kibo Startet 17.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2015 Har vurdert å kjøpe inn batterilader som yter rundt 25 amp, Ser Biltema har en til grei pris, men er litt usikker, fordi jeg vet ikke noe om kvaliteten på "billige" ladere. Derfor er jeg interessert å få høre om noen her har erfaring med ladere fra Biltema eller andre "billigmerker". Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 17.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2015 styr unna 25A lader fra Biltema! :) http://www.baatwiki.no/wiki/batterilader Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Joerg Becker Svart 17.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2015 Man kan nesten ikke si noe siden ingen vet hvilke forutsetninger du har. Det kan være greit med så mange ladere, hvis den bare skal lade. Men det er heller ikke sjelden at "billig" blir dyreste løsningen. Først bør man se på batteriene og tekniske data, så på bruksmønstret (som inkluderer spørsmål om kapasitet / evt. parallell belastning),deretter kan man se på ladere som kan levere alt det, og så først er det mulig å sammenlikne priser. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
tobixen Svart 17.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2015 La meg spesifisere svaret mitt litt bedre ... Biltema har mye varierende kvalitet, de har enkelte varer som er helt OK. Batteriladeren er tilsynelatende ikke i denne kategorien. Det er mange som har hatt forskjellige problemer med den; det rapporteres om varmgang, DOA, bortkokte batterier pluss mye viftestøy. jeg har en 25A Biltema-lader og er fornøyd med den som "reservelader" hjemme - men jeg ville ikke stolt på den som fastmontert lader, og ja ... vifta genererer mye støy. Den første jeg kjøpte virket overhodet ikke, gikk tilbake og byttet den til en ny på Biltema. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
jata Svart 17.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2015 Jeg vurderte også biltemalader men ente opp med denne. http://www.seatronic.no/batterilader-c-60/quick-batterilader-nrg-p-118 Er utak for to batterier på den. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 17.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2015 Hvis batteriene bare skal lades opp, og så lader frakobles, da kan nesten hva som helst benyttes. Det er imidlertid en helt annen sak om laderen skal stå tilkoblet hele tiden. DA er det fornuftig å være veldig kresen og velge i et svært begrenset antall alternativer og til en langt høyere pris. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 17.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2015 Jeg har en sånn 25A lader fra Biltema. Den ser ut til å fungere ok, da min Nasa batterimonitor sier at batteriet blir 100% ladet opp. Den har også temperatursensor og justerer ladespenning avhengig av den. Men spenning på displayet på laderen viser 0,3V mindre enn Nasaen. Stoler mer på Nase-en...Den lader nesten 14,8V når det var rundt null grader. Vifta bråker litt, men ikke mer enn på den gamle jeg byttet ut. Jeg har også 10A laderen fra Biltema. Funker bra den også men har massiv returstrøm nær den ikke er i bruk, som gjør at den utlader batteriet igjen i løpet av 14-21dager...Kopler derfor fra hurtigkoplingen når jeg ikke lader. Min private konklusjon er at laderne fra Biltema er billige og lader ok. Men har ikke helt go'følelsen for de akkurat. Ville valgt andre ladere dersom penger ikke var av betydning. Til bilen kjøpte jeg akkurat nå en Ctek M100 lader. Den skal lade med minimum av returstrøm og ubetydelig støy. Tør ikke bruke Biltema lader til bilen med mye voltsensitiv (?) elektronikk. Sitér dette innlegget Link to post
TIL Svart 17.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2015 Jeg kjøpte en slik 25A lader fra Biltema i fjor sommer. Den virket i 10 sekunder, så smalt det og det luktet svidd. Fikk pengene tilbake, og fikk beskjed fra han som tok imot den hos Biltema at de hadde hatt mange defekte ladere av den typen. Han sa også at han mente at de ikke burde selge den laderen pga alle problemene. Kjøpte heller en Ctek lader og den har fungert uten noen problemer. Sitér dette innlegget Link to post
TIL Svart 17.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2015 Kan lønne seg å søke forumet her, den er diskutert mange ganger, jeg sjekket forumetetter at jeg kjøpte min :-( Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Min private konklusjon er at laderne fra Biltema er billige og lader ok. Men har ikke helt go'følelsen for de akkurat. Min (andre) lader fra Biltema fungerer iofs også bra, men man kan ikke trekke noen konklusjon av det. Det ene poenget mitt er at det er litt lotteri å kjøpe denne laderen; man risikerer å få en lader som ikke virker, eller i værste fall å få en lader som spiser batterier eller som tar fyr. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
idars Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Prøv alternativenergi.no Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
Gabi Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Min (andre) lader fra Biltema fungerer iofs også bra, men man kan ikke trekke noen konklusjon av det. Det ene poenget mitt er at det er litt lotteri å kjøpe denne laderen; man risikerer å få en lader som ikke virker, eller i værste fall å få en lader som spiser batterier eller som tar fyr. ....jeg kjøper ikke flere ladere fra Biltema for å si det sånn... Sitér dette innlegget Link to post
kibo Svart 18.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Takker og bukker for mange svar som har gitt meg mye informasjon. Konklusjonen blir nok at jeg glemmer Biltema denne gang. Mange takk. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Messetilbud hos Seatronic: http://www.seatronic.no/batterilader-c-60/quick-batterilader-nrg-p-4998 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.