdt et forsøk men kan jo være toppen også. Sitér dette innlegget Link to post
Freddysbmw Svart 14.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Dette var nok da jeg kjøpte båten for ett par år siden. Burde sjekket litt mer, . Motoren har fin temp, ligger på rundt 80g, stiger noen grader når jeg går med hard belastning, men det er vel normalt. Har fylt vann noen ganger uten at d hjelper, byttet og lokkene på maskinene for å se om det hjelpte, ikke noe forskjell. Er vel bare å begynne å skru. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Er det ikke mulig å teste vannet for CO for å bekrefte eller utelukke toppakning og lekkasje fra sylindrene? Mener å ha lest noe slikt. Ellers er det som en skriver over at noen motorer er følsomme på luft i systemet. Spes om de har sløyfe til VV bereder/ defroster som øker volumet og sjansene for luftlommer. På Cumminsen min er det en egen lufteskrue plassert høyt i forkant av motor. Er visst viktig at denne blir åpnet til det kommer vann etter skifte av frostvæske. Bare for å sjekke det enkle først tenker jeg.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dante Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 ....Motoren har fin temp, ligger på rundt 80g, stiger noen grader når jeg går med hard belastning, men det er vel normalt. Har fylt vann noen ganger uten at d hjelper, byttet og lokkene på maskinene for å se om det hjelpte, ikke noe forskjell..... Og dette er typisk for luft i systemet - man kan bli lurt. Du få ikke noe forvarsel før kjølevæske ligger i dørken og alarmen går. Man etterfyller og tror noe er alvorlig galt. Fyll til max og luft skikkelig. Kan jo være mer alvorlig men jeg ville utelukket dette 100% før skruing.. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Fyller du fult opp ? det må være plass til ekspansjon ! Ellers så er vel det ett tegn på topppakning - Sitér dette innlegget Link to post
Freddysbmw Svart 14.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Takker for mange gode råd. Fyller kun opp tanken på motoren, ekspansjonstanken på skottet er tom. har sløyfe til varmtvannsbereder på denne motoren, må prøve å lufte her før jeg begynner å skru. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Om du har kraner på sløyfa til vv bereder kan du jo stenge av kretsen for å se om det utgjør noen forskjell? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Freddysbmw Svart 14.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Ja må nok prøve det enkle først :) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 En venn har VP 74 motorer, og opplevde det samme. Totalt ble det spyttet ut kanskje 10-15 liter. Det skyltes luft i systemet. Jeg har samme motorer som deg, og null problemer. Men begge gullklumpene har fått skikkelig stell :) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
sap_2000 Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Ja må nok prøve det enkle først :) Lurt og utelukke de enkle og billigste tingene først. Sjekk samtidig i manualen om det er noen luftepunkter andre steder på motoren høyt oppe. Phantom 38 med CAT er sjeldent. Husker en hvit en (2002 mener jeg) som lå til salgs i Telemark for et par år siden som jeg vurderte. Flotte båter :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dude Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Fyller kun opp tanken på motoren, ekspansjonstanken på skottet er tom. nå er vel dette tenkt slik at når vannet ekspanderer ved varme skal det fylle ekspansjonstanken, og når så motoren kjøles skal det bli sugd tilbake. om ekspansjonstnken er helt tom alltid vil det kunne suges luft inn i systemet fra denne som danner lommer som koker senere. med påfølgende utblåsning pga trykket i kokingen i luftlomma. jeg har hatt, og hørt om dette problemet på flere motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mars.2015 Del på Facebook Svart 15.Mars.2015 Støtter forslag om å ha litt tålmodighet. På Hulda ligger vanntanken minst 60 cm over toppen av motoren. Ekspansjonstanken er som på en bil, og er hentet fra en Grand Cherokee 5,8 L V8. Motoren til Hulda er GM 6,2 L V8. Og når jeg tapper ned kjølevæsken, så tar det sikkert 20 driftstimer før det hele stabiliserer seg. Med, som beskrevet, utblåsing av kjølevæske. Dette er også en av grunnene til at ekspansjonstanken fra Jeep'en ble montert. Når motoren er kald, så ligger nivået på min. Når den er varm, øker nivået til max. Dette har kun sin bakgrunn i at væskevolumet nå er mye større enn hva det er på en bil. Slik ser det ut nå: Sitér dette innlegget Link to post
Freddysbmw Svart 15.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2015 Er den som var i Telemark jeg kjøpte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.