Jump to content

Hvordan få båten til å skinne?

NidelvSigmund

Recommended Posts

Til skroget så bruker jeg store puter, som de som følger med biltema sin maskin (vinkelslipertype).

På med polish evt rubber først om nødvendig( min personlige menig er at folk rubber mye for ofte, det er ikke slik at gelcoat vokser ut igjen), deretter på med saueskinnspad høy hastighet til alt skinner.

Til overbygg bytter jeg til mindre pad og polerer med denne da den kommer bedre til.

I fjor brukte jeg forøvrig kun et nano produkt fra Bestmarin som ga et flott resultat, men det er selvfølgelig forskjellig utgangspunkt mht tilstand på gelcoat på en relativt ny båt og en eldre båt.

Av midler så bruker jeg stortsett 3M sine da disse har en fornuftig pris.

Dessuten så tror jeg de fleste som polerer en båt i året klarer seg godt med Biltema sin poleringsmaskin, har selv brukt en slik i mange år og ikke sett så mange nedsider med unntak av at den er noe tung.

Blir brukt på både bil og båt.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Jeg har i mange år brukt en Hitachi poleringsmaskin (600 - 3.500 o/min) til mesteparten av jobben. Den veier litt mer enn nye maskiner, men det overhode ikke noe problem med en båt på 25 fot. Det jeg liker spesielt godt er formen på pad'ene Hitachi selger. Den går opp og over bakplata. På den måten kommer man lett til i vinkler og litt trange områder. Varme har aldri vært noe problem. Det er bare å flytte på maskinen :) Siden pad'en ikke er flat er det greit å bruke maskinen litt vinklet. Skulle jeg kjøpt ny i dag hadde det nok blitt en oscillerende maskin, men den Hitachi'en overlever nok meg..

hitachi.jpg

Til rengjøring har jeg en gammel System 2000 pad washer. Dyreste plastikkbøtte jeg noen gang har kjøpt :smiley:

system_2000.jpg

Skroget holdes rent med Hempel Cleaning Powder i vannlinja og Trutle Marin Cleaner.over resten.

mvh Knut Erik

Jeg bestilte hos min lokale Htiachiforhandler. Den orange (grove) står i alle fall fortsatt i den nyeste prislista. Varenummer 60397125. Har også sett tilsvarende i amerikanske nettbutikker.

http://www.hitachi-powertools.no/trykksaker/prisliste-2

Edit: Gjør et google søk på varenummeret, Da får du noen muligheter..

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Er det kurant å polere med sånne svamper fra Biltema?

Har liggende en sånn.. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Polerverktoy/Polersvamp-19409/

Eller er det andre typer til båt enn bil?

Brukte denne ifjor og iår til min båt. Har en slik roterende maskin fra BT.

Glimrende til polering på store flater.

Har en lakkert list under fenderlist, lakken på denne spiser skumgummien fort opp hvis jeg kommer inntil. Men det er brukerfeil, ikke produktfeil.

Saueullhette får du også til denne maskinen på BT, lekende lett og fjerne poleringsmiddelrester og voksrester til slutt.

Har bestilt en oscillerende maskin i tillegg som jeg skal bruke på overbygget. Den biltemamaskinen (som jeg ikke finner på web'en lenger) blir litt for stor her. Men fantastisk på den flate skrogsiden jeg har.

PS - hvis du tenkte å bruke nevene på denne så klipp den til eller finn noe annet. jeg er voksen i nevene og mistet den noen ganger da jeg la på voks igår.

Redigert av valvolainen (see edit history)

Er det noen som vil ha en polermaskin? Jula sin vinkelslipertype til 399,- Gis bort mot henting, bare å sende PM. Har handla Rupes i dag og forventer en ny verden :smiley:

Det blir bedre og enklere. Men arbeid er det læll.......

Tar litt tid før man har grepet på ny maskin. Den andre skrogsiden ble bedre enn den første!

Sushi

• 4 uker senere...

Brukte denne ifjor og iår til min båt. Har en slik roterende maskin fra BT.

Glimrende til polering på store flater.

Har en lakkert list under fenderlist, lakken på denne spiser skumgummien fort opp hvis jeg kommer inntil. Men det er brukerfeil, ikke produktfeil.

Saueullhette får du også til denne maskinen på BT, lekende lett og fjerne poleringsmiddelrester og voksrester til slutt.

Har bestilt en oscillerende maskin i tillegg som jeg skal bruke på overbygget. Den biltemamaskinen (som jeg ikke finner på web'en lenger) blir litt for stor her. Men fantastisk på den flate skrogsiden jeg har.

PS  - hvis du tenkte å bruke nevene på denne så klipp den til eller finn noe annet. jeg er voksen i nevene og mistet den noen ganger da jeg la på voks igår.

Jeg har også kjøpt en oscilerende maskin til overbygget nå. Håper den er litt lettere å håndtere rundt alle små flatene der. Kjøpte cotech på Clas ohlson så får vi se om den duger. 53234521090742892c2f3c4f4df60fa8.jpg

Kjøpte også orange pad fra sonax til begge maskinene!

Nå må det bare bli oppholdsvær!!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

• 2 uker senere...

(dyrt) Verktøy er halve jobben:

http://scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=103&product_id=132

http://www.norbond.no/poler-baten-med-abralon-n-23.aspx

1. Vask

2. Vask

3. Du trodde kanskje båten var ren nå, men med en gang du begynner å grise med Polish, så ser du at den ikke var det, så påan igjen: Vask !!

4. Finn frem Festool polermaskinen, og polish:

Så kan du jo selvf teste ut jungelen med polish, eller kjøpe den beste med en gang: http://scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=71_81&product_id=81

Poler til båten ser helt ny ut !!! Bruk halvparten av mengde med polish som du tror du skal bruke ! 

Speilbilde av mannen bak polermaskinen før du flytter deg til neste område  !

5. Tilslutt et tynt lag med: "Boat / RV Pure Wax":  http://www.panvulk.no/megboatpro/megboatpol.htm  (Legg på for hånd og vær lett på hånda)

6. Finn frem saueskinnshanskene dine og poler forsiktig for hånd, til båten skinner !

Fant ikke igjen flasken med TC Nano, så da gikk jeg like gjerne for anbefalingen din, Lano!

Har jeg vært på Scandicshine.no og bestilt Citrus wash & gloss, Vertua Bond polish, og Jetseal fra Chemical Brothers. Kommer tilbake med enten ris eller ros! :wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...