Jump to content

Må man stoffe hvert år?

Bisse

Recommended Posts

Båten ble stoffet i fjor med bunnstoff fra Biltema. Da jeg tok båten opp i oktober i fjor var det ikke grodd noen ting. Var kun litt rur på roret/propell.

Bør jeg stoffe igjen i år? Båten har ligget inne i varmegrader hele vinteren. Vil bunnstoffet miste egenskapen på et år? Båten er en Tresfjord 29.

Redigert av Bisse (see edit history)

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Jeg har god erfaring med å flekkmale bare der det er flasset eller skrapt av. Bruker nonstop fra Jotun. Har fungert fint for meg et par år på rad. Men siden den er selvpolerende eller hva det heter så har jeg tenkt det ble tynt etter et par år og lagt et strøk over hele. Er vel ikke noe positivt å ha en cm med bunnstoff heller. ..

Verste som kan skje er vel at det gror skikkelig og man må ta opp båten og legge et strøk i løpet av sesongen

Baltic-pappa

Jeg helstoffet da jeg overtok båten i 1987. Etter det har jeg kun flekket der det blir tynnslitt, og litt i vannlinjen. Under båten ser det ut som et lappeteppe, men det er det kun fiskene som ser. Og det eneste av groing om høsten er bitte litt slim. Jeg bruker selvpolerende som er effektivt så lenge det er noe igjen av det. Alder har ingen betydning.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ha på bunnstoff bruk jotun nonstop eller hempel ikke bruk biltema gror mer smør båten 1 strøk vært år viss den er spylt med høytrykspyler eller vasket under.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Ha på bunnstoff bruk jotun nonstop eller hempel ikke bruk biltema gror mer smør båten 1 strøk vært år viss den er spylt med høytrykspyler eller vasket under.

Nå sier jo trådstarter at han stoffet med biltema ifjor og den var ikke grod! hvorfor gå vekk fra noe som virker.

Men som de fleste andre jeg flekker kun hvert år samt vannlinjen får seg ett strøk.

Jotun bunnstoff holder jeg meg unna da det er erfaringsmessig for meg mer begrodd enn f.eks hempel. Tilfeldig eller ikke , jeg aner ikke

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Det samme spør jeg om. Og båten blir spylt under med en kraftig industrihøyspyler. Slimet forsvinner, men bunnstoffet (Seajet 033 selvpolerende) forblir.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg tar båten opp annenhvert år, den blir spylt og får tørke. Flekker over der det er nødvendig og tar et heldekkende strøk rundt 40cm bredt langs vannlinja. Greit med litt ekstra å slite på i vannlinja da jeg bruker kosten der noen ganger i løpet av året, så der blir det ekstra slitasje. Selvpolerende bunnstoff i alt for mange lag blir både dyrt og med tiden ujevnt etter som "kaker" detter av, flekking holder lenge. Noe annet blir hvis du har farget bunnstoff og synes det blir stygt med flekking, da kan et tynt lag bare for å freshe opp fargen være greit, men det er ikke nødvendig for funksjonens skyld.

Hva med båter som ligger på land hele vinteren? Har forstått det slik at selvpolerende bunnstoff må på sjøen ila en viss tid etter smøring, fordi virkestoffene taper seg hvis ikke... Har derfor smurt alt hvert år. Helt unødvendig?

Ja. Desverre. Selvpolerende virker til det er brukt opp, også om båten står på land noen måneder...

Hehe, det vil jo si at du har lagt på mange års arbeid, så nå trenger du ikke stoffe på mange år. Ikke unødvendig altså, men fremsynt!

Jeg har aldri helstoffet bunnen på Astor. Kun flekket og tatt et belte rundt vannlinjen og godt rundt propeller og ror og aksler.

I år skal jeg teste NonStop Supreem og SeaJet 038 som er et helt nytt bunnstoff derfra som blir lansert til høsten. Disse skal holde lenger enn i dag. Dette for å informere båtfolket gjennom bladet hvordan det har virket hos meg.

Skal helstoffe her etter et system slik at forholdet solside/skyggeside blir reelt.

Det skjer mye om dagen.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det som har vist seg ved opptak om høsten er at det er ingen forskjell på groe der det ble stoffet om våren enn der det er stoff fra tidligere år. Kun slim som spyles lett av.

Men så er det også slik at groe/ slim er forskjellig fra båter med høy hastighet kontra saktegående båter. Også vannkvaliteten spiller inn her.

Dermed blir det å skaffe seg lokal erfaring der man har båten. Det er her ekspertisen i havna kommer inn.

Ingen lett materie dette.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg spurte en som jobber med maling. Han sa følgende. Når du spyler et selvpolerende bunnstoff og det ser ut som det ligger et lag med hvitt støv når det har tørket er det gåent. Han kjenner godt til Jotun og Hempel sitt bunnstoff. Jeg har gode erfaringer med biltema sitt. Og det sies at jo mørkere bunnstoff jo mindre groe.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...