Jump to content

Endring av stigning/diameter på propell - Innvirkning på turtall

Sleipner93

Recommended Posts

Hei.

Har en Sandvik 25ac med Volvo Penta 2003T 44hk. MS3B girkasse med 3.01 i utveksling.

Nåværende propell er fireblad 17x18 . Max turtall på motor skal være 3200 men jeg får 3600. Med mine tanker er da propellen for lett. Håpet var å finne en brukt propell og eksperimentere meg litt fram. Håper på å få en propell som er litt tyngre som gjør at jeg kan få litt høyere marsjfart på samme turtall som tidligere. Maxfart nå er 8.5-9 knop og marsj ca. 6. Hadde håpet å fått øke marsjfarten til 7-7,5 med litt tyngre propell.

Over til spørsmålet, jeg har prøvd å lese meg opp litt om emnet men ikke blitt så mye klokere, jeg leste en plass at økningen av stigningen per tomme burde tilsvare ca 2-300 omdreininger, stemmer dette?

Men hvordan blir endringen på turtallet om jeg fek.s går opp en tomme i diameter på propellen ? Må jeg da mye ned i stigning eventuelt?

Ring Winrace propellers, Olle Terjesen. De endrer stigning slik at du får det du vil ha. Endret selv på Master 820 som var blitt endel tyngre Pga utstyr, rib på plattform osv. Ga dem bare propellen, turtall nå, ønsket turtall og så gjorde de resten. Ble helt nøyaktig, men mistet noe fart på ca2000 omdr. Regner med det vil bli motsatt for deg.

Jeg tror ikke du har så mye å hente på dette. Du må i hvertfall sjekke at det er god plass til det, hvis du øker propelldiameteren. Hvis diameteren blir for stor i forhold til omgivelsen, kan du få turbulens og kavitasjon som gjør at du taper mer enn du vinner i fremdriftskrefter. Jeg hadde for min del samme grubling med min Saga 24 da jeg økte motorstørrelse fra 20 til 36 HK. Jeg visste at 20 HK var nok til å oppnå skrogfarten, så tanken var å la den sterkere motoren gå på lavere turtall, og med samme ytelse. Da ville gevinsten være lavere støy på marsfart. Jeg kikket på motrens kraftkurve som varierer med turtallet, og fant at jeg hadde ca 30 HK ved 2700 i turtall. Til slutt endte jeg opp med en 17x15 propell, som er nesten helt riktig. Det eneste jeg angrer på, er at jeg økte stigningen ett hakk. 17x14 hadde antagelig vært spot-on. jeg tenker derfor litt på å sette inn min 48 HK Bukh som står i garasjen nå, i stedet for den nyrenoverte 36 HK Bukh som står i den nå.

I beregningene brukte jeg tommelfingerregelen at en tomme stigning opp, reduserer turtallet ved propellen med 100. Med utveksling 3:1 vil du atlså redusere motorens turtall med ca 300 ved å gå opp fra 17 til 18 i diameter. Mer ville jeg ikke gjort hvis jeg var deg, og gevinsten vil være at du kan oppnå skrogfarten med lavere støy/turtall fra motoren. -Og jeg tror du skal ha minst 15% fri avstand til omgivelsene fra propellen for å unngå kavitering/turbulens.

EDIT: Jeg snakker om tre-bladers propell her! Det blir sikkert ganske annerledes med 4-bladers propell, ser det i ettertid!

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...