Jump to content

Montering av bensintankmåler - hvordan?


jorhei

Recommended Posts

Har kjøpt meg bensintankmåler. Båder giver og instrument, men hvordan skal jeg få laget ett nøyaktig riktig hull (40mm) i bensintanken og hvordan gjør jeg dette sikrest mulig?

Må jeg fylle tanken med vann før jeg begynner å borre?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post

Hva er tanken laget av? Hvordan er giveren? Gjenger? Flens? Annet?

<{POST_SNAPBACK}>

Tanken er laget av stål tror jeg. Giveren er wema sin som du ser i maritim og watski katalogen. Den har gjenger på toppen.

Redigert av jorhei (see edit history)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post

Følger ikke flensen med, så kan den umulig koste mer enn 50 spenn !

Du trenger ikke sveise. Jeg brukte paknings sement og skrudde flensen fast. Sikaseal pakning på tube, eller noe annet som tåler diesel.

<{POST_SNAPBACK}>

Flensen koster 30 kr så det er jo greit. Jeg har bensin motor, tror du epoxy vil duge?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post

Jeg har montert ståltank med giver og måler fra Maritim. Jeg har også Wema system.

For å lage hull i tanken kan du enten bruke stikksag med blad for metall, eller hullbor.

Biltema har et godt sett som kan brukes i metall. Jeg la flensen som er av plast over hullet, merket med syl der hullene skulle være og boret disse etterpå. Skruene ble skrudd inn i en ring med en åpning i slik at jeg fikk ringen på innsiden av tanken. La pakning mellom flensen og skrudde i veg.

Til slutt skrudde jeg giveren nedi. På grunn av det harde metallet i tanken vandret boret slik at det ene hullet ble skjevt. Det tettet jeg med sikafleks. Ellers alt OK.

 

Mvh. Leif

Link to post

Anskaffe en gjengemuffe som passer til giveren. Er tanken rund tilpasses muffa slik at den passer til tankens runding. En platebit tilpasses tankens runding og sølvloddes til gjengemuffa. Det hele kan deretter tinnloddes til tanken. Alternativt kan muffa tinnloddes direkte til tanken, men anleggsflaten blir liten og styrken deretter. Sveise eller sølvlodde rett på tanken frarådes da lett blir stygg og bulkete i området. Loddingen utføres enkelt med en 500W loddebolt og egnet flussmiddel. Løsninger med lim pakninger eller tettemasser frarådes.For å være sikker på at 100% tett bør jobben avsluttes med en trykkprøving med et lite overtrykk. Allier deg med en fagmann slik at du får jobben 100%. Bensinlekkasjer er ikke noe man gambler med.

Link to post

Så er spørsmålet hvordan sage hull sikkert. DEt har vært bensin i tanken før og er redd for eksplosjon ved gnist. Bør jeg fylle tanken med vann og så borre/ sage?

I så fall hvor lenge må tanken tørke før jeg kan ta den i bruk igjen?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post

Hull lages lettest med et konisk "antenneborr" eller hullsag. Fyller du tanken med vann er du safe.

 

Vannrester og metallspon tørker du ut med en sugende fille på en ståltråd. En skvett isopropanol tar de siste vanndråpene. Er det mye graps i tanken er det effektivt å ha nedpå noe skarp singel og riste tanken godt.

Link to post

Jeg har giver i tanken og har prøvd å koble til en wema måler i dag.

Ut fra giveren kommer to ledninger som ikke er merket og så var det en ledning fra godset på giveren som var festet til en skrue på på rekken i selve påfyllingslokket. Påfyllingslokket ligger ca 1m fra tanken.

Jeg skriver var festet for jeg greide jo selvfølgelig å løsne denne ledningen ved påfyllingslokket og der er det ikke lett å feste den igjen.

 

Vel, regner med at dette er en slags jord og da er det bare to ledninger igjen. skulle tro at den ene skulle til + og den andre til sensorledningen fra instrumentet. Men uansett hvordan jeg prøvde å koble så viste instrumentet bare full tank hele tiden. Det er bare halv tank med bensin.

 

Så når jeg kom hjem fant jeg ut at det finnes instrument beregnet på givere med forskjellig ohm. Kan det være at jeg skal ha et instrument med høyere ohm?

 

Får jeg ikke noe klare svar eller en aha-opplevelse i løpet av noen dager har jeg lyst til å montere ny giver. Det er vel ingen standard tilkobling på slike givere så jeg tenkte bare å la den gamle stå der og montere en ny et annet sted.

Den giveren som står der er skrudd fast med tre - fire skruer. Håper det er så enkelt at jeg bare kan borre hull, stikke den nedi og skru fast. Er det det?????

 

tj

Redigert av tj (see edit history)
Link to post

Hei tj!

 

I våres beskrivelse av tilkoblinngingen av fariainstrumentet og wema-giveren står det: "connect a wire to the gauge stud market "S" (signal) and secure with nut and lock washer. Connect the opposite end to the fuel level sender's signal wire or terminal"

 

Det står ikke noe mer om den andre ledningen fra giveren!

 

Betyr det at bare en av ledningene fra giveren skal festes på terminalen hvor det står "S"???

 

M/B Gamla

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...