Jump to content

Termostat på Isotemp Basic noen som kan hjelpe?

overoe

Recommended Posts

bilde

Jeg skal montere Isotemp Basic 40 l bereder med 2 varmesløyfer. En via motor oppvarming og en via eber vannvarmer. Jeg kunne tenkt meg at vannvarmeren var termostat styrt slik at den gikk automatisk av og på. På bilde av ledningene til el kolbe så er. Det en liten rund kontakt, er det noen som vet hva den er til? Ingen ledninger tilkoblet. Jeg ønsker meg jo da en termostat og tenkte kansje det er termostat som er ledig? Dette er sikkert for mye å håpe på men skulle det være riktig så er jeg ett steg nærmere helautomatisk varmtvann.

Duppeditten du beskriver er en overopphetingstermostat. Den inneholder et bimetall som utvider seg og bryter strømtilførselen ved en bestemt temperatur.

Løsner du denne er settpunktet som regel stemplet inn i metallhuset.

Denne er normalt koblet slik at den bryter strømmen når den blir aktivert, er ikke justerbar.

Du kan koble om slik at ene lederen til varmeelementet går via denne.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Eberspächer vannvarmer(D3/4/5 W Z/S/SC) er i seg selv temperaturstyrt. Varmeren går på full effekt opp til ca 76 grader C, trapper ned til halv effekt, for deretter å stoppe forbrenning ved ca 82 grader C. Når temperatur går ned på 70-tallet igjen, starter den opp og gjentar syklusen. Det som er litt negativt her, er at dersom vannmengden er liten og temperatur går raskt nedover igjen, vil varmeren starte og stoppe på korte tidsintervaller. Dette medfører mye strømforbruk (gløding ca 8 A i 1,5 - 2 minutter) og tendenser til soting og koks i brennkammer på grunn av kort brenntid hver gang den starter.

Det kan kanskje være en løsning å montere en justerbar termostat i vannkretsen som styrer startsignalet til varmeren.

Mulig Danfoss har en KPS termostat hvor inn/ut koblingstemp. kan justeres så langt ifra hverandre slik at varmeren kan få gå seg "ren" ved hver oppstart.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...