Jump to content

Hvordan enklest fortøye på svarte bøyer i havner?

Nagel

Recommended Posts

Hei alle båtfolk,

Nå nærmer sommeren seg og jeg ser selv frem til å sjøsette båten om et par ukers tid...:-)

En liten ting jeg har lurt på (dumt spørsmål etter å ha vært på sjøen i mange år, men likevel...): Hvordan fortøyer man enklest og best hvis man er alene på svarte bøyer og mot brygge (som f.eks på Oscarsborg) hvis man er alene?

Hvis jeg har mannskap med er det jo greit, men hva hvis man kommer med kun seg selv (og det kanskje er litt trangt og litt vind)?

Er det noen som har tips og erfaringer å dele?

Min båt er 35 ft.

Vivere non est necesse, navigare necesse est

Nagel.

En ting som hjalp meg fælt var å lage meg et langt tau med en pelikankrok/taukrok. Trer tauet igjennom pulleren foran og har da begge ender dratt til førerplass, bakker inn og når jeg paserer den svarte bøya hekter jeg på kroken. Da er det bare å passe på å holde stramt mens jeg bakker inn. Jeg som ikke har truster syns dette funker veldig bra når bøya da holder framdelen av båten på plass mens jeg kan ratte bakenden dit den skal. Når jeg nærmer meg brygga fester jeg tauet midlertidig i vindskjermbøylen og fortøyer bak.

Redigert av Maruma (see edit history)

Jeg gjør klart et tau på baugen. Så har jeg et langt nok tau med en stor karabinkrok. Når jeg passer bøya huker jeg på kroken. Mens jeg glir mot brygga holder jeg tauet passe stramt mens jeg gir jeg etter tau. Dumt å få det i propellen :) På passe avstand setter jeg fast og går på baugen mens båten glir det siste stykke mot brygga og hopper så i land. Litt avhengig av situasjonen vil jeg senere bytte ut tauet akter med et som går fra båten til bøya og i retur. Da blir avgangen mye enklere. Fendere er selvsagt hengt ut på forhånd.

Det hele tilpasses lokale forhold. Det viktigste er kanskje å spørre om hjelp dersom det er andre til stede i nabobåter eller på brygga. Det er jeg ikke så god, til liker å klare meg selv.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

De sorte stakene på Oscarsborg har iallfall nok høyde til at man når tak i de. Værre kan det være med vanlige kulebøyer, selv med mannskap ombord, der man må legge seg flat på dekk for med litt flaks å få tak i bøya. Vi velger ofte å legge oss inn på naboen, etter avtale selvsagt, og enten holde båten eller fortøye en tamp akter. Båten fortøyes mot brygga i ro og fred, og så ror jeg ut etter bøya til slutt.

Har også ved en anledning der brygga var tom for båter og vi hadde sidevind, valg å gå inn longside, grovfortøye og så ro ut et langt tau til bøya. Lot så et tau bli igjen mellom akter og brygga, og dro ut baugen på tauet som hang i bøya.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

En måde jeg har brugt når jeg var alene var at sejle ind til kajen og gøre fast fortil. Og så herefter hurtigt søsætte jollen og ro ud til bøjen og gøre agtertrossen fast. Fungerer bedst/godt når der er både på begge sider og venlige naboer lige holder fast i båden mens man sejle ud med agterlinen.

Ellers er en sådan krog med bøjle eller karabinhage jo uundværlig,

Har et par sånne ombord :thumbsup:

bilde

Gjør tillegging til en lek, også når man er alene. Festet til en båtshake, bare å hekte fast. Pleier å legge tauet en løs runde rundt kryssholtet, da løper akterfortøyningen passe tregt ut mens jeg siger innover. Har en i "reserve" også, den bruker jeg hvis jeg skal gå fra brygga og det er mye sidevind. Huker den bare fast i en fortøyningsring, knyter fast en lang flaggline i utløseren og bakker ut mens jeg holder baugfortøyningen passe stram. Når jeg er klar alle hindringer napper jeg bare i flagglinen og kroken løsner i land. 400 kr på Maritim, bruddlast 5 tonn. :yesnod:

Trygve

Redigert av bare lek(k)er (see edit history)

Når jeg går inn alene med min Saga 27 på Borgen (baug inn), har jeg klar en lang line (flytetau!!) med en grov karabinkrok liggende ved sideåpningen. Fremme har jeg en 2 - 3m lang line festet i et av kryssholtene, denne også med en kraftig karabinkrok.

