Jump to content

Olje teak for nybegynner, noen som kan hjelpe?

k1mbo

Recommended Posts

Noen som kan komme med tips om fremgangsmåte og tips til produkter?

Dette blir første gang for meg.

Hvordan ser eg om eg har ekte teak?

Båten er en 2002 Nor-Dan 7800

Når eg fikk den var den nyoljet, og eg likte fragen godt.

Etter 2 sessonger er teaken på badeplattformen blitt grå, og eg har lyst å friske den opp igjen.

Innvendig i cockpiten ser den ganske bra ut ennå, men har lyst å friske den opp igjen der og.

Har og fått noen skraper i dørken som eg vil ha vekk i tillegg, ikke noe serlig dype.

Har lest meg frem til at Golden Teak 1,2 og 3 er gode greier. Fargene de viser på sluttreslutat er noe lysere enn det båten var da eg fikk den, samt lysere enn den er innvendig nå. Men eg likte egentlig denne fargen bedre. Vist eg kjører på med med 1,2 og 3 i rekkefølge, vil eg da få den fargen de viser?

Hvordan skal det være med temp når eg jobber? Båten står lagret utendørs hjemme i hagen min her på vestlandet.

Utendørs ville jeg ikke ha gjort noe mer enn å vaske. Horisontale flater utendørs skal ikke oljes/lakkes etter mitt syn, da blir de glatte og farlige å ferdes på. Teak velges til dekk og plattform for dens gode egenskaper ubehandlet. Behandler man, kunne man like godt hatt plast.

Innvendig ville jeg ha prøvd å finne ut hva tidligere eier har brukt, og viderebehandle med det samme. Skal du skifte til en ny type produkter må du som regel fjerne all gammel behandling først, og det er både tungt og tidkrevende. Fin ut hva som er brukt før, så slipper du gjerne unna med en lett nedmatting og et par nye strøk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Golden teak er suverent. Jeg har brukt det i flere år. Grunnarbeidet er meget viktig. Teaken må være ren og jevn i strukturen. Kan godt være du må pusse

Varmegrader og tørr luft holder.

Du må regne med å måtte vaske og olje 1-2 ganger i sesongen. Jeg vasker over med zalo før jeg legger på olje i sesongen

bilde

Owatrol har noen bra produkter. Kan fint bruke f.eks Owatrol teakolje på utvendig teak for å få tilbake gløden i treet, hvis ikke du liker "gråfargen" som jo kommer fort. Men det krever at du smører på ny olje med ei fille etc. et par ganger i løpet av sesongen. Innvendig er Owatrol sin Edelolje veldig fin. Denne blir nesten som lakk etter 3-4 strøk, og får en veldig slitesterk og flott blank glans.

Golden teak er unikt fordi oljen trekker inn i teaken. Teaken blir ikke glatt, og oljen suger ikke til seg møkk slik andre oljer gjør. Det er kun Golden Teak som gir denne fargen. Og det er skuffende enkelt å bruke når du har lært det. Jeg hadde ubehandlet teak i et par år. Jeg måtte vaske mye fordi teaken ble møkkete. Så ble teaken pusset skikkelig ned og vi la på Golden Teak. Etter det er teaken som ny så lenge den vaskes skikkelig ned og renses hver vår og jeg vedlikeholder 1-2 ganger gjennom sesongen

Søler du golden teak på glassfiber fjernes det enkelt med aceton på papir

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Søler du golden teak på glassfiber fjernes det enkelt med aceton på papir

Holder vel med rødsprit B'liten?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ja, det er en fantastisk båt som jeg har lagt mye ressurser i å holde i tipp topp stand :-). Og litt trist å selge, men det er en tid for alt.

Om det er alcantara eller en kopi vet jeg ikke. Men det er "syntetisk semsket skinn". Veldig holdbart og lett å holde pent. Lys beige farge eller no sånt ;-)

Redigert av Bitteliten (see edit history)

I mine auger er Nord West det ultimate, min favorittbåt, du finn knapt maken! I alle høve har ikkje eg funne den. Mykje teak, nett slik det skal vere i ein båt, og nydeleg handtverk. Lite jåleri og litt tidløs. Ikkje nett noko tuppevare nei. Men dyrt sjølvsagt. Håpar det går greitt med Nord West konsernet, synd om det beste av det beste skal verte nedlagt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...