nimba Startet 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2015 Hei Jeg er en lykkelig eier av en -37 mod. Marna Type A 4,5 hk ! Ifbm oppussing/overhaling har jeg prøvd å kontakte Marna Motor på flere vis for å høre om deler , men har så langt ikke fått svar hverken på mail eller mld. på facebook. Er det noen som har et godt tips eller må en rett og slett ta turen til Sørlandet personlig for spørsmål ? noe telefon nummer finnes jo heller ikke til butikken link > http://www.marna.no/ Her er motoren vel hjemme på tunet , hentet fra sørlandet (sef) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Retox_93 Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 (redigert) Hei. Sist e hørte så har de lagt ned delelageret, men ta det med en klype salt. Hva trenger du av deler, Har en del Marna deler, samt et par av de A modellen. Ser ut som et veldig fint eksemplar du har fått tak i ! Hvor på sørlandet fikk du tak i denne ? nyskjerrig :P Til de eldste Marna motoren slik som de, så er det ikke mye av deler å hente hos de uansett, Har en kamerat som prøvde å få tak i noen deler ifra de, men de hadde nesten ingenting. Redigert 18.Mars.2015 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Svakt og skuffende av dette Marna selskapet å ikke svare på dine hendvendelser.Er det nedlagt bør de opplyse om dette.Dette handler om Norsk industri historie og det forplikter en god del å drifte Marna navnet dette på en god måte.Det samme gjelder Sabb og FM mfl. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Dagfinn D Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Har en slik som skal selges med litt deler til, men usikker på hva prisen ligger på, Denne motoren kommer fra en som arbeidet på motorfrabrikken i Mandal. Han hadde ei gammel blokk og samlet deler, mye "nye" deler her. https://baatplassen.no/bildearkiv/38/38282/p4201781.jpg Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 19.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Hei igjen Motoren stammer fra Flekkerøy , stod I en snekke jeg kjøpte . Vedr. deler vet jeg ikke helt hva jeg trenger før jeg åpner den , kontakten jeg ønsket med Marna var først å framst å høre om det var deler tilgjengelig til denne motoren , finner ellers lite info hos Marna... Motoren går fint rundt (ikke startet), men tenker at ventiler/styringer , stempelfjærer kunne vært greit å få skiftet samt ny forgasser + litt utvendig messing deler . Magnet-tenningen har jeg avtalt overhaling hos Fredrikstad Vikleverksted Den motoren Dagfinn er en nyere model som har delt sylinder/topp , den får du lett solgt på Finn.no , tipper 7-10.000,- ?? Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Retox_93 Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Den til Dagfinn er en Marna 5 hk H . Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Hei har selv hatt flere marnaer blant annet en slik som du har er men dog uten bakstart. Etter hva jeg kan se av bildene så ser messingdelene dine ut til og vær i utmerket stand, litt pussing og så skinner de som nye. Den treveis ventilen på toppen kjøte jeg ny en gang og den kostet da 1500.- hos marna. Skjelden det er noe galt med disse. Skjøvans pumpa går aldri i stykker, det kan hende du må ha den opp og slipe setene men det fikkser du selv. Har du kjøpt en slik motor så regner jeg med at du ikke er helt fremmed for og skru litt selv. Når det gjeller deler som ventiler så kan du i de fleste tilfeller slipe disse, det største problemet er faktisk ventilsetene i toppen som kan trenge lit fresing, men det kan du også fikkse selv med lit slipepasta og noen timers arbeid. Av egen erfaring så synes jeg det bare er lit koselig at det ikke er for mye kompresjon i disse motorene, det er en ensylindret og de har en tendens til og vibrere fryktelig vist det er for mye kompresjon. Sjekk først om det er noe komp i den før du gjør for mye, og mangler du komp er det i 90 prosent av tilfellene eksos ventilen som henger. Vist jeg skulle gjort noe alvorligt med den så ville jeg skrudd av toppen og sjekket kjølekanalene i toppen og kappa, det er viktig at den får nokk kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Du trenger ikke deler til den motoren, er sikker på at den er helt i orden. Hvorfor vil du skifte forgasser? Den du har er sikkert messing og de finnes bare brukte. Du kan kjøpe en dyr hos Marna eller en Zenith til 2600 tilsendt. Få vekk den triveiskranen på toppen! Med tørr eksos varer motoren lenger. Så til Lunde: det går ikke an å skru av toppen på denne. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 20.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Da har jeg fått opprettet kontakt med Marna Motor Kjøpte en lyspære på nettbutikken og la fra meg litt info på "melding til selger". Det ga resultat Lunde: det med kompresjon er nok noe jeg har med meg fra dieselmotorer , har en sabb 8 hk med dårlig komp . den er meget vanskelig å starte..., ellers liker jeg at ting er "på stell" både inni og uten på en motor! Motoren skal ikke monteres i noe båt . den skal stå I naustet og skinne som om den skulle være ny , og selvsagt skal den kunne startes... Treskolars:Hvorfor skifte forgasser ? Den er defekt og av typen AMAL ,har kontaktet produsent I England men ikke fått noe svar enda , men vet Marna har noen erstatningsforgassere , pris er irrelevant i denne sammenheng . Ellers takker jeg for all info , og kom gjerne med mer Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Lunde14 Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Hei Nimba Vist det ikke haster så veldig så kan jeg se hjemme om jeg fremdeles har en gammel forgasser liggende til denne motoren, er på jobb i utlandet og er ikke hjemme før i mitten av april men kan sjekke når jeg kommer hjem. når det gjeller komp på disel vs bensin så er det to forskjelige ting, det er ikke mye komp du trenger på en bensin vist du har god gnist. Vet ikke om motoren varer så mye lengere uten vann i eksosen men det er nok en fordel her uten vann i eksosen siden dette skal være en utstilings motor som skal starte i ny og ne, men en ting er jo sikkert, det er mye finere lyd uten vann men med en av de gamle Marna pottene på. Men jeg ville nå latt trveisventilne stått på, den ser jo fin ut når du har fått pusset den blank. Lykke til med prosjektet ditt Nimba til Treskolars: Ordla meg kansje litt feil, topp og sylinder er et stykke og kan ikke deles men det regnet jeg med at alle kunne se utav bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Det er en Amal til salgs på Finn nå. Kunne godt tenke meg å få vite prisen på ny Zenith fra England kontra prisen hos Økonomideler, hvis det er Zenith du har spurt etter. Min erfaring er at det er lettere å starte motoren med Zenith enn med Dellorto(Marna sin) men kunne vært gøy å høre andres mening. Uansett, flott at nimba tar vare på denne! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.