I det jeg passerer bøyen hekter jeg karabinkroken med den lange linen i bøyen og lar bare tauet trekkes ut mens jeg siger langsomt mot bryggen. I det jeg er fremme settet jeg båten i fri, raser frem over dekk, hopper i land og hekter karabinkroken i nærmeste fortøyningsring. Så tilbake ombord og bak der jeg strammer opp linen som går til bøyen slik løselig. Dermed er det meste gjort. Jeg kan gå frem og gjøre en endelig fortøyning, og så justere opp strammingen bak.

"Patenten" med den korte tampen med karabinkrok fremme, bruker vi også dersom fruen er med og skal ordne med fortøyningen fremme. Så slipper hun å styre med lange tauer som skal gjennom en ring samtidig som det lett kan bli "vase" på tauet. Og så slipper hun å holde igjen båten før hun får festet ordentlig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har brukt denne med hell på tidligere båter: http://www.watski.no/Boeyekrok-kvikskroken-rustfri-11eHy

Den er lang nok til at man slipper å bøye seg alt for langt ned for å hekte bøya ved en brygge, og da blir resten av prosedyren rimelig identisk til slik Lipperts beskrivelse. Fordelen med en åpen krok er at man kan enkelt hekte den av igjen når man drar, i motsetning til en karabinkrok. De gangene jeg har hektet med karabinkrok har jeg alltid byttet til løpende tau fra båt til bøye og tilbake igjen en eller annen gang før avgang, men med en bøyekrok er ikke det nødvendig.

En slik bøyekrok forutsetter selvfølgelig at man holder seg innenfor krokens makslast/drastyrke så den ikke ryker.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Som en som har vært mye på sjøen alene med små barn og alltid klart meg selv har jeg noen gode erfaringer:

- Gjør alltid tauene klare foran og bak før du går inn i havnen. Å fortøye alene går greit med både baug og hekk inn men erfaringen min er at det er lettest med baug inn, spesielt i vind.

- Ducken vist av "bare lek" er genial da den er raskest å bare hekte på når du siger forbi. Har også hook& moor men den tar lenger tid og kan fint benyttes senere. På Borgen bør du se an vinden før du velger hvilken svarte bøye du tar, da du ofte har 2 å velge i.

- Er det folk på brygga ber jeg lett om at de tar imot. Alle gjør det med et smil. På Borgen er det en del BP'ere som ser dette som sin oppgave tror jeg:-).

- Fendre GODT før du går inn i havna.

- Ikke stress og ha lav fart.

Lykke til!

Fordelen med en åpen krok er at man kan enkelt hekte den av igjen når man drar, i motsetning til en karabinkrok.

Det er helt klart en ulempe ved karabinkroken og bare jeg får tid til det så skal du ikke se bort i fra at jeg utvider utvalget med fortøyningsremedier :smiley: Må bare få bestemt meg for hva. Så jeg liker denne tråden. Den frembringer valgmuligheter.

mvh Knut Erik

Som en som har vært mye på sjøen alene med små barn og alltid klart meg selv har jeg noen gode erfaringer:

- Gjør alltid tauene klare foran og bak før du går inn i havnen. Å fortøye alene går greit med både baug og hekk inn men erfaringen min er at det er lettest med baug inn, spesielt i vind.

- Ducken vist av "bare lek" er genial da den er raskest å bare hekte på når du siger forbi. Har også hook& moor men den tar lenger tid og kan fint benyttes senere. På Borgen bør du se an vinden før du velger hvilken svarte bøye du tar, da du ofte har 2 å velge i.

- Er det folk på brygga ber jeg lett om at de tar imot. Alle gjør det med et smil. På Borgen er det en del BP'ere som ser dette som sin oppgave tror jeg:-).

- Fendre GODT før du går inn i havna.

- Ikke stress og ha lav fart.

Samme her, spesielt det første og de to siste punktene. Kanskje spesielt det siste. Å se på meg legge til er vel omtrent som å se maling tørke.

Nå er gutta blitt 9 og 14, og de har fått mye god erfaring og er supre å ha med som mannskap. Men for 5 år siden var det en annen historie. Da pleide de alltid å gå på dekk forut når vi skulle legge til. Barn på dekk var en suveren oppskrift ift å få hjelp fra land i brysomme forhold fant jeg ut. Det funker faktisk enda bedre nå da jeg har med en Admiral med langt lyst hår som står på dekk sammen med barna (hun begynner å bli flink også).

Det siste var jo en avsporing ift det TS spør om, men henviser da til sitatet over med min første kommentar :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Takk til alle som har engasjert seg i denne tråden.

Mange gode tips- jeg vil forsøke dem etter tur - og har veldig god erfaring med "ikke stres og ha lav fart"- det pleier å være en god regel ved tillegging uansett...

Og jeg skal love å fendre godt - og får kanskje en hjelpende hånd på Borgen eller andre steder hvor det er hyggelige båtfolk!

Nå teller jeg dager- bare en liten uke igjen til sjøsetting...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...