jørn Startet 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 15.Mars.2015 Hvor er best og plassere disse? Det stod en stk på punkt merket 1. Det er ingen anoder på roret, aksling eller på stevnebeslaget. Hva er punkt 2 godt for? Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Punkt 2 er vanlig å ha zink anode med ledning over til hylsa. jeg tenker du må løsne en mutter på hylsa og sette på en god kabelsko med 4-6mm2 ledning. Da burde den holde i mange år. Det er viktig med god kontakt til zink anoden i andre enden av ledningen. Sjekk gjerne kontakten hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Ville ha satsa på en propeller-mutter anode. Det er vel der den største faren for korrosjonen er, på propellen. ( messing/bronse mot rustfri aksel). Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Jeg glemte å nevne at man ofte har sink rundt propellakselen.. Altså foran propellen. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Punkt 2 ser ut til å være i kontakt med stevnlager som igjen har kontakt med hylse.har en der jeg og. Og på roret.og propellakselsink bak propell. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Men ser at der ikke er hull i mutter bak propell så da blir det vel akselanode foran propell. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Ville ha satsa på en propeller-mutter anode. Det er vel der den største faren for korrosjonen er, på propellen. ( messing/bronse mot rustfri aksel). Den påstanden der bør du verifisere ved å legge ut en spenningsrekke beregnet for strømmende sjøvann. Grunnen til at jeg skriver så, er at jeg tviler på påstanden inntil det motsatte er bevist. Om man har aksling i høyverdig materiale, så vil en anode på aksling/propell kun ha den effekten at rur legger seg på hurtigere. Skjønner anode nr. 1 om rorbeslaget er i korroderende materiale. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Den påstanden der bør du verifisere ved å legge ut en spenningsrekke beregnet for strømmende sjøvann. Grunnen til at jeg skriver så, er at jeg tviler på påstanden inntil det motsatte er bevist. Om man har aksling i høyverdig materiale, så vil en anode på aksling/propell kun ha den effekten at rur legger seg på hurtigere. Skjønner anode nr. 1 om rorbeslaget er i korroderende materiale. Er vel nokså vanlig å ha sink anode på aksel/propell. Går ut i fra at det er for å beskytte propellen for tæring? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 15.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Takk for svar folkens. Den jeg har ringet ut her, hva er den da til? Kan jeg bare demontere den og sette på en sinkanode i stedet? På selve akselen er det ikke plass mellom stevnebeslaget og propellen. Hva kan jeg benytte på roret, og på rørene? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 (redigert) Den stålbøylen du har ringet inn er en oppspist anode, sinken er borte mens festebøylen står igjen. Så ja, du kan fint erstatte den med en anode, mål avstanden mellom hullene på bøylen som er der fra før så finner du en anode som passer de eksisterende boltene/skruene. Du kan benytte en lik anode på roret og rørene, eller en akselanode på rørene og en slik roranode på roret (en på hver side, festes med gjennomgående bolt). Sørg for god kontakt mellom anodene og der du fester dem, bunnstoffet må fjernes slik at bart metall kommer fram i kontaktpunktene. Redigert 15.Mars.2015 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Er vel nokså vanlig å ha sink anode på aksel/propell. Går ut i fra at det er for å beskytte propellen for tæring? Hvis propellen er av bronse, så er den sjøvannsbestandig, eller hvis den er av avsinkingsherdet messing, 'rustfritt/syrefast stål', så har det ingen hensikt. Hvis akslingen er av høyverdig materiale så vil heller ikke den være utsatt for (gnidnings)korrosjon. Propellen til jørn syns jeg ser meget fin ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.