eehgil Startet 17.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2015 Hei, Jeg har en 1984 Comfortina 32 der jeg har litt lekkasje fra ene vinduet. Har demontert og rengjort. Er kanskje ikke veldig imponert over konstruksjonen, det er ett sett med "treskruer" som skal holde press på tre forskjellige lekkasjepunkter. Det kan teoretisk lekke mellom dekk og den utvendige aluprofilen, mellom aluprofilen og gummiprofillisten, og mellom gummiprofillisten og selve glasset. Dog er det kun dette vinduet som lekker, de andre er helt tett, så så aller værst kan det kanskje ikke være. Slik jeg så det var det en svart tetningsmasse (butyl?) mellom dekk og den utvendige alu-profilen, og mellom den utvendige alu-profilen og yttersiden av gummiprofilllisten. Mellom gummiprofillisten og selve glasset så det ikke ut til å være noen tetningsmasse. Det så heller ikke ut som om endene på gummiprofillisten var limt sammen på noen måte. Er det noen som har tips om hvordan dette bør monteres for best mulig resultat? 1. Hvilken tetningsmasse bør brukes? 2. På hvilke flater bør tetningsmasse påføres? 3. Er det mulig å skaffe ny gummiprofilpakning? Isåfall hvor? 4. Bør gummiprofilpakningen alltid byttes, eller kan denne brukes oppigjen hvis den ser bra ut? 5. Bør det påføres tetningsmasse mellom gummiprofilpakningen og selve glasset? 6. Hvordan bør gummiprofilpakningen limes sammen (endene)? O-ring lim? 7. Generelle andre tips? Takk for svar :-) En drøss med bilder: Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 17.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2015 Det som er fint med butyl er at den vil flekse og herder aldri, men når årene har gått blir den stivere og kan sprekke. Jeg sverger til butyl og ville ikke brukt noe annet. Skulle jeg gjort dette ville jeg lagt butyl i alle flater som møter hverandre. Vindu til gummi, gummi til list og list til båt, men jeg ville ikke lagt noe på listen innvendig mot skroget. Hvor du får tak i list vet jeg ikke, men tipper at et raskt Googlesøk vil bringe frem leverandører. Sitér dette innlegget Link to post
Silkebrisen Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 eehgil skrev On 17.03.2015 at 17.13: Hei, Jeg har en 1984 Comfortina 32 der jeg har litt lekkasje fra ene vinduet. Har demontert og rengjort. Er kanskje ikke veldig imponert over konstruksjonen, det er ett sett med "treskruer" som skal holde press på tre forskjellige lekkasjepunkter. Det kan teoretisk lekke mellom dekk og den utvendige aluprofilen, mellom aluprofilen og gummiprofillisten, og mellom gummiprofillisten og selve glasset. Dog er det kun dette vinduet som lekker, de andre er helt tett, så så aller værst kan det kanskje ikke være. Slik jeg så det var det en svart tetningsmasse (butyl?) mellom dekk og den utvendige alu-profilen, og mellom den utvendige alu-profilen og yttersiden av gummiprofilllisten. Mellom gummiprofillisten og selve glasset så det ikke ut til å være noen tetningsmasse. Det så heller ikke ut som om endene på gummiprofillisten var limt sammen på noen måte. Er det noen som har tips om hvordan dette bør monteres for best mulig resultat? 1. Hvilken tetningsmasse bør brukes? 2. På hvilke flater bør tetningsmasse påføres? 3. Er det mulig å skaffe ny gummiprofilpakning? Isåfall hvor? 4. Bør gummiprofilpakningen alltid byttes, eller kan denne brukes oppigjen hvis den ser bra ut? 5. Bør det påføres tetningsmasse mellom gummiprofilpakningen og selve glasset? 6. Hvordan bør gummiprofilpakningen limes sammen (endene)? O-ring lim? 7. Generelle andre tips? Takk for svar :-) En drøss med bilder: Hei! Bare lurte på hvordan du løste dette? Har nylig overtatt en Comfortina 38 der 2 av vinduene lekker, og når jeg ser tilstanden på pakningene ser jeg at de er klare for utskifting. Sitér dette innlegget Link to post
eehgil Svart 18.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Oj, dette var lenge siden. Båten er solgt, men jeg mener å huske at jeg fikk vinduet tett. Hvis jeg husker riktig: -Jeg brukte den gamle pakningen, den så ut til å være i god stand. Brukte o-ring lim (som på bildet over) til å lime sammen endene. -Brukte butyl på alle tre tetningsflatene, både mellom karm og dekk, karm og pakning og mellom pakning og selve glasset. -Butylen ble litt synlig fra innsiden når man ser inn mellom glass og pakning, men det ble ikke sjenerende. -Det er lett å fjerne overflødig butyl (mye lettere enn f.eks tec7 eller silikon). -Trekte skruene rundt hele karmen forsiktig til, til ca lik "motstand", men med mye igjen for ettertrekking. Ved spyletest kom det ikke en dråpe inn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.