RuneTv Startet 17.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2015 Har lite erfaring med båtet over 14 fot, så jeg har noen spørsmål før jeg kjøper båt. Jeg vurderer å kjøpe en 2009mod askeladden 535 bowrider med 115hk optimax . Var å prøvekjørte den i går og båten såg veldig fin ut, men det var ett par ting jeg stusset på. Han som eiger den fortalte at han brukte tilten på motoren på mellom 0 og 0,5, men at han stort sett aldri rørte denne. Det vil vell si at båten har "ploget" i 5 år.. Kan dette ha slitt på motoren, eller er det kun høyt forbruk og lav toppfart dette fører til? Det var óg 1-2 cm vann i dei fleste oppbevaringsrom. Han mente at det kom når det regnet. Er det vanlig? Denne båten manglet puter forran og havnekallesje. Er det lett å få tak i ekstrautstyr til denne? Askeladden har vell sluttet å produsere den.. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 17.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2015 Har lite erfaring med båtet over 14 fot, så jeg har noen spørsmål før jeg kjøper båt. Jeg vurderer å kjøpe en 2009mod askeladden 535 bowrider med 115hk optimax . Var å prøvekjørte den i går og båten såg veldig fin ut, men det var ett par ting jeg stusset på. Han som eiger den fortalte at han brukte tilten på motoren på mellom 0 og 0,5, men at han stort sett aldri rørte denne. Det vil vell si at båten har "ploget" i 5 år.. Kan dette ha slitt på motoren, eller er det kun høyt forbruk og lav toppfart dette fører til? Det var óg 1-2 cm vann i dei fleste oppbevaringsrom. Han mente at det kom når det regnet. Er det vanlig? Denne båten manglet puter forran og havnekallesje. Er det lett å få tak i ekstrautstyr til denne? Askeladden har vell sluttet å produsere den.. Jeg har ikke noen formening om trimminga, men dette må du selv føle på alt etter vær og vind og bølger. dreneringshullene på min askeladden er også for høyt slik at det nesten bestandig er fuktighet i stuverommene for tauverk, meget irriterende.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
LM 605 Svart 17.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2015 Skal ikke ha noen betydning ang. motoren, hvordan eieren har kjørt denne med trim/tilten, kun , som du sier noe extra drivstoffforbruk og "dårlig" trim på båten. Ang. vann i div. rom ombord, vil jeg nesten si at Askeladden er kjent for dette. Har sjøl hatt flere nye Askeladden båter de seneste årene, og vil påstå at samtlige av dem har hatt små lekkasjer inn i skrogsammenføyningen (bak fendederlist), i div. gjennomføringer, etc., så der har altid vært noe vann i bunnen, eller oppbevarings rom og oppspore. Ellers er båten/motor veldig grei, med et ypperlig skrog. Hadde samme utgaven i skjærgårdsjeepen (525Exel) med en 90 Optimax, og den gikk som ei kule. Diverse deler og utstyr må du vel bare kontakte Askeladden, eller en forhandler av båtene. Hansen protec. har vel også div. puter og kalesjer vil jeg tro. Skulle tro at dette er å oppdrive, da det jo ikke er lenge siden disse modellene gikk ut av produksjon Sitér dette innlegget Link to post
RuneTv Svart 17.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2015 Plagsomt med lekasje i desse smårommene.. Kan det hjelpe å sette på en gummipakning under lokket? Utenom det så virket båten veldig bra. Han hadde tatt av kallesjen, så fekk ikke prøvt båten med denne på. Trur jeg vil ha en test med denne òg. Kunne tenkt meg å teste Yamarin 53BR òg, men da risikerer jeg at denne blir solgt. Sitér dette innlegget Link to post
RuneTv Svart 30.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2015 Fikk testet den med kalesje, og blei veldig skuffet. Det var fryktelig lavt under kalesjen. Var også problem med å så fremover når jeg kjørte da vindskjermen er lav og vinduene i kalesjen er ruglete.. Er det likt på alle båtene i denne klassen? Skal ikke mangen cm til før det ikke er et problem. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 31.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2015 Sjekk ut bella 530 excel, kanskje den har bedre kalesjehøyde? Ellers må du kanskje opp i størrelse? Sitér dette innlegget Link to post
RuneTv Svart 2.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Bella 530 excel ser bra ut, men skeptisk til at det er duk mellom vindskjermen og ikke dør. Virker mer praktisk med dør. Største problemet med Askeladden var at den var så bratt bak. Nesten som dei i sofaen sitter med hodet i taket. Er også ugunstig at en ser gjennom kalesjen og ikke vindskjermen når en kjører, men det er vell likt på stort sett alle at vindskjermen er lav? Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Jeg tror vindskjerm/kalesjehøyde vil være et generelt problem på 17-18 fots bowridere. Det blir ofte et kompromiss. Har du anledning til å gå opp en størrelse? Med f.eks Askeladden 615 bowrider vil nok hode stikke over vindskjermen, men du slipper kanskje vinden rett i øynene? Jeg er 185cm og jeg satt "greit nok" bak vindskjermen. Men den er riktignok 50-70k dyrere enn 535. Akterbenken er kanskje mer "komfortabel" på en 535? Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Mort1 Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Yamarin 58 og Finnmaster 55 og 5700 har kanskje noe høyere vindskjerm enn askeladden 535? Du må testkjøre de aktuelle kandidaten du kan se for deg for å få et skikkelig sammenligningsgrunlag. Kompromiss blir det vel alltid ved valg av båt. Finner du noe som er tilnærmet perfekt for ditt bruk, så må man vel kompromisse på budsjett (min erfaring). Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 (redigert) Hvor ofte vil du kjøre båten med kalesje? Det vil vel være i nødstilfeller om det kommer regn og du er underveis. Da kan man leve med litt krøkkete løsninger om det er sjelden det skjer. Som en nevnte over så er det vel samme problemet på de fleste båtene i samme størrelse/prisklasse. Redigert 3.April.2015 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RuneTv Svart 3.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Pga av litt liten plass i båthavnen så er det begrenset hvor stor båt jeg kan kjøpe, så me har sett for oss en plass mellom 17 og 19 fot. Pris rundt 200k og helst nyere enn 2008mod. Ser da at det er stort sett 17 fot der me får mest for pengene. Har vurdert å legge litt mer i for å få en ny yamarin 53 br cross, men plassen framme i den ser dårlig utnyttet ut. Som Mort1 skriver så må det ingås kompromiss, men må bare finne ut hva som er lurest å gå på kompromiss på :) Det må vær sitteplass til 4 voksne og 2-3 unger da me ofte er mangen på hytte om sommeren. Det er sant som kingkong skriver at det ikke er ofte me kommer til å bruke kalesjen, men da den kommer til å bli brukt endel på havet så er det greit å kunne dekke seg til litt på vei heim skulle det bli ett væromslag. Men skal overleve å sitte litt krøkete, sålenge sikten er ok. På bilder så virker yamarin 53br å ha en bedre kalesjeløsning enn askeladden? Sitér dette innlegget Link to post
haraldt Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Tviler på at nåken båter i den størrelsen har god plass under kalesjen, eg syns at plassen under kalesjen på min Finnmaster 5700 open er akseptabel men ikkje meir. Det du RuneTv nevner med sikt framover hadde eg på min båt og, toppen på vindskjermen kom midt i synsfeltet. Det løyste eg ganske enkelt med å kappe litt av stolsøylen. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 jeg står oppreist under min kalesje, Askeladden 585. men jeg er bare 1.75 er du 1,90 så er det få kalesjebåter som føles store nokk. da må du nokk opp i 25-30 fot. ny HH kalesje som har veldig fine ruter og er veldig stramme. nesten like bra sikt i som rutene på vindskjermen. når man sitter å kjører ser man gjennom skjermen som faktisk er høyere enn en del større båter jeg har sett. Men det er ikke Bowrider da.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
RuneTv Svart 20.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Var på båtmesse i Haugesund i helgen og såg på bla yamarin 56BR 100hk. Fikk også tilbud på Buster X med 70hk. Yamarin på ca.270.000 med plotter og noen andre småting. Buster for ca.255.000 med plotter, lakkert alu og noen andre småting. Jeg likte veldig godt 56BR men testet den ikke på sjøen. Denne hadde veldig bra plass framme da det kun er benk på ene siden. Var også bra plass under kalesjen og mange kjekke smårom. Alt i alt såg det ut som en fantastisk båt. Kanskje litt upraktisk når alt er hvit med tanke på fisking. Buster X fikk vi ikke sett, men den har fått mye skryt. Er ikke kjempeglad i utseendet til denne båten, men den ser veldig praktisk ut. Kanskje en litt bedre båt visst det hovedsaklig skal brukes til fiske. I tilbudet er det uten sitteboks framme, men trur i tilfelle jeg må ha med avlang benk framme. Denne båten har ikke i nærheten så mangen kjekke smårom som yamarinen. Noen som har synspunkt her? Er veldig mye mer enn jeg hadde tenkt å bruke på båt, men kanskje det er verdt det? Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 21.April.2015 Link til dette innlegget Svart 21.April.2015 Eg e 1.80 hansvik 18 har fin kalesjehøyde, god plass og romslig med god sikt. Det er en hansvik 18 fisker med vindskjerm. Sitér dette innlegget Link to post
RuneTv Svart 28.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Da blir ny Yamarin 56 BR bestilt i måren :) Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Da blir ny Yamarin 56 BR bestilt i måren :) Gratulerer! Det tror jeg blir bra. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Mort1 Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Gratulerer. Den har jeg prøvd i smådårlig vær. Den er veldig god i sjøen. Ble det med 100hk? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.