Jump to content

Problemer med kalibrering av Evolution EV100ev

PRG

Recommended Posts

Hei,

Ser det er flere evner her om autopilot.... men finner ingen ang mitt problem.

Har akkurat fåt montert inn en EV 1 Raymarine Pilot med med P70 Display og ACU 100 samt 0,5L pumpe.

Gjorde havnekalibrering som beskrevet, fikk tatt tiden på max styrbord til max babord, dvs fra midtsilt ror til max angitt rorutslag til ene siden(30%) på 7 Sek som ganges med 2.

La da inn 14 sek på computeren. Og gikk så ut på sjøen for test. Og da oppfører Autopiloten seg som om den var kanon full :(

Prøvd litt med forskjellige skrogtyper uten at det ble bedre. Justert opp på max tid på rorutslag til 35 sek istedenfor 14, da går den greit på 9 knop med cruice innstilling, men går helt i slalom på 3-4 knop..... men om jeg setter opp føslomheten ett hakk fra cruise modus går den bedre på lav fart, men vingler veldig på høyere hastigheter.

Har også monter fjernkontroll som krever Seatalk STNG converter, og da får jeg ikke stil klokken!!!

Får feilmelding: Følgende enheter blokkerer organiseringen E22158-Sea Talk STNG Converter :(

Noen tips??????

Det er vel samme pilot som jeg monterte i min båt Arvor 215 for en uke siden. Jeg stilte ikke på noe bare koblet til. På prøvetur trykte jeg bare på auto og alt fungerte fint. Det eneste er at den begynner å jage litt når farten kommer opp på 17-18 kn men da er jo båten nesten håpløs å styre med ratte også så det er vel ikke så rart. fra 4 til 15-16 kn styrer den helt utmerket.

Har så vidt snakket med Raymarine etter anbefalning fra Seatronic i Moss. Teknikerne var dessverre ute og klargjorde på varemessen i Lillestrøm i går :(

Men han jeg snakka med, anbefalte rett og slett ta sjøtesten: kjør 360 styrbord, så 360 babord og fortsett rett fram og aktiviser autopiloten. Den ble noe annerledes, men slett ikke bra!

Har nå forlatt havna og dratt hjem til skogen jeg bor i...... Har lest litt på nettet og kommet fram til at jeg må ta softwareuppdate på MFD og på alle enhetene i autopilot systemet. Så har nå fått på ny software på MFD, og tar med minnekort og får oppdatert resten når jeg kommer tilbake til båten, forhåpentligvis til helga :) Tanken er da og nullstille alt jeg har lagt inn, oppdatere software på alt og ta havnekalibrering! Så ta en tur på sjøen, kjøre 360 i begge retninger og aktivere piloten og kjøre en stund, er det ikke bra da, så blir det tlf til Raymarine,,,,

Alt skal vist klare og kalibrere seg selv iflg Raymarine.

Har ikke funnet noe mer, vært på båtmessa og snakka med Raymarine gutta..... di hadde ikke noe mer inputt og komme da jeg alt har prøvd det meste inkl software oppdattering på alle komponenter i systemet.....

MEN di kom med et godt forslag som foreløpig er uprøvd! Har hatt litt problem med og få tatt tiden på max rorutslag, har fått flere varierende resultater, brukt fjernkontroll til og kjøre roret med(Agregatet)Har målt fra 6-14 sek fra senter til max utslag, denne verdien skal ganges med 2 for og få max babord til max styrbord på ror......

Deres forslag var å åpne motorluka, kryp ned med roret i senter, kobl kablene fra pumpen rett på batteriet og ta tiden :) Men lurer litt på om jeg kanskje og må la motoren gå, da det er hjelpeservo på motor til styring, dette kan jo og gjøre at det går raskere?!?!

Så det er neste skritt

• 2 måneder senere...

Da har jeg montert og prøvd rorindikator fra Raymarine.... ble faktisk ikke bedre :( Men har ikke kjørt så mye enda. Raymarine sier at den trenger tid til og lære seg båten og kjenne. Så får kjøre en stund og prøva og la være og trykke mer på innstillinger. Nå slipper jeg ihvertfall og tenke på tiden fra hardt styrbord til hardt babord.

Får nevne at jeg er offshore på jobb på nattskift, så ikke folk tror jeg sitter og drikker og rabler tull på siden her på natterstider :) Hehe

• 2 uker senere...
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...