Sleipner93 Startet 17.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2015 Hei. Har en Sandvik 25ac med Volvo Penta 2003T 44hk. MS3B girkasse med 3.01 i utveksling. Nåværende propell er fireblad 17x18 . Max turtall på motor skal være 3200 men jeg får 3600. Med mine tanker er da propellen for lett. Håpet var å finne en brukt propell og eksperimentere meg litt fram. Håper på å få en propell som er litt tyngre som gjør at jeg kan få litt høyere marsjfart på samme turtall som tidligere. Maxfart nå er 8.5-9 knop og marsj ca. 6. Hadde håpet å fått øke marsjfarten til 7-7,5 med litt tyngre propell. Over til spørsmålet, jeg har prøvd å lese meg opp litt om emnet men ikke blitt så mye klokere, jeg leste en plass at økningen av stigningen per tomme burde tilsvare ca 2-300 omdreininger, stemmer dette? Men hvordan blir endringen på turtallet om jeg fek.s går opp en tomme i diameter på propellen ? Må jeg da mye ned i stigning eventuelt? Sitér dette innlegget Link to post
Adriane II Svart 17.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2015 Ring Winrace propellers, Olle Terjesen. De endrer stigning slik at du får det du vil ha. Endret selv på Master 820 som var blitt endel tyngre Pga utstyr, rib på plattform osv. Ga dem bare propellen, turtall nå, ønsket turtall og så gjorde de resten. Ble helt nøyaktig, men mistet noe fart på ca2000 omdr. Regner med det vil bli motsatt for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 17.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2015 Hvordan endres stigningen på en slik propell? Det er jo ingen justering på bladene? Varmes metallet opp for og vri bladene mer eller? Hva var pris på en slik jobb? Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 17.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2015 (redigert) Jeg tror ikke du har så mye å hente på dette. Du må i hvertfall sjekke at det er god plass til det, hvis du øker propelldiameteren. Hvis diameteren blir for stor i forhold til omgivelsen, kan du få turbulens og kavitasjon som gjør at du taper mer enn du vinner i fremdriftskrefter. Jeg hadde for min del samme grubling med min Saga 24 da jeg økte motorstørrelse fra 20 til 36 HK. Jeg visste at 20 HK var nok til å oppnå skrogfarten, så tanken var å la den sterkere motoren gå på lavere turtall, og med samme ytelse. Da ville gevinsten være lavere støy på marsfart. Jeg kikket på motrens kraftkurve som varierer med turtallet, og fant at jeg hadde ca 30 HK ved 2700 i turtall. Til slutt endte jeg opp med en 17x15 propell, som er nesten helt riktig. Det eneste jeg angrer på, er at jeg økte stigningen ett hakk. 17x14 hadde antagelig vært spot-on. jeg tenker derfor litt på å sette inn min 48 HK Bukh som står i garasjen nå, i stedet for den nyrenoverte 36 HK Bukh som står i den nå. I beregningene brukte jeg tommelfingerregelen at en tomme stigning opp, reduserer turtallet ved propellen med 100. Med utveksling 3:1 vil du atlså redusere motorens turtall med ca 300 ved å gå opp fra 17 til 18 i diameter. Mer ville jeg ikke gjort hvis jeg var deg, og gevinsten vil være at du kan oppnå skrogfarten med lavere støy/turtall fra motoren. -Og jeg tror du skal ha minst 15% fri avstand til omgivelsene fra propellen for å unngå kavitering/turbulens. EDIT: Jeg snakker om tre-bladers propell her! Det blir sikkert ganske annerledes med 4-bladers propell, ser det i ettertid! Redigert 17.Mars.2015 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Adriane II Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Hadde helt vanlig propell, men aner ikke hva de fysisk gjør bortsett fra at det er helt proft. Olle er nok den i landet som vet mest om propell. Prisen var ca 2500,- så vidt jeg husker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.