k1mbo Startet 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2015 Noen som kan komme med tips om fremgangsmåte og tips til produkter? Dette blir første gang for meg. Hvordan ser eg om eg har ekte teak? Båten er en 2002 Nor-Dan 7800 Når eg fikk den var den nyoljet, og eg likte fragen godt. Etter 2 sessonger er teaken på badeplattformen blitt grå, og eg har lyst å friske den opp igjen. Innvendig i cockpiten ser den ganske bra ut ennå, men har lyst å friske den opp igjen der og. Har og fått noen skraper i dørken som eg vil ha vekk i tillegg, ikke noe serlig dype. Har lest meg frem til at Golden Teak 1,2 og 3 er gode greier. Fargene de viser på sluttreslutat er noe lysere enn det båten var da eg fikk den, samt lysere enn den er innvendig nå. Men eg likte egentlig denne fargen bedre. Vist eg kjører på med med 1,2 og 3 i rekkefølge, vil eg da få den fargen de viser? Hvordan skal det være med temp når eg jobber? Båten står lagret utendørs hjemme i hagen min her på vestlandet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Utendørs ville jeg ikke ha gjort noe mer enn å vaske. Horisontale flater utendørs skal ikke oljes/lakkes etter mitt syn, da blir de glatte og farlige å ferdes på. Teak velges til dekk og plattform for dens gode egenskaper ubehandlet. Behandler man, kunne man like godt hatt plast. Innvendig ville jeg ha prøvd å finne ut hva tidligere eier har brukt, og viderebehandle med det samme. Skal du skifte til en ny type produkter må du som regel fjerne all gammel behandling først, og det er både tungt og tidkrevende. Fin ut hva som er brukt før, så slipper du gjerne unna med en lett nedmatting og et par nye strøk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Golden teak er suverent. Jeg har brukt det i flere år. Grunnarbeidet er meget viktig. Teaken må være ren og jevn i strukturen. Kan godt være du må pusse Varmegrader og tørr luft holder. Du må regne med å måtte vaske og olje 1-2 ganger i sesongen. Jeg vasker over med zalo før jeg legger på olje i sesongen Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 16.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Det er den fargen du har på bildet der eg er ute etter :-) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Owatrol har noen bra produkter. Kan fint bruke f.eks Owatrol teakolje på utvendig teak for å få tilbake gløden i treet, hvis ikke du liker "gråfargen" som jo kommer fort. Men det krever at du smører på ny olje med ei fille etc. et par ganger i løpet av sesongen. Innvendig er Owatrol sin Edelolje veldig fin. Denne blir nesten som lakk etter 3-4 strøk, og får en veldig slitesterk og flott blank glans. Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 16.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Hvor lang pleier tørketiden være mellom hvert strøk? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Tørketiden på Owatrols edelolje er vel ett strøk om dagen , muligens to, hvis temperatur etc er bra. (ett om morgen, og ett om kvelden) Trenger ikke å pusses mellom strøkene. Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 16.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Er det noe spesielt forarbeid som kreves før pågøring av owatrols? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Vær påpasselig med ikke å få teakolje på glassfiberen. Det lager skjolder som kan være vanskelig å få bort igjen. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 k1mbo skrev On 16.3.2015 at 15.14: Er det noe spesielt forarbeid som kreves før pågøring av owatrols? Søk på Owatrol (www.owatrol.com), så finner du fremgangsmåte,pussing/matting,tørketid,osv. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 (redigert) Golden teak er unikt fordi oljen trekker inn i teaken. Teaken blir ikke glatt, og oljen suger ikke til seg møkk slik andre oljer gjør. Det er kun Golden Teak som gir denne fargen. Og det er skuffende enkelt å bruke når du har lært det. Jeg hadde ubehandlet teak i et par år. Jeg måtte vaske mye fordi teaken ble møkkete. Så ble teaken pusset skikkelig ned og vi la på Golden Teak. Etter det er teaken som ny så lenge den vaskes skikkelig ned og renses hver vår og jeg vedlikeholder 1-2 ganger gjennom sesongen Søler du golden teak på glassfiber fjernes det enkelt med aceton på papir Redigert 16.Mars.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Bitteliten skrev On 16.3.2015 at 18.20: Søler du golden teak på glassfiber fjernes det enkelt med aceton på papir Holder vel med rødsprit B'liten? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fjordgubbe Svart 17.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2015 Trur eg og eg ville vore litt forsiktig med aceton, i alle høve om eg hadde hatt ein slik nydeleg båt som Bitteliten. Men litt går bra, har brukt det sjølv. Men ellers tek rødsprit det meste. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Mulig Blårens hjelper også men rødsprit er vek ok. Aceton kan krakelere gelcoat. Skjedde på en tidligere båt jeg hadde. Skulle rense fenderlist med aceton og fikk permanente mikroriss i gelcoaten. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Bitteliten Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Jeg har ikke testa rødsprit. Aceton i små mengderhar vært helt uproblematisk på min gelgoat. Aceton ble brukt av NordWest, og jeg vil tro de visste hva de gjorde Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Bitteliten. Har du båtplass i Sverige ? Ved fjellbacka ? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Bitteliten Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 (redigert) Båten ligger til salgs på Ringens Varv i Marstrand. Annonsen er her http://www.finn.no/53209874 Her ser dere hvordan teaken min er Redigert 19.Mars.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Utrolig flott båt! Hva heter fargen i salongen? Er det alcantara? nydelig! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 (redigert) Ja, det er en fantastisk båt som jeg har lagt mye ressurser i å holde i tipp topp stand :-). Og litt trist å selge, men det er en tid for alt. Om det er alcantara eller en kopi vet jeg ikke. Men det er "syntetisk semsket skinn". Veldig holdbart og lett å holde pent. Lys beige farge eller no sånt ;-) Redigert 19.Mars.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 I mine auger er Nord West det ultimate, min favorittbåt, du finn knapt maken! I alle høve har ikkje eg funne den. Mykje teak, nett slik det skal vere i ein båt, og nydeleg handtverk. Lite jåleri og litt tidløs. Ikkje nett noko tuppevare nei. Men dyrt sjølvsagt. Håpar det går greitt med Nord West konsernet, synd om det beste av det beste skal verte nedlagt Sitér dette innlegget Link to post
Nagel Svart 22.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2015 Hei Bitteliten, Fantastisk teak du har... du nevner Golden Teak. Er det Starbrites Premium Golden Teak du benytter (eller er det en annen?) Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 23.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 Trur det er et eget merke som heter Golden Teak, men hvem selger det? Får opp bare Wærner Båtbu i Sandefjord, men jeg bor ikkke der! Noen som vet? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Billa Svart 23.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 Er det noen som har erfaring med Starbrite Tropical Teak Sealer? I følge Maritim er dette det beste midlet de har og kundene kommer tilbake og skal ha det samme igjen. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Bitteliten Svart 23.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 Höveling Golden Teak http://benny-jessica.com/shop/forbrukningsmaterial/golden-teak-sealer/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.